" I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"
Hej,
Vi har tidigare haft sångböckerna "Svenska barnvisor" och "Svenska julvisor" från Max Ströms förlag (en sådan som har en egen spelare). De har varit stora hits hos vår nu snart tvååring. Nu när den nya "Fler svenska visor" släpptes av Martin Östergren, var det inget snack om att vi skulle ha den. Till min stora förvåning, så har de valt att ta med "I en sal på lasarettet". För er som inte känner till den, så kommer texten (versionen i boken) här:
Nej det får du ej min flicka,
men till våren, kanske då
Våren kom, och flickan fråga:
men till sommarn, kanske då
men till hösten, kanske då
men till vintern, kanske då
på den lilla flickans grav,
där stod prästen, där stod alla
där stod flickans mor och far.
För det första, förstår jag inte hur den här kan vara en "barnvisa", sedan förstår jag inte att Max Ström och Martin Östergren valt att ta med den. Vad får ett barn ut av det här annat än bara misär, oavsett ålder? Jag skulle iaf inte få för mig att sjunga den för mitt barn. Det galna är att när hon själv bläddrar i boken och skulle råka komma till den sidan, så blir hon ledsen, bara hon ser bilden! (bifogar screenshot).
Ångrar lite att jag köpt boken, för någon gång, så kommer hon att förstå den. Visst kan man tycka att jag är överbeskyddande och sätter henne i en "trygghetsbubbla", men i min mening, lär hon erfara livets orättvisor och tråkigheter, tids nog. Låt barn få vara barn.
Vad tycker ni andra om det här?