Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.

För 10 månader sedan gick den nuvarande skolministern ut i skvallertidningen Aftonbladet med en debattartikel där han beskrev hur de rödgröna skulle rädda skolan på 100 dagar. Hittills har hans insatser bestått i ett antal youtubevideos där han talar till landets lärare som om de vore små barn, samt ett löfte att under våren besöka samtliga landets kommuner och diskutera skolan. Snällt räknat skulle det innebära strax under 3 kommuner om dagen. Realistiska bedömningar kanske skulle vara något för Frigolitpojken att börja med? Egentligen är inte problemet att inget har hänt under 100 dagar, utan vad som kan hända resten av mandatperioden med Frigolitpojken som skolminister.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-12 12:53
    Glömde ju länken till artikeln i skvallerblaskan :-/

unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/article18480154.ab
  • Svar på tråden Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-13 13:42:00 följande:

Fråga dig själv varför svensk skola låg i topp på 80 och 90-talet. INNAN det fria skolvalet, kommunaliseringen och friskolereformen kom till och raserade svensk skola

Men nä, det vill ni aldrig ni borgare.

Och du Mentat, det tog två decennier. 90- tal och 10-talet.

Enda som hjälper är en statlig, enhetlig skola.

Kommunaliseringen av skolan får du skylla på S och VPK.

De fria valen ger dessvärre riktiga floppar, för de borde få mer vägledning var de nya arbetena finns och inte klappas på huvudet när de väljer journalist eller liknande krisyrken.

Förebilderna i Sverige är totalt fel, det är snabba pengar och miljonär på rekordtid, fläka ut sig i Paradise hotel eller bli programledare är drömmen för unga.

Ingenjör
    Läkare
    Duktiga hantverkare
    Sjuksköterskor

Lite grann att läsa om skolan, för den som är intresserad:

Klasskamp i skolan

Ett slut på sorteringen, var och en i sin takt, kunskap åt alla. Slagorden lät fina, men vänsterns syn på skolan är byggd på en idealiserad bild som aldrig stämt med verkligheten. Skolreformerna står i konflikt med upplysning, meritokrati och bildning som ett värde i sig. I?dag har problemet blivit akut.

Neo Inger Enkvist
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rataxes
    Tidigare forskning har visat att närkontakt med djur får oss att koppla av, att känna oss trygga och tillfreds. Det beror på att produktionen av kroppens lugn-och-ro-hormon, oxytocinet, slås på när vi exempelvis klappar en hund.

Men gör detta att vi kan använda vår bästa vän, hunden, som ett verktyg för att må bättre? Eller få oss att ta in information mer effektivt? Hur går det i så fall till, och hur kan man bevisa det vetenskapligt?

Vi möter forskaren Helene Ehriander som driver ett projekt där man med hjälp av en hund vill lära barn med läs- och skrivsvårigheter att läsa...
    //Vetandets värld P1

Reportern börjar med att prata om hur läsförmågan och läsförståelsen försämrats kraftigt sedan sekelskiftet.

En hund till alla verkar vara en av lösningarna.

Hoppas inte Frigolitn eller annan skogstokig maktmänniska lyssnar på programmet då ska väl det köpas in statliga läshundar som ska delas ut till alla elever med dålig läsförmåga.

Nja, jag är skeptisk till om hundar är lösningen till svenska skolans problem.

Kanske en lösning för vissa grupper av de som har läsproblem men absolut inte alla.
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-13 18:45:03 följande:

@ Rataxes

My god vad du är förutsägbar. Självklart plockar du fram ultrahögerns egen lilla favorittant på området. Jag har läst henne. Hon har fel. Liksom major rotting som inte begriper vad han pysslar med. Båda de bordets del av lite riktig pedagogisk forskning istället för att sitta på kammaren och tycka saker.

Jag vet fö vilka som genomförde kommunaliseringen. Det gör den inte bättre. Fråga dig själv följande; vad har förändrats sedan 80-talets toppnoteringar? Är det à) lärare och elever har förslappats. Eller är det B) kommunalisering, friskolereformen och målrelaterade betyg?

Och hur ska skolan bli bättre med en utbildningsminister som inte kan ta ansvar och en historiskt svag regering utan reformkraft eller idéer för framtiden?
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-13 20:14:24 följande:
    @ Rataxes

Måste man gilla alla fridolins idéer bara för att man är vänster?

Ja, jag tror enda sättet är breda överenskommelser på saklig, genomarbetad grund, utan massa ideologiskt tjafs och prestige. Skolan är ingen experimentverkstad där man ska ta politiska poänger.

Tyvärr syns ingen ljusning i dagsläget.
    Unge Herr Fridolin är den Inbillningsminister som din statsminister har valt till ämbetet. Deal with it.

Jag hade föredragit att Rottingmajoren fått fortsätta.
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 11:46:55 följande:
    Han är din statsminister också. Eller har du redan flyttat...?

Eftersom Fridolin faktiskt har jobbat som lärare och vet något om skola, till skillnad från rottingmajoren, plus att jag tycker rottingmajoren prioriterat fel saker (rottingmajoren vill ha statlig skola. Bra tycker jag. Men inte det andra.), så tycker jag ändå att Fridolin är bättre. Om än inte helt bra.
    Bara en parafras på vänstervåpets "du är inte min talman"

Ja pojken lär ha jobbat ett par terminer som folkhögskollelärare.

Min sambo har varit lärare sedan 1984 och ser rött när Inbillningsministern öppnar munnen. Tala till akademiker som om de vore små barn. Hans elever borde vara tacksamma att de slipper honom i klassrummet.
  • Rataxes
    Molle1981 skrev 2015-01-14 18:32:32 följande:
    Haha ja han hade väl knappt någon egen utbildning heller, hade väl bara examen i Mellanösternkunskap och orientaliska språk. Han är nog en av regeringens största skämt, men finns dock några stycken sådana ;)
    De värsta stolpskotten i Löfvens regering är ju MP:arna. Bostadsministern Kaplan som ägnar sin tid åt att flyga ner till Turkiet. Varför? För att studera den lyckosamma turkiska bostadspolitiken? Våpet som var programledare för Disneyklubben... Läsa sagor för de ledande kulturpolitikerna. Man vill ju bara ha en skämskudde.
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 20:25:54 följande:
    @ Rataxes

Jag trodde i min enfald att detta var en diskussionstråd, men det är tydligen en allmän klagotråd på regeringen för missnöjda borgare.

"Vänstervåp", "inbillningsminister" , "min sambo ser rött"; är det vettiga argument i skoldebatten tycker du?

Jag är själv akademiker och betackar mig för den typen av "diskussion"
    Du har själv satt nivån, eller hur? Men som vanligt när det gäller gnällvänstern så gäller det inte er själva.
  • Rataxes

Läste att Inbillningsminister Fridolin  ska samla alla producenter av läromedel i skolan. Ministern är upprörd, eftersom det framkommit att historieböckerna saknar kvinnor. Eller saknar – det finns åtminstone inte lika många kvinnor som män i böckerna. Därför ska ministern förhöra läromedelsproducenterna om varför, eftersom läromedel som inte visar lika många kvinnor som män förstärker ojämlikheten i samhället, enligt Fridolin.

Världshistorien och den offentliga makten har inte varit kvinnornas förrän på senare år, det är därför som vi feminister, såväl före som efter mig, kämpat och fortsatt kämpar för kvinnors rättigheter.

Fridolins förhör kan därför tyckas välkommet, men hos mig väcker det obehag. En minister ska inte bestämma vad som står i skolböckerna – det är den värsta sortens ministerstyre i mina ögon. Dessutom ger det en förfalskad bild av historien, om för historien viktiga män suddas ut för att kvinnor ska kvoteras in, bara för att det förgångna inte passar en svensk skolminister.

Givetvis finns många historiska kvinnor som bör lyftas fram för allmänheten, som har glömts bort och soppats undan av högst tvivelaktiga skäl. Men jag vill inte att de lyfts fram på grund av politik, på bekostnad av en korrekt historieskrivning i våra skolböcker.

• Rataxes

Hur går det för Frigolitpojken?

Hans 100 dagar måste vara förbi nu, även om vi räknar om de 100 dagarna till miljöpartistiska 6-timmarsdagar.

Knallkorken har varit ovanligt tyst den sista tiden, filar han månne på ett sätt att dra ut de 100 dagarna till 10 år?

Vilken pajas...

Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Rataxes

– Det finns ingenting som talar för att det skulle gå bättre i det här Pisa-provet än det gjorde i det förra, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) till SvD.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skolor-reformtrotta-efter-pisa-2012_4373913.svd
    Jaha och vem är förvånad?

Skulle inte Frigolit rädda skolan på 100 dagar. Det kan väl inte vara så att vi haft ett politiskt bedrägeri?
    Nej, sådant sker ju bara på marknaden av elaka kapitalister. Det har jag läst på FL.
    unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/article18480154.ab

En riktig nolla, med stor flabb, denne Fridolin. Men köttgrytan smakar bra.

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
Svar på tråden Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.