Inlägg från: lizanilander |Visa alla inlägg
  • lizanilander

BF september 2015!

lördagsgodis skrev 2015-11-04 10:15:56 följande:

Att han redan rullar liz:) här vifftas det mest och hon håller just på att upptäcka sina händer även om de inte gör riktigt som hon vill. Inatt sov hon nästan 10 timmar i sträck och somnade om efter maten<3

26 jag skulle ha henne i babysittern om jag märkte att hon mådde bra av det, när sonen var bebis och hade luftrörskatarr så sov jag sittande med honom på bröstet så han skulle andas lättare.

Det här med bajsandet är ju så individuellt och helammade barn kan bli förstoppade, man borde lyssna på barnet och sin egen magkänsla. En vännina fick bråka med vården länge men efter att hennes son som helammade inte bajsat på 26 dagar fick han lavemang och det kom ut mängder

Mio har vart förkyld och är fortfarande rätt tät och snorig på natten, vi försöker palla upp så han halvligger i sängen, men funkar sådär. Vi har kört med Renässans spray för spädbarn när det vart som värst och då har det kommit ut en del och han har fått lättare med andningen :)
    Ja lyssna på bebis och din magkänsla med bajsningen, värdelöst när de blir förstoppade!
    Ja, han har gjort det fler gånger nu så det är ju verkligen medvetet, åt båda håll med! Han gjorde ett menlöst försök att rulla från rygg till mage med, men han trivs bäst på rygg så han gav upp snabbt :P 
    Vad skönt att hon sover så länge!!! Mio har sovit som längst 5 timmar, det är underbart tycker jag ;)
  • lizanilander
    lördagsgodis skrev 2015-11-25 11:26:41 följande:

Alva är 3månader väger 6960 och är 64 cm! Hon fick även vaccinering idag och det gick helt ok, ledsen men överkomligt.

Igår kom det första bubblande skrattet från henne:D så underbart att höra man blir genomlycklig??? något inte lika kul är att jag fick min mens igår så nu är man fertil och kan försöka sig på en till;)

Jag ska till bvc med Mio den andre för spruta och vikt. Tror han kanske börjar närma sig 60 cm nu ;) Kort och tjock :) Åh vad härligt, Jag minns första gången på äldsta pojken, han var bara drygt 2 månader då :O Mio höll på att nästan brista ut i riktigt skratt förut, så det kommer nog snart :) Det är så underbart att man blir tårögd :P
    Jag fick min mens för en månad sen, inväntar andra omgången nu. Ammar iofs. inte. Haha, blir det en till snart då eller? Jag känner mig inte alls färdig nu helt plötsligt och tänker varje dag på en 3:e, herregud vad knäpp man är :P
  • lizanilander
    smurfan8402 skrev 2015-11-26 09:59:46 följande:

Jag har fått problem med brösten så BVC tycker att vi ska börja med ersättning. vilken ersättning tycker ni är bäst?

Vi kör också på NAN sensitive, vi provade andra innan men missnöjd bebis (dock absolut inte jättegnällig eller så men inte helt nöjd) och trög i magen. Fick ha i olja men hjälpte knappt. När vi bytte till sensitive blev han lös igen och bajsar varje dag och ligger inte och knorrar och trycker om nätterna längre :) Vad tråkigt att ni fått problem ändå :/ Lycka till!!
  • lizanilander
    smurfan8402 skrev 2015-12-03 20:43:13 följande:

Haha ja han är en riktig liten knubbis :)
    Han har fått feber nu ikväll o är riktigt grinig till o från

haha vilken skillnad det är på bebisarna!! Vi var på 3 mån-koll igår och Mio vägde 6005 och var 57,4 kort :P Vad jobbigt med feber på lillen, hoppas på bättring snart! Mio hade feber och rosslig hosta i helgen så vaccinationen blir nästa vecka istället.

• lizanilander
    smurfan8402 skrev 2015-12-04 10:32:21 följande:

Jag får lägga in via datan sen :) de verkar inte fungera via appen i mobilen

jodå det funkade, jösses vilka ögon :O!!! en alldeles underbar liten knubbis ;)
  • lizanilander
    lördagsgodis skrev 2015-11-28 22:42:47 följande:

Nu på fredag och lördag har lillan fått smaka lite gröt och hon verkar gilla det:) vi tänker ge henne lite smakisar nu och sen vid 4 månader kan hon få lite större portioner, vet att det är tidigt.

Min nära vänn ska få en bebis om ca 3 veckor då hon blir igångsatt, ska bli så roligt med en till bebis som man får följa och en lekkamrat till våran dotter:)! Vi ska alla fira jul tillsammans och ska bli spännande med två små <3

Vi tog även julbilder på barnen idag

vad fina barn du har <3
  • lizanilander
    myraaan skrev 2015-12-13 00:02:42 följande:

Leon är 2.5 månad nu :) för 2v sedan vara han 59.9 lång och vägde 4790 :) och om 2v är det dax för vaccination! Det har krånglat med maten och vikten för honom och han är mjölkproteinallergiker. Men vi ammar och ger flaska så nu går han upp i vikt som han ska :)

Vad jobbigt, minns hur det var för oss (första var mjölkproteinallergiker), han vägrade även ta bröstet vid 3 månader (bvc var inte så mkt för flaska så jag fick dåligt samvete över tanken på att ge han flaska) och för han har vikten och maten krånglat sedan dess tyvärr. Hoppas det växer bort på Leon och att det löser sig med maten! :) Vilken sötis han är :D 
    Mio fick feber av vaccinationen men annars inget :) Elliott, den stora, gjorde glutenprov förra veckan så nu får vi vänta några veckor på det.
    Har ni nåt bra julklappstips till de minsta? Kläder har vi säkert till trillingar så det är inget vi behöver köpa. Funderade på tugg/bitleksaker och små scarfar/halsdukar.
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-12-14 08:41:00 följande:

Vi har köp en badcape, en skallra och en mjuk speldosa :) han vägrar fortfarande napp :( hur sover era? Sven vaknar fortfarande 3 gånger per napp och vill inte ligga själv

ok :) Vi har det väldigt lyxigt med sömnen på den lilla, oftast somnar han mellan 19-20 på kvällen och vaknar sen mellan 04-05, sover sen c:a 2 timmar till. Den stora vaknar flera gånger som vanligt och gråter och har sig, men det är bara en period och kommer bli bättre igen snart ;) Mio (den lilla) sover i spjälsäng.
  • lizanilander

Hörrni tänk att det snart är ett helt år sedan denna tråden startades :O !!! Det har gått sjukt fort och känns nästan som igår som man satt här och tråden var ny och man väntade med spänning på både plus och hoppades att iaf de första 12 veckorna skulle passera. Nu sitter vi här med våra bebisar istället som alla är så olika!
    Efter vår första sa både jag och min man att det blir inga fler barn. Vi hade en så fruktansvärd förlossning och tiden efter var även den hemsk. Men nånstans efter att Elliott fyllt ett år så bara vi vände och kände att vi ville ha ett till barn. Vi fick jättebra hjälp och stöd av vår barnmorska och hon skickade även remiss till Aurora-samtal där vi var 2 gånger. Jag ville inte ha snitt utan på nåt knasigt sätt ville jag ha revansch på den första. Och det fick jag med råge ;) Förlossningen gick jättesmidigt och jag mådde så bra, trodde inte det var möjligt ens :O Första gången kände jag mig överkörd av en buss, på riktigt, i flera dagar. Kunde med hjälp av 2 sköterskor samt ett gåbord ta mig till och från toaletten. Det var inte kul, och ett underliv som var som kassler uppe på det så jag kunde inte sitta ordentligt på länge. Denna gången var jag uppe och gick och kände mig oförskämt pigg och nästan skämdes över att allt gått så bra och jag var så himla alert! 
    Jag är så otroligt tacksam för att jag fick uppleva denna andra gång och istället för att känna att det aldrig blir fler barn, så känner vi oss istället inte klara :P haha, jag tänker nästan varje dag på ett 3:e barn, men detta första året får gärna gå först så får vi se sen hur livet ser ut :)

• lizanilander
    Sopp skrev 2015-12-15 20:46:56 följande:

Vad härligt det låter Lisa! Konstigt att det var ett år sedan faktiskt - vi hade ju inte planerat att skaffa ett till och det är knappt att det har sjunkit in ännu att vi har honom hos oss.

Min dag började så bra - lillen börjar kunna ligga lite själv på dagtid och stora börjar tycka det är roligt att ha en lillebror. Han bjuder honom på mat från sitt kök, ger honom sina bilar, kramar honom lite för hårt och gungar lite förhäftigt i babysittern. Sedan fick jag ett mail från kyrkan - jag får inte gå med dom på babyrytmik eftersom man bara får ha med sig ett barn. Jag känner mig så himla less på att hela tiden behöva försvara att jag är hemma med båda barnen. Jag tycker det känns så himla knäppt att BVC ifrågasätter om jag kan tillfredsställa min 1,5åring när jag har hans lillebror hemma, och att jag inte är välkommen någonstans för att jag inte har valt att sätta storebror på dagis som alla andra i innerstan här i Stockholm. Det  är klart att det är jobbigt att vara hemma med båda, men jag har svårt att tro att jag skadar mina barn? Jag hoppas att slitet faktiskt är värt något, för just nu känner jag mig så himla ensam och dålig

men vad i helvete??? ursäkta, men det var bland det löjligaste jag hört, ska du inte kunna tillfredsställa den äldsta bara för du har en bebis hemma? Och att det ens är något BVC tar upp???? De borde ju istället tycka: vad bra att det är så tätt mellan dom, då leker de bättre, eller: vad bra då får bägge lära sig tidigt att ha tålamod och inte få allt på direkten, för det funkar inte när man har fler. Visst, dagis är toppen och vi har vår äldsta på dagis (15 timmar i veckan) men den mesta tiden är han ju hemma med oss på dagarna. Det med att du bara får ta med ett barn är garanterat för du bor i stad, här på landet får vi ta med om vi så hade 6 ungar på sånt! När jag bodde i vänersborg innan så fick vi inte vara med i föräldragrupp för det var andra barnet. (antagligen så många så svårt för dom att få alla att få plats) Tråkigt då man vill komma ut och lära känna folk. Ordna egna träffar då med folk som kanske vill ut och gå eller liknande :)
Svar på tråden BF september 2015!