• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • skogstjejen19
    Rädisan26 skrev 2015-02-12 15:26:13 följande:
    Känns dumt att mixtra, jag tog som sagt dag 5-9 och blev gravid, tror det är individuellt hur de funkar.
    Jag tänker inte mixtra ;) ville mest veta anledningen till varför hon ska ta i 9 dagar och vad effekten blir av att ta flera dagar.

:)
  • skogstjejen19
    efg skrev 2015-02-12 18:43:39 följande:

Intressant. Jag fick två äl på min andra pergotimekur men blev inte gravid ändå.. Men ja kör nog på de som är ordinerat, dvs 5-9, iaf första kuren letrozol!

Va kul att höra att någon blivit gravid iaf! Hoppas verkligen det ska funka för mig (och er andra) också! smile2.gif

Äl är ingen garanti för graviditet tyvärr :(

Tror jag läste att man har 12% chans att lyckas i normala fall.

På letrozole har jag hört att det ökar till 28%
  • Cathy

skogstjejen; Fördelen med letrozole cd 1-9, jämfört med t ex cd 5-9 är att om det från början bildas två folliklar så blir de jämnstora och har lika chans att bli befruktade medans tar man cd 5-9 så blir det förmodligen bara en follikel (för att man börjar först cd 3 eller 5) och då mindre chans till graviditet. Både 5 dagars kur och 9 dagars kur lär väl ge äl...

Och om pergo. Enligt studier ger letrozole nästan dubbelt fler plus än pergo - största anledningen är väl att slemhinnan kan växa dåligt med pergo och sekretet blir för tjockt (för spermierna). Pergo är bra vid insemination men mindre bra vid hemmaförsök.

• skogstjejen19
    Cathy skrev 2015-02-12 20:05:39 följande:

skogstjejen; Fördelen med letrozole cd 1-9, jämfört med t ex cd 5-9 är att om det från början bildas två folliklar så blir de jämnstora och har lika chans att bli befruktade medans tar man cd 5-9 så blir det förmodligen bara en follikel (för att man börjar först cd 3 eller 5) och då mindre chans till graviditet. Både 5 dagars kur och 9 dagars kur lär väl ge äl...

Och om pergo. Enligt studier ger letrozole nästan dubbelt fler plus än pergo - största anledningen är väl att slemhinnan kan växa dåligt med pergo och sekretet blir för tjockt (för spermierna). Pergo är bra vid insemination men mindre bra vid hemmaförsök.

Tack :)

Jo 5 dagars ger också äl.

Jag blev gravid för 2 år sedan med pergotime.

Dom ska inte tas flera månader på rad för slemhinnan blir inge bra då.

Hoppas att jag snart ska bli gravid igen men med letrozole.
  • skogstjejen19
    Cathy skrev 2015-02-12 20:05:39 följande:

Fattar jag det rätt att man ökar chansen/risken för tvillingar om man tar 1-9?
  • Cathy

skogstjejen; ja, risken/chansen för tvillingar blir lite större om man tar cd 1-9, samma som om man tar pergo i fem dagar...fördelen med letrozol (jämfört med pergo) är ju också att slemhinnan blir bra och man kan ta letrozol i flera månader.

• skogstjejen19
    Cathy skrev 2015-02-12 20:45:03 följande:

skogstjejen; ja, risken/chansen för tvillingar blir lite större om man tar cd 1-9, samma som om man tar pergo i fem dagar...fördelen med letrozol (jämfört med pergo) är ju också att slemhinnan blir bra och man kan ta letrozol i flera månader.

Ja letrozole är mycket bättre med tanke på att man kan köra på.

Det som jag tycker är lite konstigt är att läkarna här iallafall inte skriver ut mer än Max 6 månader.

Om man tänker att för ett normalt par så ska man ju försöka i 12 månader innan man får hjälp. Borde inte vi som sällan får äl av oss själv få ta äl-stimulerat i minst 12 månader, om man vill dvs.

Vi kommer inte gå vidare till ivf om det inte fungerar med letrozole.
  • eagle87
    skogstjejen19 skrev 2015-02-12 20:33:44 följande:
    Ja letrozole är mycket bättre med tanke på att man kan köra på.

Det som jag tycker är lite konstigt är att läkarna här iallafall inte skriver ut mer än Max 6 månader.

Om man tänker att för ett normalt par så ska man ju försöka i 12 månader innan man får hjälp. Borde inte vi som sällan får äl av oss själv få ta äl-stimulerat i minst 12 månader, om man vill dvs.

Vi kommer inte gå vidare till ivf om det inte fungerar med letrozole.
    Varför vill ni inte gå vidare med ivf?
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?