Inlägg från: JA77 |Visa alla inlägg
  • JA77

får en kvinna bära kostym på bröllop

Nej, det kan du inte ha. Mörk kostym är snäppet högre än kavaj, så du blir felklädd. 

pgw skrev 2015-01-06 00:27:32 följande:

Nu för tiden är det ju inte så jätteviktigt att följa alla regler. Hur klär du dig till fest om det inte står någon klädkod utskriven? Man kan ju klä sig hur festligt som helst, i byxor. Varför försöker du få din klädsel att se ut som en kostym? Om det är så du alltid är klädd när du går på fest, så är det väl ok. I annat fall så kan ditt klädval uppfattas som en protest mot att brudparet har valt att skriva ut en klädkod i inbjudan.

Så är det väl inte? En klädkod ger en fingervisning hur gästerna är klädda, så ingen blir över- eller underklädd. Att tex ha leggings om klädkoden är kavaj, är helfel.
  • JA77
    Bonsoir skrev 2015-01-21 19:14:22 följande:

Det är respektlöst mot värden. Vet inte vilken sorts människor du umgås med men bland mitt umgänge respekterar man klädkoden eller tackar nej.
  • JA77
    cirkusmusen skrev 2015-01-21 21:10:52 följande:

Enligt reglerna så kan du inte komma i kostym. 

Men om jag som brud hade fått den förfrågan hade jag nog bara blivit glad faktiskt (och jag är ganska noga med vett och etikett annars). Men man vill ju att ens gäster ska trivas. Sedan är det faktiskt lite hemskt att tvinga kvinnor att gå i kjol/klänning, som att man lever på 30-talet. 

Jag tycker du kan fråga brudparet lite smidigt. Du behöver inte nämna att du redan köpt kläder för då måste de säga att du kan ha på dig dem.

Det handlar inte om tvång, utan om alla gästers bekvämlighet, att alla ska vara på samma nivå. Det är inte kul att vara under- eller överklädd. 
  • JA77
    Lena skrev 2015-02-09 15:45:16 följande:

Ha gärna mörk kostym men ha en färgglad feminin blus till tex en gul sidenblus.

Men då är det ju inte rätt klädkod för kvinnor!
Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop