Inlägg från: lizanilander |Visa alla inlägg
  • lizanilander

BF september 2015!

Jag säger med stort grattis till alla, och lycka till ni som ännu väntar!

Vi verkar ha fått en bebis som är totalt annorlunda mot första, denna sover (!!!?) och verkar vara extremt nöjd. Det känns mycket märkligt då hela första året med första var bland det värsta jag upplevt, MYCKET skrik, sov i stötar om 15 min på dagen, vaknade c:a 20-25 ggr per natt, otröstlig, ont i magen och en del besök på sjukhus gällande mage och vikt. Tyvärr kan det komma att bli utredning gällande vikt denna gången med, han är på gränsen till liten för tiden och har gått upp dåligt, men nu sist så hade han gått upp helt ok och en läkare som kollade på kurvan var supernöjd iaf, första läkarbesöket är på tisdag!
    Ni som ger ersättning, hur funkar magen på era små? Mio är stenhård ibland och vi fick klartecken om laktulos nu, men då fick han ont i magen istället och sov jättedåligt den natten. Har försökt med olja med det funkar inte, kanske ska prova en annan olja?

• lizanilander
    lördagsgodis skrev 2015-09-20 12:46:02 följande:

Jag ammar det jag har och ger sen ersättning nu, sonen ammade jag bara 2-3 månader men äldre dottern ammade jag i 2 år men den här gången nu när min mormor gick bort bara dagar innan dottern kom så har det varit sorg, stress och oro så har mjölken eller tålamodet inte infunnit sig och jag vet ju att ersättning funkar lika bra då min son alltid varit frisk och inga allergier.

Lizander om du inte kör en sensitive variant på ersättningen så byt till en sådan och så har dom sempers magdroppar på apoteket som kan hjälpa och om inget annat hjälper så kan man koka plomon och använda kokvattnet till ersättningen

nej jag har precis bytt och sköterskan tyckte inte vi skulle byta igen ännu utan ge det lite till tåls. Semper magdroppar har han fått snart 2 veckor, det är ju det att han blir så hård så därför han fått laktulos. Jag har köpt en annan olja idag, får se om det hjälper. A smart med plommonvattnet!
  • lizanilander
    26number1 skrev 2015-09-20 19:45:56 följande:

Verkligen ingen expert men har hört att lite messmör i ersättningen gör susen mot bråkiga magar, kanske värt att prova?

ok, kan man ge det när de är såhär små alltså?
  • lizanilander
    smenskelling skrev 2015-09-20 13:17:20 följande:
    Va kul vi har oxå en liten Mio som blev 1 månad idag
    Sedär ja ;)
  • lizanilander
    essemia skrev 2015-09-21 12:00:29 följande:

lizanilander: Vi upplevde samma sak med vår dotter, mer eller mindre började hennes mage krångla när jag slutade amma. Hon blev förstoppad och vi provade med olja i ersättningen, magmassage, katrinplommonpuré, messmör, laktulos you name it...inget hjälpte! Vi blev mer och mer förtvivlade och jag upplevde inte att vi blev riktigt tagna på allvar av sjukvården, kommer man med ett barn med diaréer blir det fart på dem men barn som är "lite hårda i magen" viftas bort... Grrr! Till slut fick jag tjatat mig till en röntgen, heeeela tarmen var igenproppad! Och DÅ blev det fart på dem, pricktest gjordes på stört och lavemang skulle göras varje dag!
    Pricktestet visade att hon var känslig för framför allt mjölkprotein men även råg, vete och havre....suck. Så det blev att testa alternativa mjölkersättningar plus att vi fick massor av glutenfria produkter som kex, bröd, pasta mm på remiss (grymt!). Hon fick även Movicol Junior utskriven som är en snäll medicin som helt enkelt hjälper tarmen lite på traven, det äter hon än idag, fastän att hon vuxit ifrån sin överkänslighet, så verkar hon ha en tarm som behöver lite hjälp då och då.

Nu behöver det ju inte handla om överkänslighet i ert fall så klart, det kan ju bero på många saker, kanske bara en lite långsam tarm som kanske bara behöver lite hjälp på traven?

Ja, jag ska på läkarbesök imorgon och ska fråga dom då om något annat än laktulos. Vågar mig inte på något på egen hand när han bara är 3 veckor. Vår första som var som du beskriver er dotter, utom att det aldrig gjordes några tester :/ Han var inte helt nöjd förrän han blivit över året, vi fick movicol junior till honom när han var 11 månader och då blev det en klar förbättring i magen! och han sov betydligt bättre! (mot att ha vaknat 20-25 ggr per natt till max 5-6) Han får också movicol än idag, men äter mjölkprodukter han med, det växte bort. Grejen är att vår lilla nu har knappt sagt ett ljud innan, inte ens en prutt har jag hört, men när vi provade laktulos häromdagen så blev han gasig, pruttade mkt, sov extremt dåligt och kom aldrig till ro. Så nu när det gått ur "systemet" så är han helnöjd - MEN väldigt hård i magen :/
  • lizanilander
    myraaan skrev 2015-09-28 04:47:49 följande:

Fredagen den 25/9 kom våran pojke på 53cm och 3820g! Allt gick bra och vi mår bra hela familjen :) Han föddes på bf+6 och jag är så kär?

ååh grattis!!! skönt ni slapp igångsättning :)
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-09-28 20:24:37 följande:

Stort grattis myran!

Vad härligt lördagsgodis, det låter som en dröm :) Sven sover fortfarande nästan uteslutande på oss och går knappt att lägga bort, men är i övrigt supersnäll. Vi har börjat med Minifom nu.. Vet att effekterna är tveksamma men jag hoppas verkligen att gaserna ska lugna sig så att han kan tänka sig att ligga på rygg och slutar vakna av pruttar

Vi kör också minifom, fast inte under dagen, bara kväll/natt och här verkar det faktiskt funka, mkt mindre gaser och nöjdare bebis på kvällen :)
  • lizanilander
    sagofröken skrev 2015-10-01 11:09:52 följande:

Grattis till nytillskotten! Vilka sötnosar <3 här har lillan blivit två veckor och fortfarande inte riktigt uppe i födelsevikt så nu blir det intensivamning ett tag. Är egentligen inte orolig eftersom hon verkar må bra i övrigt, men vill så gärna kunna helamma den här gången så ska verkligen försöka nu. Tex vakna ordentligt på natten så vi inte slumrar om i mys-snuttning... Någon annans baby som är/varit seg med viktuppgång i början?

Mio var uppe ganska snabbt i födelsevikt, men hade sen svag viktuppgång där bvc inte var nöjda eftersom han låg precis på nedersta kurvan och var precis på gränsen till liten för tiden. (2776g vägde han vid födsel, c:a 3 veckor senare 2905g)
    Nu har han dock skjutit rejält i taket och väger nu vid 5 veckor dryga 3800g så nu är alla nöjda ;)
  • lizanilander
    26number1 skrev 2015-10-16 02:29:36 följande:

Oj sover hon så länge? Jag bäddade ner Lovis i sin säng vid 18:30 och har ammat kl 20:30 och 02:00, hon kommer antagligen vakna vid 06-07 och efter det är det väldigt olika om hon somnar om igen. Önskar verkligen att jag fick sova mer än fem timmar som längst, men antar att det kommer :D

Så mätte de på 48-timmars kontrollen, då var hon precis på gränsen men behövde inte sola. Vid fyra veckor kontrollerar de tydligen igen och det kan vara något som min BVC-sköterska kallade amningsgulsot, som skulle gå över om jag slutade amma. Aldrig hört talas om, får besked på onsdag men hon sa i alla fall att jag skulle fortsätta amma så antar att det finns någon annan behandling.

Ja det var länge! Men 5 timmar i streck är verkligen inte fy skam heller, då skulle jag nog vara utsövd :P Vår lägger sig oftast med oss vid 21-21:30, vaknar mellan 00-01 och äter, ligger sen och stökar och bökar fram till 05 eller 06 i bästa fall (med 1-2 matomgångar) och då går vi upp med äldsta sonen som nästan alltid vaknar 06. Så här har det blivit max 3 timmar i sträck, sen är det en halvtimme här och en timme där. Det ändrar sig hela tiden och jag är inte orolig. Har det ändå betydligt bättre än med första som vaknade mellan 20-25 gånger per natt i c:a 1 år. Då var man lite mör i både kropp och själ.
    Vår var också gul(snarare rödbrun) på BB men de mätte aldrig och här på BVC tyckte de inte han var så farlig. Såg ut som han vart på utlandsresa, men nu är det borta :) Vi var även på BVC igår hela familjen, liten går upp bra nu och den stora går upp dåligt som han alltid gjort. Nån mer här med "äldre" barn än spädbarn som väger lite? (Han är även ganska lång till vikten, 92 cm och 11,3 kg, men har varit sån sen födsel och följer sin kurva så jag är inte orolig men vi hade ny sköterska och hon ville ta en extra vikt om 3 mån. fattar inte varför, de la ner detta med vikten för över ett år sen och han lär ju inte gå upp mkt på dessa 3 månader)
  • lizanilander

Vi har också babyvakt, men den används iofs just nu till äldsta sonen då han får för sig att sova nere ibland och då är det för att jag ska höra när han vaknar på morgonen (jag sover uppe). Vet ej märke faktiskt, säkert nåt B då den är köpt på Ullared, men den är helt ok och snappar upp ljud bra!
    Vi trugade och stod ut tills äldsta var 8 mån innan han fick eget rum, det var en välsignelse, alla började sova bättre!
    Ja det händer extremt mycket nu, idag rullade vår 9 veckor gamla pojk från mage till rygg, medvetet, 3 gånger! herregud säger jag......trodde han skulle vänta minst 2 månader till med det då han mest ligger och har blivit tjockis :P Han har med 62 på en del kläder trots att han är kort (55cm) :)

Svar på tråden BF september 2015!