• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • hagnestahill

Hej!

Och här kommer en uppdatering för mig.

Fick nyss mens, är på cykeldag 3 och ska börja med en ny kur Letrozol. Denna gången dubbel dos, dvs 5 mg dag 3-7. Ultraljud är inbokat till cykeldag 13.

Jag har dock ett stort dilemma, min man fick nyss reda på att han är tvungen av sitt jobb att åka på tjänsteresa utomlands en vecka med start min cykeldag 17. Det känns inte alls kul, eftersom min första kur med Letrozol gav positivt utslag/förmodad ägglossning dag 16. Så skulle det bli en sen ägglossning denna gången (vet ju inte hur jag reagerar på dubbel dos) så kommer vi missa ägglossningen eftersom han är bortrest. Är jätteorolig för det, vill inte genomgå en stimulering "i onödan".

Är det någon här som ökat dosen till dubbel, hur reagerade ni? Påverkades ägglossningen/cykeldagarna?

Hur stor är chansen att man kan få en ägglossningsspruta i samband med ultraljudet dag 13 gör att "skynda på" så ägglossning sker innan mannen åker bort dag 17?

Någon av er som fått en ägglossningsspruta?

Min bm sa bara att det kanske man kan få, det är läkaren som avgör. Och äggblåsan måste vara minst 18 mm då. Så nu håller jag tummarna att dubbel dos gör att jag har god tillväxt när jag kommer dit på ultraljudet.

Någon som har erfarenheter/råd att skicka med mig?
    Är väldigt ledsen just nu över att missa denna månaden också, eftersom förra månaden inte ens funkade med Letrozol enkeldos (ingen ägglossing, blodprov visade progesteronvärde 2 och cykeln blev hela 45 dagar!).

• Cathy

apelsinpress; klart du kan få äl spruta! Stå på dig bara! Du går hos bm? Varför inte gå till en gyn som kan skriva ut ovitrelle? Ofta svarar man bättre på dubbeldos så var inte orolig, du får säkert äl innan din man hinner åka iväg. Och spermierna klarar ju sig ett par dagar därinne

• hagnestahill
    Cathy skrev 2015-04-07 10:08:08 följande:

apelsinpress; klart du kan få äl spruta! Stå på dig bara! Du går hos bm? Varför inte gå till en gyn som kan skriva ut ovitrelle? Ofta svarar man bättre på dubbeldos så var inte orolig, du får säkert äl innan din man hinner åka iväg. Och spermierna klarar ju sig ett par dagar därinne

Cathy: Tack för din positiva kommentar!
    Känns lite bättre nu Glad

Jag går hos landstinget (tidigare i början på året gick jag privat, han som skrev ut Letrozol, men kom precis in för fortsatt utredning hos landstinget). Det är tydligen en läkare som ska göra ultraljudet, och hon/han kan ju skriva ut spruta, men min oro är att de inte vill, för att de vill undersöka om jag lossar av mig själv ändå. Men eftersom det är 3:e cykeln och inget hänt, kanske de går med på det. Vi får se. Problemet är att jag cykel 1-2 gick hos en privat gyn och alltså har inte landstinget som jag ska till nu koll på mina tidigare cykler, därför kanske de inte vill ge spruta första gången jag är hos dem. eller för att inte överstimulera mig.

Åh... varför ska man ha sån otur jämt så att mannen måste resa bort nu mitt i allt.

Jag ska göra allt för att behålla lugnet och inte bli stressad, men är ju så svårt när man så gärna vill. Har försökt i 1,5 år nu ungefär och ena dagen orkar man kämpa vidare, nästa dag känna allt grått igen.. 

Det som stressar är att allt tar sån tid. Landstingets läkare ville inte ställa oss i kö till IVF än innan  jag gjort spolning (vilket min privata gyn som haft 1,5 år på sig inte tycker man behöver). Och eftersom det är ca 4 månaders kö till spolning i det landsting jag bor i vet jag att vi troligtvis får försöka "på egen hand" till efter sommaren innan vi ens får sätta upp oss i kö till IVF. Sen lång väntan igen efter det... och inte ens säkert IVF funkar alla gångerna..Suck.

Ger allt mitt hopp nu till Letrozol så vi slipper IVF-svängen.
    Känns så hoppfullt med alla andra där ute som lyckats!
  • eagle87
    Cathy skrev 2015-04-06 12:29:20 följande:

eagle; vid ivf kan man se hurdana ägg man har men även behandlingarna emellan kan äggen se väldigt olika ut beroende på stimulering bl a. Så en gång kan man få ut dåliga omogna ägg men fina en annan gång. Överaktivt immunförsvar kan tyvärr inte testas i Sverige utan man får åka utomlands, till UK eller Grekland t ex. Se Aten tråden! Vissa kan bli gravida genom att ta låg dos aspirin (1/3 barnalbyl) och eller prednisolon. Så dem kan du alltid testa. Men har du PCO så kan äggen vara lite sämre bl a pga insulinresistens och då skulle jag först av allt testa metformin. Be läkaren att skriva ut det. Har du annars högt LH i förhållande till FSH? Det kan också göra äggen lite sämre...

Hej, tempen gick ner idag så MenS förmodligen imorn :( hur va dina cyklar innan du blev gravid? Hade du egen äl? Ja bor ju i England så har nära till London men hoppas jag inte har immunprobldm. Ja tar inositol för insulin. Ja tror mitt fsh var 6-7 och lh ungefär dubbelt men då tog ja blodprov en vecka innan äl. Tänkte testa q10 denna gång som du sa, vad gör baby aspirin? Hur går allt för dej?
  • beckybe83

Hej!

Jag har precis börjat med Letrozol. Eller väntar på BIM efter 3dje kuren. Första räknar jag knappt, fick inte ha sex innan VUL så då missade vi ÄL. Andra försöket hade vi otur och först var jag däckad och sjuk och sedan sambon. Men den här gången var vi båda friska och krya så håller tummarna att mensen håller sig borta!

Har ni upplevt många biverkningar?
    Själv tycker jag att jag känner ÄL mycket bättre nu än innan. Förr kände jag aldrig av den, men nu känns det verkligen.

• Cathy

apelsinpress; skönt att höra att det känns bättre Om du orkar, bara var bestämd och säg att nu har du provat flera letrozolkurer och måste köra dubbeldos nu så nu är det på tiden att få ovitrelle! Du kan ju ännu tillägga att du gärna vill undvika de för landstinget dyra ivf behandlingarna Månne du inte får en spruta då! Det ska nog gå bra ska du se! Lycka till!

• Cathy

eagle; åh tråkigt om mensen börjar nu Jag hade nog inte äl på flera år....gjorde inseminationer och ivfer tills jag märkte av en slump att det kommer droppar ur mina bröst när jag trycker på dem. Mitt prolaktin var inom ref värden men var för högt för att jag skulle ägglossa. Tog pravidel för det och började få ägglossning och blev gravid Nu råkar jag även immunproblem som är en annan femma....men om det nu skulle vara så att du inte lyckas och vill göra en immunutredning så har du iaf Dr Gorgy och Dr Shehata (och några till) i din närhet. Du borde ta FSH/LH/prolaktin 2-4 dagen i menscykeln annars säger nog inte resultaten hela sanningen. Aspirin kan hjälpa embryot att fästa och är helt ofarligt. Finns en läkare i Sverige som gjort mycket studier på det där. Jo tack, jag fick äl i helgen och kör med mina 'extra' mediciner och så får vi se. Är ju lite äldre så det är inte lika enkelt att bli naturligt gravid längre. Men tror på Q10 så jag tar det Hoppas hoppas förstås.

• Cathy

beckybe; jag känner också av äl på ett helt annat sätt. Nu när jag fick äl så kändes det som om flera ägg skulle ha lossat. Jättevärk både i magen och ryggen. Aldrig haft det så. Hoppas det blir plus för dig!

• eagle87

Mensen kom igår. Så tredje kuren nu. Tror ni chansen att lyckas är mindre varje kur? O tror ni detta e sant?

Even someone very fertile and her partner, both in their 20s and in perfect health, will, at best, have about a 25% chance of conceiving in any given month, even with perfectly timed intercourse. This so-called fertile window is open four to five days prior and through ovulation, and it's suggested you have intercourse every 24 to 48 hours during that period. Statistically speaking, this rate of success decreases to about 10% to 15% per month if you're not pregnant within three months, and 5% or less if you're not pregnant after a year.

• Cathy

eagle; nej, jag tror inte alls att chansen är mindre för varje kur! Se här; www.ivf.com/clom.html Den här läkaren tror att man ska prova minst 4-6 kurer pergo eller letrozole för att ha gett kroppen en chans! Har läst många kapitlar ur den här boken och den är riktigt läsvärd!

De av er som inte tar äl spruta skulle jag rekommendera att be er läkare att skriva ut för jag har läst studie (kan länka senare) som visar att om man tar äl även om man fått äl med letrozole så blir det högre grav chans när man tar sprutan (efter att man fått äl stegring!).

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?