• pgw

får en kvinna bära kostym på bröllop

Enligt klädkoden ska du ha kjol eller klänning, som inte får se ut hur som helst.

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp

Om du som kvinna klär dig i byxor, så har du brutit mot klädkoden. Då blir det ju inte bättre av att du försöker klä dig som en man i stället.

Nu för tiden är det ju inte så jätteviktigt att följa alla regler. Hur klär du dig till fest om det inte står någon klädkod utskriven? Man kan ju klä sig hur festligt som helst, i byxor. Varför försöker du få din klädsel att se ut som en kostym? Om det är så du alltid är klädd när du går på fest, så är det väl ok. I annat fall så kan ditt klädval uppfattas som en protest mot att brudparet har valt att skriva ut en klädkod i inbjudan.

• pgw

Klädkoden "Mörk kostym" betyder att MÄN ska bära mörk kostym. Inte kvinnor. Jag tycker en festlig byxdress är bättre, om det är så du vanligtvis klär dig till fest. Du tror fel om du tror att du följer klädkoden genom att klä dig i en svart kostym.

• pgw
    JA77 skrev 2015-01-21 13:19:55 följande:

Nej, det kan du inte ha. Mörk kostym är snäppet högre än kavaj, så du blir felklädd. 

Så är det väl inte? En klädkod ger en fingervisning hur gästerna är klädda, så ingen blir över- eller underklädd. Att tex ha leggings om klädkoden är kavaj, är helfel.

Jag menade att det knappast anses lika skandalöst idag som för 50 år sedan att komma fel klädd till en fest. Och om man är medveten om att man är fel klädd, så lider man knappast heller av att folk tittar konstigt på en (om nu någon gör det).
  • pgw
    ITpappan skrev 2015-02-08 11:33:16 följande:
    Nej.

Kavaj betyder att män bär mörk kostym. Mörk kostym betyder att män bär Frack.
    Var har du lärt dig det? Du får gärna skriva ut källan, för alla nätsidor jag kollar säger att Mörk kostym = mörk kostym, Högtidsdräkt = frack. Och så har det varit i de kretsar jag har rört mig. Några exempel nedan:

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp

sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod#H.C3.B6gtidsdr.C3.A4kt_.28Frack.29

www.dn.se/mat-dryck/etikett/krangliga-kladkoder/

www.careofcarl.com/sv/info/kladkoder.html
  • pgw
    Prällen skrev 2015-02-09 12:46:29 följande:
    Jag fattar fortfarande inte. Vad har respekt för någon att göra med vilka kläder man använder?
    Vet du om att du skickar signaler med ditt sätt att klä dig? Hur kommenterar du det?
  • pgw
    Prällen skrev 2015-02-09 14:04:54 följande:

Det är klart man gör. Det skulle vara respektlöst att bestämma vilka signaler en person ska skicka, genom att bestämma över deras klädval.

Tänk dig att du ordnar en maskerad med ett tema, och alla du bjuder in tackar ja, men ingen av dem kommer utklädd till festen. Ingen har ens meddelat att den inte tänker klä ut sig. Har de respekterat dig då tycker du?
Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop