• MullenJR

får en kvinna bära kostym på bröllop

Hej...

Vi ska på bröllop om några månader. klädkoden är mörk kostym så det har min make.

Nu har jag själv aldrig klänningar eller kjolar, det passar inte mig, det är inte min stil och jag känner mig så otroligt obekväm. Jag har gjort mitt bästa, verkligen, letat överallt, provat massa, men det går inte. Jag hittar inget som jag gillar.

Nu tänkte jag att det stod ju "mörk kostym" så jag köpte en fin figursydd svart kostym till mig själv, en fin figursydd kavaj, svarta byxor och en grå med svart linne.

Vad hade ni gjort ? hade du som brud blivit sur för det ?

Så jobbigt detta, jag vill ju inte att bruden ska vara sur eller ledsen, men samtidigt är det jag som ska bekosta detta och jag vill inte lägga pengar på något som jag hatar och verkligen aldrig ska använda igen.

När jag tänker efter så kom jag själv knappt ihåg vad alla hade på sig när jag gifte mig för några år sen

Tacksam för era tankar.

• Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop
  • pgw

Enligt klädkoden ska du ha kjol eller klänning, som inte får se ut hur som helst.

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp

Om du som kvinna klär dig i byxor, så har du brutit mot klädkoden. Då blir det ju inte bättre av att du försöker klä dig som en man i stället.

Nu för tiden är det ju inte så jätteviktigt att följa alla regler. Hur klär du dig till fest om det inte står någon klädkod utskriven? Man kan ju klä sig hur festligt som helst, i byxor. Varför försöker du få din klädsel att se ut som en kostym? Om det är så du alltid är klädd när du går på fest, så är det väl ok. I annat fall så kan ditt klädval uppfattas som en protest mot att brudparet har valt att skriva ut en klädkod i inbjudan.

• MullenJR

Det är inte meningen alls att klä mig som man, som sagt har jag aldrig klänningar eller kjolar, inte på fest heller

Jag valde detta för att det var så nära klädkoden jag kan komma, utan att känna mig obehagligt hela dagen. Jag kan knappt tänka mig att brudparet s dag blir förstörd bara för att jag har kostym istället för klänning eller kjol. Att bära kostym är i detta fallet väl bättre än någon byx dress eller vad tycker ni ?

• pgw

Klädkoden "Mörk kostym" betyder att MÄN ska bära mörk kostym. Inte kvinnor. Jag tycker en festlig byxdress är bättre, om det är så du vanligtvis klär dig till fest. Du tror fel om du tror att du följer klädkoden genom att klä dig i en svart kostym.

• Tilja

Fråga brudparet vad de tycker om du är rädd för att det ska förstöra deras dag. Då blir de ju dessutom inte överraskade när de ser dig sen heller. =)

• MallaL

Jag har på flera tillställningar med klädkod sett kvinnor som haft "festbyxor" istället för kjol. Ingen har tagit illa upp och det ser mycket bra ut, men då ska byxorna verkligen vara festfina i fint material, t ex siden och med festskor.

• JA77

Nej, det kan du inte ha. Mörk kostym är snäppet högre än kavaj, så du blir felklädd. 

pgw skrev 2015-01-06 00:27:32 följande:

Nu för tiden är det ju inte så jätteviktigt att följa alla regler. Hur klär du dig till fest om det inte står någon klädkod utskriven? Man kan ju klä sig hur festligt som helst, i byxor. Varför försöker du få din klädsel att se ut som en kostym? Om det är så du alltid är klädd när du går på fest, så är det väl ok. I annat fall så kan ditt klädval uppfattas som en protest mot att brudparet har valt att skriva ut en klädkod i inbjudan.

Så är det väl inte? En klädkod ger en fingervisning hur gästerna är klädda, så ingen blir över- eller underklädd. Att tex ha leggings om klädkoden är kavaj, är helfel.
  • frökenelisabeth

Frågar du Magdalena Ribbing så är svaret nej, du kan inte ha kostym. 

Frågar du mig, och säkert många andra, så går det alldeles utmärkt. Jag skulle absolut inte vilja att någon av mina gäster kom i något de kände sig obekväma i, om det var mitt bröllop. Och jag minns inte heller vad gästerna hade på sig när jag gifte mig för drygt ett år sen. Jo, min ena syster hade nog visst en byxdress. 

• pgw
    JA77 skrev 2015-01-21 13:19:55 följande:

Nej, det kan du inte ha. Mörk kostym är snäppet högre än kavaj, så du blir felklädd. 

Så är det väl inte? En klädkod ger en fingervisning hur gästerna är klädda, så ingen blir över- eller underklädd. Att tex ha leggings om klädkoden är kavaj, är helfel.

Jag menade att det knappast anses lika skandalöst idag som för 50 år sedan att komma fel klädd till en fest. Och om man är medveten om att man är fel klädd, så lider man knappast heller av att folk tittar konstigt på en (om nu någon gör det).
  • Bonsoir
    pgw skrev 2015-01-21 17:12:06 följande:
    Jag menade att det knappast anses lika skandalöst idag som för 50 år sedan att komma fel klädd till en fest. Och om man är medveten om att man är fel klädd, så lider man knappast heller av att folk tittar konstigt på en (om nu någon gör det).

Det är respektlöst mot värden. Vet inte vilken sorts människor du umgås med men bland mitt umgänge respekterar man klädkoden eller tackar nej.
  • JA77
    Bonsoir skrev 2015-01-21 19:14:22 följande:

Det är respektlöst mot värden. Vet inte vilken sorts människor du umgås med men bland mitt umgänge respekterar man klädkoden eller tackar nej.
Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop