• Vase

" I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"

Hej,

Vi har tidigare haft sångböckerna "Svenska barnvisor" och "Svenska julvisor" från Max Ströms förlag (en sådan som har en egen spelare). De har varit stora hits hos vår nu snart tvååring. Nu när den nya "Fler svenska visor" släpptes av Martin Östergren, var det inget snack om att vi skulle ha den. Till min stora förvåning, så har de valt att ta med "I en sal på lasarettet". För er som inte känner till den, så kommer texten (versionen i boken) här:

I en sal på lasarettet 
    där de vita sängar står 
    låg en liten dödssjuk liten flicka 
    blåa ögon, lockigt hår.
    Så en dag hon frågar läkarn, 
    får jag fara hem till mor?
    Nej det får du ej min flicka,
    men till våren, kanske då

Våren kom, och flickan fråga: 
    men till sommarn, kanske då
    Sommarn kom, och flickan fråga: 
    men till hösten, kanske då
    Hösten kom, och flickan fråga: 
    men till vintern, kanske då
    Vintern kom, och flingor falla
    på den lilla flickans grav,
    där stod prästen, där stod alla
    där stod flickans mor och far.

För det första, förstår jag inte hur den här kan vara en "barnvisa", sedan förstår jag inte att Max Ström och Martin Östergren valt att ta med den. Vad får ett barn ut av det här a
    nnat än bara misär, oavsett ålder? Jag skulle iaf inte få för mig att sjunga den för mitt barn. Det galna är att när hon själv bläddrar i boken och skulle råka komma till den sidan, så blir hon ledsen, bara hon ser bilden! (bifogar screenshot). 

Ångrar lite att jag köpt boken, för någon gång, så kommer hon att förstå den. Visst kan man tycka att jag är överbeskyddande och sätter henne i en "trygghetsbubbla", men i min mening, lär hon erfara livets orättvisor och tråkigheter, tids nog. Låt barn få vara barn.

Vad tycker ni andra om det här?
  • Svar på tråden " I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"
  • Natulcien

Vi har samma bok. Sonen (4 år) fick den i present. Jättebra bok, och bra sånger överlag.
    Men även jag reagerade på att den där gamla sången var med. Den är hemsk, sorglig och morbid.
    Mycket märkligt val att ha den med.
    Men min systerdotter (9 år) älskar den och spelade den om och om igen när hon var här och hälsade på...

• Mammablå

Jag älskar den visan. Den sjöngs för mig när jag var liten och jag sjunger den för mina barn.

Den är sorglig men såå vacker.

• Maddi

Jag har aldrig hört låten men spontant när jag läser texten skulle jag inte sjunga den för mitt barn.

Jag funderade ett tag på om de kunde vara en låt som är riktad till just sjuka barn men med tanke på texten så slog jag bort den tanken. Och tanken tycker jag heller inte verkar vara att barnen ska lära sig att de finns dom som är på sjukhus och dör.

En annan sak om texten fortsatte i ett barnspråk så som t ex flickan kommer till himlen och får ett bättre liv o slipper ha ont. Men det blev helt fel budskap dom fyra sista meningarna.

• Koppkaka

Och jag tycker du är fånig ts som reagerar som du gör. Oerhört fånig faktiskt.

• Deceree1

Jag älskade den när jag var liten. Lärde mig den på piano och har sjungit den ibland då å då to o från genom livet. Jag tycker att den är fin. Lärde mig den av min farmor när jag vr jätteliten.

• Natulcien

Jag kan tillägga att det är ju en väldigt omodern sång eftersom den handlar om en tuberkulossjuk flicka på ett sanatorium. Nu för tiden lämnas ju inte barn på sjukhus på det viset. Så spontant tycker jag att det är ett märkligt val att ha med den i boken.
    Döden kan man ju prata om ändå. Vår 4-åring har mycket frågor om döden t.ex.

• Koppkaka

Den texten som ts skrivit är inte samma som fanns i mammas sångbok när jag var liten.

• Mascaraklumpar

Men det är väl inte svårare än att du river ut sidan? Själv tycker jag om sången. Jag har sjungit den för min son, men sen har vi också pratat mycket om hur saker var förr i tiden (både i detta sammanhang och i andra) och vilken annorlunda syn man har på barn idag.

Svar på tråden " I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"