• Vase

" I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"

Hej,

Vi har tidigare haft sångböckerna "Svenska barnvisor" och "Svenska julvisor" från Max Ströms förlag (en sådan som har en egen spelare). De har varit stora hits hos vår nu snart tvååring. Nu när den nya "Fler svenska visor" släpptes av Martin Östergren, var det inget snack om att vi skulle ha den. Till min stora förvåning, så har de valt att ta med "I en sal på lasarettet". För er som inte känner till den, så kommer texten (versionen i boken) här:

I en sal på lasarettet 
    där de vita sängar står 
    låg en liten dödssjuk liten flicka 
    blåa ögon, lockigt hår.
    Så en dag hon frågar läkarn, 
    får jag fara hem till mor?
    Nej det får du ej min flicka,
    men till våren, kanske då

Våren kom, och flickan fråga: 
    men till sommarn, kanske då
    Sommarn kom, och flickan fråga: 
    men till hösten, kanske då
    Hösten kom, och flickan fråga: 
    men till vintern, kanske då
    Vintern kom, och flingor falla
    på den lilla flickans grav,
    där stod prästen, där stod alla
    där stod flickans mor och far.

För det första, förstår jag inte hur den här kan vara en "barnvisa", sedan förstår jag inte att Max Ström och Martin Östergren valt att ta med den. Vad får ett barn ut av det här a
    nnat än bara misär, oavsett ålder? Jag skulle iaf inte få för mig att sjunga den för mitt barn. Det galna är att när hon själv bläddrar i boken och skulle råka komma till den sidan, så blir hon ledsen, bara hon ser bilden! (bifogar screenshot). 

Ångrar lite att jag köpt boken, för någon gång, så kommer hon att förstå den. Visst kan man tycka att jag är överbeskyddande och sätter henne i en "trygghetsbubbla", men i min mening, lär hon erfara livets orättvisor och tråkigheter, tids nog. Låt barn få vara barn.

Vad tycker ni andra om det här?
  • Svar på tråden " I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"
  • Natulcien
    Koppkaka skrev 2015-01-03 13:29:35 följande:

Den texten som ts skrivit är inte samma som fanns i mammas sångbok när jag var liten.

Nej, de har väl försökt att "modernisera" den lite, dock utan att lyckas. Jag tror att flickan är "bröstsjuk" i originaltexten...
  • Natulcien
    Koppkaka skrev 2015-01-03 13:32:03 följande:

www.dagensvisa.com/minata/dagensj.html

Den här texten är den jag lärt mig, och troligen originaltexten.

Ja, de har plockat bort Gud och att barn som "bär sin smärta utan att klaga" får komma till himlen. Det var ju för väl att de bitarna är borta, i alla fall... Hemsk sång.
  • Koppkaka

Tycker originaltexten är bra mycket bättre, än att mamma och pappa står bredvid graven och sörjer. Det blir ju hemskare.

• Nyfiken gul

tycker en harmlös barnvisa inte är något att hetsa upp sig för egentligen även om den nu må vara sorglig. 

Jag tänker snarare tvärtom här... hur bra är sångerna EGENTLIGEN som vi matar kidsen med när vi sätter CD-spelaren på repeat med  "Hits for kidz"  och  Smurfhits och allt vad det nu heter?  Hur bra är det för en 4-5-6 åring att gå omkring o nynna på sånger med sexuellt innehåll direkt från våra topplistor? 

Hur tänker vi då som förälder när en poplåt på en barncd med tydligt sexuellt budskap är okej men inte en gammal traditionell barnvisa ? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Natulcien
    Nyfiken gul skrev 2015-01-03 14:20:53 följande:

tycker en harmlös barnvisa inte är något att hetsa upp sig för egentligen även om den nu må vara sorglig. 

Jag tänker snarare tvärtom här... hur bra är sångerna EGENTLIGEN som vi matar kidsen med när vi sätter CD-spelaren på repeat med  "Hits for kidz"  och  Smurfhits och allt vad det nu heter?  Hur bra är det för en 4-5-6 åring att gå omkring o nynna på sånger med sexuellt innehåll direkt från våra topplistor? 

Hur tänker vi då som förälder när en poplåt på en barncd med tydligt sexuellt budskap är okej men inte en gammal traditionell barnvisa ? 

Fast vem har sagt att det som du nämner är bättre? Man behöver väl inte acceptera en kass sång bara för att det finns de som är ännu sämre?

Personligen väljer jag dock hellre att diskutera sånger och filmer med sonen än att censurera allt (även om en hel del såklart censureras för en 4-åring).
  • Butterscotch

Jag älskade den sången när jag var liten, och sjöng den för alla som ville lyssna det är inte farligt för barn att lära sig om döden

• Vase
    Koppkaka skrev 2015-01-03 13:21:40 följande:

Och jag tycker du är fånig ts som reagerar som du gör. Oerhört fånig faktiskt.

Koppkaka: barnslig och omogen kommentar. Alla får ha sina åsikter.

Annars Tack alla för inputs. Intressant att se vad andra tycker.
  • Emy88

Min mamma sjöng den för mig när jag var liten och jag minns än hur ledsen jag blev varje gång jag hörde den trots det ville jag höra den om och om igen. Nu i vuxen ålder avskyr jag den och kommer aldrig sjunga den för mina barn, dock har jag kommit på mig själv nynna på visan flera gånger inför barnen och då fylls hela kroppen av obehag.

• Sous

Jag älskade den där när jag var typ sex-sju. Och Jesu järnväg till himmelen som de sjunger i Madicken, jag reagerade liksom inte alls över innehållet annat än att den var sådär sorgligt vacker så att man ryste lite. Visst, den är väl otidsenlig, och nu tycker jag mest att den är överdriven. Jag hade nog inte valt den till en ny sångbok om jag satt ihop en sådan, men än verkar den inte ha traumatiserat särskilt många trots sin popularitet så jag är inte direkt upprörd... Kungens lilla piga är nog en betydligt värre barnvisa. Den kommer jag ihåg från Nu ska vi sjunga. Förfärlig sång om barnarbete och elände.

Svar på tråden " I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"