eagle87 skrev 2015-02-09 14:09:07 följande:
Hoppar in här, ska börja letrozol denna cykel. Mellan dag 5-9. Behövde ni göra ultraljud? Hur många äggblåsor?
Hej,
jag behövde inte heller göra ultraljud enligt min gynekolog (se tidigare inlägg), men jag bokade det ändå. Gjorde VUL dag 11, lite för tidigt egentligen eftersom jag tog Letrozol dag 3-7, men dag 11 hade jag iaf en blåsa på 14 mm enligt gyn (vä sida) och vad jag tyckte själv så var det en eller ett par till blåsor i samma äggstock som också var rätt stora. Men enligt gyn var det en som var mer dominant, dvs den på 14 mm. Men har ej gjort någon uppföljning senare så vet inte alls om någon av äggblåsorna faktiskt släppte denna gången.. Än så länge är jag bara på kur 1, och jag och gyn bestämde att ta Letrozol några månader i alla fall innan vi går vidare med annat.
Vad jag har hört dock från andra på FL är att man inte alltid behöver återbesök med ultraljud, men så här skriver Carl von Linnékliniken: "Vid ägglossningsstimulering ökar sannolikheten att få tvillingar eller fler barn, så kallad flerbörd. Risken för flerbördsgraviditet med Letrozol är dock liten. För att minska flerbördsrisken brukar man med ultraljud följa hur äggstockarna reagerar på medicinen, så att man ser att bara ett ägg mognar".
Så är man orolig, be om ett återbesök. Annars verkar det gå bra utan.
Håller tummarna för att behandlingen går bra för dig!