Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

" I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"

Vi har samma bok. Sonen (4 år) fick den i present. Jättebra bok, och bra sånger överlag.
    Men även jag reagerade på att den där gamla sången var med. Den är hemsk, sorglig och morbid.
    Mycket märkligt val att ha den med.
    Men min systerdotter (9 år) älskar den och spelade den om och om igen när hon var här och hälsade på...

• Natulcien

Jag kan tillägga att det är ju en väldigt omodern sång eftersom den handlar om en tuberkulossjuk flicka på ett sanatorium. Nu för tiden lämnas ju inte barn på sjukhus på det viset. Så spontant tycker jag att det är ett märkligt val att ha med den i boken.
    Döden kan man ju prata om ändå. Vår 4-åring har mycket frågor om döden t.ex.

• Natulcien
    Koppkaka skrev 2015-01-03 13:29:35 följande:

Den texten som ts skrivit är inte samma som fanns i mammas sångbok när jag var liten.

Nej, de har väl försökt att "modernisera" den lite, dock utan att lyckas. Jag tror att flickan är "bröstsjuk" i originaltexten...
  • Natulcien
    Koppkaka skrev 2015-01-03 13:32:03 följande:

www.dagensvisa.com/minata/dagensj.html

Den här texten är den jag lärt mig, och troligen originaltexten.

Ja, de har plockat bort Gud och att barn som "bär sin smärta utan att klaga" får komma till himlen. Det var ju för väl att de bitarna är borta, i alla fall... Hemsk sång.
  • Natulcien
    Nyfiken gul skrev 2015-01-03 14:20:53 följande:

tycker en harmlös barnvisa inte är något att hetsa upp sig för egentligen även om den nu må vara sorglig. 

Jag tänker snarare tvärtom här... hur bra är sångerna EGENTLIGEN som vi matar kidsen med när vi sätter CD-spelaren på repeat med  "Hits for kidz"  och  Smurfhits och allt vad det nu heter?  Hur bra är det för en 4-5-6 åring att gå omkring o nynna på sånger med sexuellt innehåll direkt från våra topplistor? 

Hur tänker vi då som förälder när en poplåt på en barncd med tydligt sexuellt budskap är okej men inte en gammal traditionell barnvisa ? 

Fast vem har sagt att det som du nämner är bättre? Man behöver väl inte acceptera en kass sång bara för att det finns de som är ännu sämre?

Personligen väljer jag dock hellre att diskutera sånger och filmer med sonen än att censurera allt (även om en hel del såklart censureras för en 4-åring).
Svar på tråden " I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"