Mentat skrev 2015-01-14 06:46:27 följande:
Till att börja med vill jag framföra en gratulation till ett osedvanligt välvalt nick!
Sedan, vad gäller decennierna så lägger jag till 70- och 80-talen också. Det var Lgr69 som tog bort kraven på eleverna och lade grunden för "flumskolan". Förfallet kunde dock döljas så länge vi hade kvar de gamla, kunniga, lärarna. De har dock gått i pension sedan länge.
På radion häromdagen talade en språkprofessor om ett test där äldre människor jämfördes med unga lärarstudenter, det gällde att hitta fel i en text. De äldre hittade i princip allt medan lärarstudenterna inte ens klarade av skillnaden på personligt och reflexivt pronomen! Med sådana studenter som färdiga lärare kommer det inte att gå bättre än idag i skolan.
Grattis själv! Till att vara nummer fyra som tycker att mitt nick är relevant att ta upp i diskussionen...;)
Ja, jag har hört det där med lgr69 förut, men hittills inte sett ett enda bevis för att så skulle vara fallet; magkänsla, tyckande och allmänt missnöje med socialdemokratin räknas inte som bevis.
Din tes med "gamla lärare" är lite barnsligt tycker jag. Lärares kompetens har inget med ålder att göra. men om vi tar det på allvar så det håller inte.Alla dessa lärare slutade inte tvärt år 90. Det fanns inget tapp innan 2000-talet
År 96 var det för övrigt fortfarande mycket höga antagningspoäng till lärarhögskolorna i Sthlm och Göteborg. 5.0 på inriktningen samhällsskunskap för blivande gymnasielärare.
nedgången för lärarhögskolorna började lite smått under 90-talet, men kom inte igång ordentligt förrän 2000-talet. De lärare som gått under 2000-talet utgör en liten minoritet på skolorna
idag.
Eleverna i Sverige presterade bra fram till 2000-talet då det sjönk drastiskt. Något måste ha hänt när dessa elever började skolan på 90-talet; lgr 94 med betygsinflation som följd. kommunalisering, friskolereform, fritt skolval.