• Vase

" I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"

Hej,

Vi har tidigare haft sångböckerna "Svenska barnvisor" och "Svenska julvisor" från Max Ströms förlag (en sådan som har en egen spelare). De har varit stora hits hos vår nu snart tvååring. Nu när den nya "Fler svenska visor" släpptes av Martin Östergren, var det inget snack om att vi skulle ha den. Till min stora förvåning, så har de valt att ta med "I en sal på lasarettet". För er som inte känner till den, så kommer texten (versionen i boken) här:

I en sal på lasarettet 
    där de vita sängar står 
    låg en liten dödssjuk liten flicka 
    blåa ögon, lockigt hår.
    Så en dag hon frågar läkarn, 
    får jag fara hem till mor?
    Nej det får du ej min flicka,
    men till våren, kanske då

Våren kom, och flickan fråga: 
    men till sommarn, kanske då
    Sommarn kom, och flickan fråga: 
    men till hösten, kanske då
    Hösten kom, och flickan fråga: 
    men till vintern, kanske då
    Vintern kom, och flingor falla
    på den lilla flickans grav,
    där stod prästen, där stod alla
    där stod flickans mor och far.

För det första, förstår jag inte hur den här kan vara en "barnvisa", sedan förstår jag inte att Max Ström och Martin Östergren valt att ta med den. Vad får ett barn ut av det här a
    nnat än bara misär, oavsett ålder? Jag skulle iaf inte få för mig att sjunga den för mitt barn. Det galna är att när hon själv bläddrar i boken och skulle råka komma till den sidan, så blir hon ledsen, bara hon ser bilden! (bifogar screenshot). 

Ångrar lite att jag köpt boken, för någon gång, så kommer hon att förstå den. Visst kan man tycka att jag är överbeskyddande och sätter henne i en "trygghetsbubbla", men i min mening, lär hon erfara livets orättvisor och tråkigheter, tids nog. Låt barn få vara barn.

Vad tycker ni andra om det här?
  • Svar på tråden " I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"
  • Drottningen70

Som sagt detta är ett klassiskt skillingtryck ingen barnvisa bara för att det handlar om ett barn.

• Farsa på stan

Väldigt fin sång. Jag sjöng den för mina barn när de var små, liksom andra gamla skillingtryck, som "Martyren", "Älvsborgsvisan", "Jesu järnväg" och den där sången om mordet på Lincoln. Ibland kanske jag censurerade texten lite.
    "Värmlandsvisan" och  var också en favorit, liksom Cornelis Vreeswijks "Ballad om en gammal knarkare".
    Till mitt försvar vill jag säga att tvååringar på sin höjd känner till hälften av orden i låtarna, att ett visst mått av dysterhet, morbiditet och skräck är nyttigt och spännande vilken ålder man än är i och att många av sagorna, filmerna och sångerna som folk helt oreflekterat utsätter sina barn för har betydligt värre budskap och dessutom är kvalitativt undermåliga. Varför ska barn tvingas lyssna på skitmusik när de faktiskt väldigt ofta uppskattar bra musik?

• MissSummer

Fattar inte varför allt till barn jämt måste vara glatt, även dom råkar ut för sorg och jag tycker det kan vara bra att få kontakt med ämnet genom exempelvis visor eller böcker (Bröderna Lejonhjärta, Spelar min lind sjunger min näktergal), jag älskade visan när jag var liten.

• Lortdocka

Googlade efter andra versioner/fler verser av den här visan och hamnade i den här tråden, den här visan sjunger jag som god natt-visa för min fyraåring varje kväll, det är hans favorit-godnattvisa, men oftast somnar han innan sista versen ;)

• JTo

Jag sjöng den sången som en galning som barn, kul att du tog upp det nu för det var bara någon dag sedan som min mamma påminde mig om det :)

• Mia R
    Som liten lyssnade jag väldigt mycket på den här visan, visst jag tyckte den var sorglig, men jag fick även en bild om hur det var att bli sjuk förr i tiden. 
    Jag tycker ni borde låta barnen lyssna/sjunga på den, men informera dem om att vi nuförtiden har bra läkare och mediciner.
  • Lilikoi

Den här sången sjöng min mamma för mig när jag var liten på 40-talet, och jag älskade den! Jag grät och fick sitta i mammas knä och gosa en stund; sen ville jag att hon skulle sjunga den igen. Jag bad ofta att hon skulle sjunga denna sång eller "Det var en gång en flicka som på sin dödsbädd låg.." så jag fick gråta lite... jag skulle tro att jag var i 4-5-årsåldern.

Svar på tråden " I en sal på lasarettet" i nya "Fler svenska barnvisor"