essemia skrev 2015-09-21 12:00:29 följande:
lizanilander: Vi upplevde samma sak med vår dotter, mer eller mindre började hennes mage krångla när jag slutade amma. Hon blev förstoppad och vi provade med olja i ersättningen, magmassage, katrinplommonpuré, messmör, laktulos you name it...inget hjälpte! Vi blev mer och mer förtvivlade och jag upplevde inte att vi blev riktigt tagna på allvar av sjukvården, kommer man med ett barn med diaréer blir det fart på dem men barn som är "lite hårda i magen" viftas bort... Grrr! Till slut fick jag tjatat mig till en röntgen, heeeela tarmen var igenproppad! Och DÅ blev det fart på dem, pricktest gjordes på stört och lavemang skulle göras varje dag!
Pricktestet visade att hon var känslig för framför allt mjölkprotein men även råg, vete och havre....suck. Så det blev att testa alternativa mjölkersättningar plus att vi fick massor av glutenfria produkter som kex, bröd, pasta mm på remiss (grymt!). Hon fick även Movicol Junior utskriven som är en snäll medicin som helt enkelt hjälper tarmen lite på traven, det äter hon än idag, fastän att hon vuxit ifrån sin överkänslighet, så verkar hon ha en tarm som behöver lite hjälp då och då.
Nu behöver det ju inte handla om överkänslighet i ert fall så klart, det kan ju bero på många saker, kanske bara en lite långsam tarm som kanske bara behöver lite hjälp på traven?
Ja, jag ska på läkarbesök imorgon och ska fråga dom då om något annat än laktulos. Vågar mig inte på något på egen hand när han bara är 3 veckor. Vår första som var som du beskriver er dotter, utom att det aldrig gjordes några tester :/ Han var inte helt nöjd förrän han blivit över året, vi fick movicol junior till honom när han var 11 månader och då blev det en klar förbättring i magen! och han sov betydligt bättre! (mot att ha vaknat 20-25 ggr per natt till max 5-6) Han får också movicol än idag, men äter mjölkprodukter han med, det växte bort. Grejen är att vår lilla nu har knappt sagt ett ljud innan, inte ens en prutt har jag hört, men när vi provade laktulos häromdagen så blev han gasig, pruttade mkt, sov extremt dåligt och kom aldrig till ro. Så nu när det gått ur "systemet" så är han helnöjd - MEN väldigt hård i magen :/