• MullenJR

får en kvinna bära kostym på bröllop

Hej...

Vi ska på bröllop om några månader. klädkoden är mörk kostym så det har min make.

Nu har jag själv aldrig klänningar eller kjolar, det passar inte mig, det är inte min stil och jag känner mig så otroligt obekväm. Jag har gjort mitt bästa, verkligen, letat överallt, provat massa, men det går inte. Jag hittar inget som jag gillar.

Nu tänkte jag att det stod ju "mörk kostym" så jag köpte en fin figursydd svart kostym till mig själv, en fin figursydd kavaj, svarta byxor och en grå med svart linne.

Vad hade ni gjort ? hade du som brud blivit sur för det ?

Så jobbigt detta, jag vill ju inte att bruden ska vara sur eller ledsen, men samtidigt är det jag som ska bekosta detta och jag vill inte lägga pengar på något som jag hatar och verkligen aldrig ska använda igen.

När jag tänker efter så kom jag själv knappt ihåg vad alla hade på sig när jag gifte mig för några år sen

Tacksam för era tankar.

• Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop
  • cirkusmusen

Enligt reglerna så kan du inte komma i kostym. 

Men om jag som brud hade fått den förfrågan hade jag nog bara blivit glad faktiskt (och jag är ganska noga med vett och etikett annars). Men man vill ju att ens gäster ska trivas. Sedan är det faktiskt lite hemskt att tvinga kvinnor att gå i kjol/klänning, som att man lever på 30-talet. 

Jag tycker du kan fråga brudparet lite smidigt. Du behöver inte nämna att du redan köpt kläder för då måste de säga att du kan ha på dig dem.

• JA77
    cirkusmusen skrev 2015-01-21 21:10:52 följande:

Enligt reglerna så kan du inte komma i kostym. 

Men om jag som brud hade fått den förfrågan hade jag nog bara blivit glad faktiskt (och jag är ganska noga med vett och etikett annars). Men man vill ju att ens gäster ska trivas. Sedan är det faktiskt lite hemskt att tvinga kvinnor att gå i kjol/klänning, som att man lever på 30-talet. 

Jag tycker du kan fråga brudparet lite smidigt. Du behöver inte nämna att du redan köpt kläder för då måste de säga att du kan ha på dig dem.

Det handlar inte om tvång, utan om alla gästers bekvämlighet, att alla ska vara på samma nivå. Det är inte kul att vara under- eller överklädd. 
  • JazzKermit

Och liksom du är mån om att inte brudparet ska bli ledsna om du klär dig lite fel enligt "reglerna" så är ett normalfuntat brudpar måna om att du ska trivas på bröllopet! Om det då innebär att du behöver ha byxor/annat för att ha det bra på festen så får det vara så! :) Ha så trevligt!

• ITpappan
    pgw skrev 2015-01-06 01:10:13 följande:

Klädkoden "Mörk kostym" betyder att MÄN ska bära mörk kostym. Inte kvinnor. Jag tycker en festlig byxdress är bättre, om det är så du vanligtvis klär dig till fest. Du tror fel om du tror att du följer klädkoden genom att klä dig i en svart kostym.

Nej.

Kavaj betyder att män bär mörk kostym. Mörk kostym betyder att män bär Frack.
  • pgw
    ITpappan skrev 2015-02-08 11:33:16 följande:
    Nej.

Var har du lärt dig det? Du får gärna skriva ut källan, för alla nätsidor jag kollar säger att Mörk kostym = mörk kostym, Högtidsdräkt = frack. Och så har det varit i de kretsar jag har rört mig. Några exempel nedan:

www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp

sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod#H.C3.B6gtidsdr.C3.A4kt_.28Frack.29

www.dn.se/mat-dryck/etikett/krangliga-kladkoder/

www.careofcarl.com/sv/info/kladkoder.html
  • isabelless
    Bonsoir skrev 2015-01-21 19:14:22 följande:

Det är respektlöst mot värden. Vet inte vilken sorts människor du umgås med men bland mitt umgänge respekterar man klädkoden eller tackar nej.
  • Prällen

Varför är det så viktigt att följa klädkod?

• Dixie
    MullenJR skrev 2015-01-05 23:38:24 följande:

Nu tänkte jag att det stod ju "mörk kostym" så jag köpte en fin figursydd svart kostym till mig själv, en fin figursydd kavaj, svarta byxor och en grå med svart linne.

jag tycker att även tjejer kan ha byxor på bröllop - men din klädsel är ju alldeles för dyster för ett bröllop - en färgglad blus eller liknande till så är det mer ok - din klädsel låter mer som en begravningsklädsel! 
  • Dixie
    ITpappan skrev 2015-02-08 11:33:16 följande:
    Nej.

nej  - det stämmer inte! 

vill man att gästerna har frack skriver man högtidsdräkt på inbjudan! 
  • Buongiorno
    Prällen skrev 2015-02-09 12:11:19 följande:
    Varför är det så viktigt att följa klädkod?

Av respekt för värdparet naturligtvis. Den angivna klädkoden står på inbjudan av en orsak..
Svar på tråden får en kvinna bära kostym på bröllop