Inlägg från: Molle1981 |Visa alla inlägg
  • Molle1981

Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?

Anonym (Same) skrev 2015-01-11 08:59:03 följande:

landsgränser

Satir är inte så lätt att göra begripligt i skrift...

Vad jag försöker få folk att förstå, är att rätten att kalla sig svensk, hävda det svenska, bevara svenska traditioner m.m, inte tillhör någon speciell, allra minst SD-folket.

Sverige idag är ett folk bestående av olika grad av invandrare, och med det i tanke, så har Sverige idag inte mycket som kan kallas svenskt kvar, det mesta har invandringen eller religionerna fört med sig hit.

Vad gäller samerna, så har det alltid varit öppna gränser, eftersom renskötseln kräver stora ytor och ofta/alltid har gått över det som i nutid är våra landsgränser.

Man skulle helt enkelt kunna säga, att vi historiskt sett gjort vad många invandrare gör idag, begett sig till plater där det går att finna sin försörjning.

Vad är det för snack. Den svenska befolkning har levt här länge. Visst att Sverige har haft en kraftig invandring sedan mitten av 90-talet där vi har ökat med runt 1,7 miljoner invandrare, fram till idag. Men Sverige var före 70-80 talet ett väldigt slutet land. Och har inte haft så stor invandring. Även om ni samer kanske har flyttat runt, för de bästa renmarkerna, men det är ngt ni samer alltid har gjort antar jag och har inget med resten och Sverige att göra.

Så ja det finns en svensk kultur och du har helt rätt den präglas av kristendomen, som de flesta andra länder i västEuropa gör.
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2015-01-11 10:33:14 följande:

Det bästa för mig personligen. Ja, det är nog tveklöst alla de människor jag aldrig annars skulle ha fått möta, på jobbet och i privatlivet.

Sverige skulle ha varit ett fattigt land i många bemärkelser utan invandringen.

Och på vad grundar du det på? Syftar du på kultur eller finansiellt?
  • Molle1981
    Kjell2 skrev 2015-01-11 11:20:20 följande:

På det personliga planet, min fru.

Sen skulle nog den stora svenska industri jag jobbar på inte vara så pass framgångsrik och stor här i Sverige om vi inte kunnat fylla upp med en massa kvalificerad arbetskraft från utlandet genom åren. Vi lider fortfarande  av att det är svårt att rekrytera.

Svårt att rekrytera, har du missat att Sverige har en väldigt stor arbetslöshet just nu. Oj glömde det, den består till mesta av okvalificerade invandrare från 3-världen ;) Men dem kan man iof få näst intill gratis numera, genom arbetsförmedlingens urholkande plusjobb och allt vad de kallas. Där främst invandrare och andra som står långt ifrån arbetsmarknaden slussas in genom att staten betalar stora delar av lönen. Tyvärr så förlora de med vanlig anställning jobbet istället och konkurrenter som inte använder sig utav det här konkurreras ut. Och fler jobb försvinner istället.
  • Molle1981
    nihka skrev 2015-01-11 11:56:00 följande:

Källa på det tack, eller tycker och tror du nu?

Det är väl ingen hemlighet att arbetslösheten är mkt högre bland invandrare än svenskfödda. Och vissa etniska grupper såsom somalier är sysselsättningen så låg som bara 40%. Bland svenskfödda tror jag motsvarade siffra var 86% eller nått. Googla lite så hittar du säkert en hel del.

Läste även om arbetsförmedlingens arbetsbidrag som i stor majoritet gse till invandrare för att få dem i arbete, dessa bidrag kostar staten ca 20 miljarder varje år och ökar, samtidigt som den vanliga arbetsmarknaden urholkas än mer.
  • Molle1981
    Kjell2 skrev 2015-01-11 12:01:48 följande:
    Okvalificerad arbetskraft har vi inga problem med att få tag på men kvalificerad med rätt utbildning är svårt. Utan den grupp av välutbildade invandrar som vi anställer hade vi varit tvungna att lägga betydligt mer av vår utveckling och produktion utomlands. Vi har vakanser för vi inte hittar folk med  rätt utbildning och erfarenhet.

Inga av de vi anställer får vi några lönebidrag, fas 3 eller liknade för.
    Jag vet inte vilken bransch du jobbar i. Fas 3 och lönebidrag är vanligast förekommande i yrken inom handel, restaurang  och i tillverkningsindustrin. Självklart är högutbildad invandring bra för Sverige, men det är inte den invandringen Sverige har. Vi kan väl vara överrens om att det knappast är några med somalisk eller syrisk invandrarbakgrund som fått ett av de mest framstående jobben hos er, även om det såklart kan finnas undantag. 
  • Molle1981
    nihka skrev 2015-01-11 12:31:59 följande:
    Nu talar du om något annat och fortfarande inget belägg för ditt påstående
    "stor arbetslöshet   den består till mesta av okvalificerade invandrare från 3-världen."

Vi har haft två somalier på vad du kallar "arbetsbidrag" på vårt jobb. Båda ersatte ingen och ersattes av ingen. De utgjorde en plusresurs en tid.
    Självklart är inte detta ett faktum på alla arbetsplatser, mest på de mer lite oseriösa. Själv jobbade jag på ett företag som togs över av en oseriös afrikansk ägare. Efter två år hade han bytt ut all personal till personal med bidrag från arbetsförmedlingen, när de gick sönder hämtade han bara nya. En av de anställda hade haft bidrag en längre tid, när han inte längre kunde få mer bidrag, så sas denne upp. Men det som var mest skrämmande var att arbetsförmedlingen inte gjorde ett skit, även om vi var på dem och berättade vad som föregick. Inte ens när pressen skrev om det och det kom på mittuppslaget i GP och en rad liknande härvor avslöjades, blev det stopp. Utan det fortsatte istället i en ännu värre takt. Själv pratade jag med journalister och flera högt uppsatta inom Arbetsförmedlingen, även den statliga instans som ligger över arbetsförmedlingen. Journalisterna sa att detta var ett större problem än jag kunde ana och var en boll som kommit i rullning ovanifrån och var svår att stoppa. De ansvariga, bara skyllde ifrån sig och bollade mig till någon annan, men var självklart medvetna om problemet, men det var så staten hade bestämt det hette det. Ingen som ville ta ansvar eller börja ifrågasätta systemet.. Detta då majoriteten av de som har dessa bidrag är invandrare och staten gör allt för att förbättra statisteken för just denna grupp för att  göra bilden av den oansvarige invandringen mer positiv och samt få ut en väldigt svår grupp i arbete.

Sedan får alla invandare rätt till fas 3 och andra arbetsbidrag direkt när de söker på arbetsförmedlingen. En svenskfödd måste vänta ett år för att få samma rättighet.

Ni får tro vad ni vill, men jag talar av egen erfarenhet och styrks av vad människor runt mig har upplevt och fått uppleva.

• Molle1981
    nihka skrev 2015-01-11 12:31:59 följande:
    Nu talar du om något annat och fortfarande inget belägg för ditt påstående
    "stor arbetslöshet   den består till mesta av okvalificerade invandrare från 3-världen."

Vi har haft två somalier på vad du kallar "arbetsbidrag" på vårt jobb. Båda ersatte ingen och ersattes av ingen. De utgjorde en plusresurs en tid.
    Jag ska inte behöva vara din mamma. Bara att söka efter själv, det är så man får veta på något, inte genom att läsa aftonbladet eller annat förvriden media.

Jo du får både visst rätt till både jobbcoach och nystartsjobb och allt var det nu heter, från dag som arbetsökande med invandrarbakgrund. har själv fått det slängt i nyllet av handledare på arbetsförmedlingen, lika så har andra jag känner. Invandrare kvoteras in och särbehandlas positivt på många områden i vårt samhälle. Men ingen ide att diskutera detta med dig, då du aldrig kommer tror något sånt. Då ditt godtrogna hjärta, klart tror på att det inte finns några sådana fördelar som invandare i Sverige.

Till och med invandrare som är brottsdömda får tydlig fördel, detta hände senast nu i höstas när brandkåren syd kvoterade in en tidigare våldtäcksdömd invandare i kåren, även om han inte var lika lämpad som hans medsökande. Gick så långt så att brandväsendet syd fick stänga ner sin facebook sida. Då det av misstag läckte ut.
  • Molle1981
    nihka skrev 2015-01-11 17:31:12 följande:
    Förvrängningar av sanningen? Hur kan du helt bortse från delar av det SD kommer med och tro att de bitar du råkar gillar är de enda som kommer att gälla?

Nationalister vill inte ha NÅGRA microsamhällen och INGA avvikande kulturyttringar. Allt som inte stödjer likriktning ses som ett hot om splittring. Att ha minoritesfolk inom den egna nationen är inte förenligt med ett nationalsitiskt synsätt. Men nu står det så i svensk lag att vi har 5 minoritetsgrupper och BS vet inte vilken fot han ska stå på. En fot är ju den nationalistiska, den andre är svensk lagstiftning som iofs kan ändras på sikt.

Du är ju enögd. Se bara på din trådstart.
    Om man ser helheten i det BS sa så handlade det om att om Sverige får för många olika microsamhällen som tex stora delar av Malmö. Angered i Gbg, delar av Södertälje och jag kan fortsätta, utanförskapsområdena där polis ogärna går in, där brandkår vägra att åka in utan tungt polisskydd ökar ständigt. Det gemensamma med dessa områden är att de som bor där inte ser sig som svenskar och jag ger dem inte skulden, inte invandrarnas fel att det gått som det gått, enbart våra kära folkvalda och som enligt dig ska fortsätta på samma spår, gärna öppna upp gränserna lite mer för dem som egentligen inte har det behovet av skydd som det ofta framställs i media (då de kallas flyktingar, vilket väldigt få av dem egentligen är). Detta ska gärna med tas från biståndet så vi kan hjälpa ännu färre där hjälpen verkligen behövs, men istället fick UNHCF göra sin första historiska insamling bland vanligt folk, när pengar saknandes innan jul, till de främsta förnödenheterna såsom mat och akutvård. Detta då bistånden minkar speciellt från Sverige, som istället vill hjälpa några få på hemmaplan istället för väldigt många fler där det verkligen behövs.

Men tillbaka till ämnet. Om allt fler invånare inte känner sig som svenskar och en del av samhället, blir till slut splittringen för stor och landet slits istället sönder inifrån. Ett exempel på det är forna jugoslaven eller andra delar där det bryter ut oroligheter och inbördeskrig.

Förväntar mig inte att du ska förstå det här, för du verkar inte så öppen för att öppna ögonen än, eller så tillhör du den obotliga vänstern, då är det ingen mening då du ändå aldrig kommer förstå detta, då vi förmodligen har helt skillda världsbilder.
  • Molle1981
    ölburk2 skrev 2015-01-11 21:29:58 följande:
    Same har i det här fallet helt rätt, du får nog allt gå tillbaka till det du fick lära dig på historielektionerna i skolan, så kommer du att se att utan invandrare så hade Sverige inte ens kunnat fungera under/efter stormaktstiden.., krigen hade helt enkelt gjort slut på de svenska männen i arbetsför ålder, ja inte ens krigandet fungerade utan de avlönade legoknektarna från andra länder..
    Så idag är de flesta av oss svenskar, en produkt av folk från många andra länder å kulturer. 
    Pratar du om medeltiden nu ölburken?
  • Molle1981
    Kjell2 skrev 2015-01-11 19:16:57 följande:
    Verkstad. Då vi är flera tusen anställda bara i Sverige finns det säker FAS 3 och liknande någonstans. På den avdelning om ca 450 personer där jag jobbar känner jag inte till någon.

En tjej från Syrien blev för ett tag sen befordrad och chef för en avdelning i USA så där är vi inte överens.

Högutbildad invandring förekommer helt klart. Några jobbar hos oss.
    Klart det förekommer. Men du måste förstå att helt outbildat folk som inte ens har läst grundskola och är mer eller mindre analfabeter aldrig kommer få ett framskjutet jobb om ens något jobb i Sverige i huvudtaget.

Det är främst dessa människor som och har invandrat till Sverige de senaste åren.

Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?