• MullenJR

får en kvinna bära kostym på bröllop

Hej...

Vi ska på bröllop om några månader. klädkoden är mörk kostym så det har min make.

Nu har jag själv aldrig klänningar eller kjolar, det passar inte mig, det är inte min stil och jag känner mig så otroligt obekväm. Jag har gjort mitt bästa, verkligen, letat överallt, provat massa, men det går inte. Jag hittar inget som jag gillar.

Nu tänkte jag att det stod ju "mörk kostym" så jag köpte en fin figursydd svart kostym till mig själv, en fin figursydd kavaj, svarta byxor och en grå med svart linne.

Vad hade ni gjort ? hade du som brud blivit sur för det ?

Så jobbigt detta, jag vill ju inte att bruden ska vara sur eller ledsen, men samtidigt är det jag som ska bekosta detta och jag vill inte lägga pengar på något som jag hatar och verkligen aldrig ska använda igen.

När jag tänker efter så kom jag själv knappt ihåg vad alla hade på sig när jag gifte mig för några år sen

Tacksam för era tankar.

• Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop
  • Prällen
    Buongiorno skrev 2015-02-09 12:18:32 följande:

Av respekt för värdparet naturligtvis. Den angivna klädkoden står på inbjudan av en orsak..
    Jag fattar fortfarande inte. Vad har respekt för någon att göra med vilka kläder man använder?
  • Pentagram

Jag utgår från att angiven klädkod är angiven för att gästerna skall vara ungefär lika finklädda, inte för att någon speciell form av klädbaserad könsdiskriminering skall råda. Skriver jag Mörk Kostym på en inbjudan till en fest förväntar jag mig att de som kommer i kostym (män eller kvinnor) har en mörk kostym, vit skjorta och slips eller fluga och de som kommer i klänning/kjol (män eller kvinnor) skall ha knälång sådan och inte visa axlarna.

Det kan dock vara smart att kontrollera vad värdparet tänkt sig för att undvika tråkigheter.

• Pentagram
    Prällen skrev 2015-02-09 12:46:29 följande:
    Jag fattar fortfarande inte. Vad har respekt för någon att göra med vilka kläder man använder?
    I vanliga fall; inte särskilt mycket. När någon anordnar en egen tillställning, bjuder in dig, och önskar du har en viss sorts klädsel; en hel del. Det är inte precis ett svårt koncept.
  • Prällen
    Pentagram skrev 2015-02-09 13:13:11 följande:
    I vanliga fall; inte särskilt mycket. När någon anordnar en egen tillställning, bjuder in dig, och önskar du har en viss sorts klädsel; en hel del. Det är inte precis ett svårt koncept.
    Jag skulle aldrig blanda mig i vad en person ska sätta på sig för kläder. DET tycker jag är respektlöst.
  • pgw
    Prällen skrev 2015-02-09 12:46:29 följande:
    Vet du om att du skickar signaler med ditt sätt att klä dig? Hur kommenterar du det?
  • Prällen
    pgw skrev 2015-02-09 13:56:30 följande:
    Vet du om att du skickar signaler med ditt sätt att klä dig? Hur kommenterar du det?
    Det är klart man gör. Det skulle vara respektlöst att bestämma vilka signaler en person ska skicka, genom att bestämma över deras klädval.
  • Dixie
    Prällen skrev 2015-02-09 13:28:47 följande:
    Jag skulle aldrig blanda mig i vad en person ska sätta på sig för kläder. DET tycker jag är respektlöst.
    det handlar ju inte om att man inte respekterar andra människor för att man anger en klädkod - det är av respekt för gästerna för att de ska veta vad för typ av fest det är, vilken klädsel övriga har - för att inte de ska utmärka sig genom att vara klädd annorlunda än alla andra.
    därför har ju en klädkod en mycket praktisk betydelse - för att deltagarna ska veta vad de kan förvänta sig. På samma sätt som det förutsätts att du har badkläder på dig i simhallen! 
  • pgw
    Prällen skrev 2015-02-09 14:04:54 följande:

Det är klart man gör. Det skulle vara respektlöst att bestämma vilka signaler en person ska skicka, genom att bestämma över deras klädval.

Tänk dig att du ordnar en maskerad med ett tema, och alla du bjuder in tackar ja, men ingen av dem kommer utklädd till festen. Ingen har ens meddelat att den inte tänker klä ut sig. Har de respekterat dig då tycker du?
  • Prällen
    Dixie skrev 2015-02-09 14:08:58 följande:
    det handlar ju inte om att man inte respekterar andra människor för att man anger en klädkod - det är av respekt för gästerna för att de ska veta vad för typ av fest det är, vilken klädsel övriga har - för att inte de ska utmärka sig genom att vara klädd annorlunda än alla andra.
    därför har ju en klädkod en mycket praktisk betydelse - för att deltagarna ska veta vad de kan förvänta sig. På samma sätt som det förutsätts att du har badkläder på dig i simhallen! 
    Det är klart att det ligger något i det du säger, men jag tycker också det är helt fel att folk ska behöva ha kläder dom inte alls trivs i, som i det här fallet. Det är ju inte så att hon planerar att brista i respekt genom att ha byxor.
  • sextiotalist

En elegant byxdress skulle nog vara helt ok. Men så mörk, nej. Behåll byxorna och leta efter en snygg topp så blir det ok. Men helst en byxdress där även byxorna är mer eleganta.

En klädkod är en rekommendation men inget krav.

Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop