• JillyJ

Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?

Ja, ungefär som rubriken lyder.
    Någon som varit med om detta? Syskonen är 2 resp 5 och väldigt tighta, sover ungefär samma tider. Är det nåt barn vänjer sig vid?
    Hos pappan kommer de ha kvar sina gamla rum, hos mig blir det nytt radhus och nytt gemensamt rum med nya möbler. Kan det vara en trygghet för dem att ha varann eller blir det bara stressande att vara hos mig som kommer bo så mycket mindre?

• Svar på tråden Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?
  • JillyJ

Ja det kanske inte är så dumt att låta dem vara med och välja lite, och klart att det är en trygghet för dem att ha med sig sina favoritsaker. Vi kommer ju absolut inte neka dem, speciellt inte femåringen, att ta med sig det hon vill. Samtidigt som vi vill undvika känslan av att "bo i en resväska".

Till en annan sak. När ni har bytt dagar, har ni gjort det via förskolan eller bytt hemma hos respektive?
    Barnen är vana med att jag lämnar och pappan hämtar utifrån vardagen vi haft så känslan är att även det borde funka, men man vill heller inte att de ska känna att "ingen har dem" på själva växlingsdagen. Men kanske det är smidigast och minst friktionsfritt för dem, att slippa se båda föräldrarna och slippa känslan av att man lämnar någon.
    Hur har ni gjort?

• sholof

Nej barnen ska inte behöva ha känslan av att bo i en resväska :)

Såklart så ska leksakerna som du har sen vara hos dig och pappan har andra leksaker. Sen får ni komma överens om hur mycket de får  ta med när de ska byta.

Här får de på sin höjd ta med sig någon gubbe eller film osv. Men det ska vara på den nivån att det får plats i deras dagisryggsäck.

Vet inte hur ni tänker med kläder o så.
    Men här köper jag och pappan alla kläder tillsammans i stort sätt. De kläder de åker i till honom behåller han sen....så kommer de hit i andra kläder som vi ju ändå har köpt tillsammans. Så barnen behöver inte känna att det är mamma och pappa kläder.
    Fast visst köper man ju några finkläder själv som stannar här, som barnen använder på helgen när vi ska på kalas  osv.

Risken är att man råkar ha för många byxor på ett ställe o kanske för lite tröjor på det andra stället. Men jag brukar kolla över det typ en gång i helgen så får man skicka med lite extra med barnen en annan gång.

Vi har i stort sätt oftast bytt på dagis, för det har passat bäst så. Då glider barnen med över till den föräldern som hämtar och det behöver inte bli en stor grej.
    Det jobbiga kan ju vara att stå med  bägge föräldrarna i vars en hand.
    Dock är det inga problem för oss att byta hemma hos på lov och vid sjukdomar osv.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • JillyJ
    sholof skrev 2014-12-29 15:25:41 följande:

Nej barnen ska inte behöva ha känslan av att bo i en resväska :)

Såklart så ska leksakerna som du har sen vara hos dig och pappan har andra leksaker. Sen får ni komma överens om hur mycket de får  ta med när de ska byta.

Här får de på sin höjd ta med sig någon gubbe eller film osv. Men det ska vara på den nivån att det får plats i deras dagisryggsäck.

Vet inte hur ni tänker med kläder o så.
    Men här köper jag och pappan alla kläder tillsammans i stort sätt. De kläder de åker i till honom behåller han sen....så kommer de hit i andra kläder som vi ju ändå har köpt tillsammans. Så barnen behöver inte känna att det är mamma och pappa kläder.
    Fast visst köper man ju några finkläder själv som stannar här, som barnen använder på helgen när vi ska på kalas  osv.

Risken är att man råkar ha för många byxor på ett ställe o kanske för lite tröjor på det andra stället. Men jag brukar kolla över det typ en gång i helgen så får man skicka med lite extra med barnen en annan gång.

Vi har i stort sätt oftast bytt på dagis, för det har passat bäst så. Då glider barnen med över till den föräldern som hämtar och det behöver inte bli en stor grej.
    Det jobbiga kan ju vara att stå med  bägge föräldrarna i vars en hand.
    Dock är det inga problem för oss att byta hemma hos på lov och vid sjukdomar osv.

Tack för bra tips!

Det här med kläder har jag försökt ta upp men utan riktig framgång, där är vi liksom inte riktigt än - eller jag är det, men vi tänker helt enkelt lite olika.
    Jag är en sån, och har alltid varit, som gärna har lite framförhållning i klädväg framförallt ur ekonomisk synpunkt. Jag kan gärna fynda på rea, klädbytardagar och tradera, även några storlekar större så allt finns när det är dags.
    Jag jobbar även i ett köpcentra och kan snabbt hålla mig uppdaterad när butikerna kör halva reapriset osv, och detta kommer jag ju såklart fortsätta med.
    Jag har föreslagit att vi kan ha ett gemensamt klädkonto där man kanske sätter in 500,- var/mån (vi kommer även dela på barnbidragen) för båda barnen och skriva en enklare lista på vad saker och ting "får" kosta. Så man kanske inte köper en Peak-overall för 1300,- när man kan köpa något mer prisvärt.

Men nu tror jag vi kommer dela upp barnens kläder hyfsat jämnt mellan oss innan jag flyttar av det de redan har, och sedan kompletteringshandla det som behövs till sig själv/sitt boende. Jag tar för givet att barnen kommer ha allt när jag lämnar av dem och vice versa, annars får vi ju verkligen tänka om systemet.
    När större saker behövs får vi helt enkelt prata om det och dela sådana kostnader, som skridskor, ny cykel osv.

Större leksaker, som cykel (kom jag på nu) - hur gör ni med dessa? Köper ni dubbelt av även dyrare grejer? 
  • sholof

Nej det är svårt när man inte har samma syn på kläder m.m.
    Men bara ni kommer överens om vad som funkar med er. Att ha separata kläder funkar ju också jättebra, så skickar man bara med de kläderna de kom med tillbaks igen.

Då behöver ni vara överens om ytterkläder och skor, speciellt det dom har på dagis och förskola.
    Skulle du sen vilja att barnen har en peak-overall så får de väl isåfall ha det på din vecka eller alternativt att du betalar lite mer på just den saken. Man får tänka på barnens bästa och komma över att man inte har samma syn på allting.

Vi har faktiskt ett gemensamt konto för barnen, där barnbidragen går in. Därifrån betalar vi barnomsorgen, försäkringar, aktiviteter och kläder. Några gånger om året så får vi sätta över några hundra var....men i övrigt så räcker barnbidraget rätt långt. :)

Med större saker tänker vi såhär. Nu bor  vi en bit ifrån varandra, så de kommer ändå inte kunna cykla emellan när de blir äldre. Därför köper vi egna cyklar här och pappan gör samma hos honom.

Vår äldsta har med en sparkcykel till skolan, så där kom vi överens om att köpa den ihop. När de blir äldre kommer vi även köpa mobil gemensamt, men det mesta andra köper vi som sagt var o en. Så slipper barnen asa med så mycket saker. :)

• JillyJ

Ja jag hade mycket hellre haft det på ert sätt men maken tycker det verkar krångligt (?). Nåja, han får som han vill tills vi ser hur det funkar, troligtvis kommer han förfäras över priser på kängor osv, eftersom jag skött det mesta i klädväg åt dem. Det jag fasar lite över är att han helt enkelt kommer missa grejer i samband med dagis, utflykter/matsäck, när overallen byts ut till fleece och gallonställ men det är väl kanske det som är lite poängen med att separera, att han tar sitt eget ansvar. Huvudsaken inte barnen känner sig bortglömda pga hans usla framförhållningen och minne, som jag själv blivit ledsen av i flera år. Nåja, blir bra till slut.

• mammalovis

Min dotter var knappt 2,5 år när min sambo flyttade in och min dotter fick eget rum tillsammans med hans dotter på 8,5 år. Barnen är nu 4 och 10 år och delar fortfarande rum varannan helg och lite längre perioder på sommaren. Det fungerar fortfarandra bra och de leker mycket med varandra. Tack vare småsyskonen får ju 10-åringen ibland vara barn längre och leka äldre barns lekar med sina kompisar hos mamman.

Nu har vi bara vh, men vi har några uppsättningar kläder här som täcker hennes helger här. På sommaren får mamman skicka med lite extra shorts och andra sommarkläder.

Det vi har problem med här är att vissa kläder inte kommer tillbaks, så vi har fått märka upp leggingsen som hör hit då hon har likadana hos mamman, resten funkar bättre då de har olika motiv. Sedan är det väl lite si och så med att hon har kläder efter väder. Hon brukar sakna regnbyxor och termobyxor, vilket är lite surt. Nu hade de i alla fall letat fram hennes termobyxor lagom till det var 10 minusgrader ...

Så med byte av säsongskläder på förskolan kan ni nog behöva göra en deal i förväg om vem som handlar och om vem som har ansvar att det finns på plats i tid. T ex att solhatt, solkräm, shorts kompletteras i x månad, ofodrade stövlar och regnställ i y månad o s v. Jag tycker detta är knepigt nog att få till vid rätt tidpunkt med två barn utan pappans inblandning ... Då är jag också en sådan som handlar på rea och bunkrar inför kommande säsong/storlek.

Sedan finns det nog någon app att ladda ner där man som föräldrar kan dela barnens aktiviteter.

Jag har själv börjat tänka framåt, då 4-åringen är hos sin pappa i tre dagar i sträck för första gången. Funkar det så finns ju risken att jag får frågan om varannan helg, så jag grunnar på att ställa kravet på att han hämtar på förskolan i så fall och själv löser det med kläder. Jag vill INTE ha stressen med att skicka med kläder varannan helg, då får han ha regnkläder själv för det ska inte jag behöva stressa med på måndagmornarna känner jag.

• sholof

JillyJ: Det är bra att du har den insikten om hur han fungerar. Du måste försöka släppa taget om vad som händer när barnen är hos honom.
    Missar han en matsäck till en utflykt så är det han som får stå till svars för det osv.

Men kläder till dagis så mammalovis skriver måste ni ha tillsammans. Då kan du ansvara för de kläderna så att de har rätt plagg vid rätt årstid. :) Så prata igenom hur ni ska göra med dagiskläderna och skorna.

• sholof
    mammalovis skrev 2014-12-29 22:44:28 följande:

Sedan finns det nog någon app att ladda ner där man som föräldrar kan dela barnens aktiviteter.

Jag har själv börjat tänka framåt, då 4-åringen är hos sin pappa i tre dagar i sträck för första gången. Funkar det så finns ju risken att jag får frågan om varannan helg, så jag grunnar på att ställa kravet på att han hämtar på förskolan i så fall och själv löser det med kläder. Jag vill INTE ha stressen med att skicka med kläder varannan helg, då får han ha regnkläder själv för det ska inte jag behöva stressa med på måndagmornarna känner jag.

Vi har en kalender på googel där vi delar med oss av information rörande barnen. Det blir en hel del mer saker att tänka på när de börjar skolan :)

pappan i ditt fall bör iaf ha vanliga kläder till barnet, det ska du inte behöva skicka med på lång sikt. Kanske att du kan göra det till en början innan pappan har hunnit komma fram till hur mycket han behöver.

Regnkläder, overaller, ytterkläder, skor brukar man som praxis kunna skicka med när barnen bara är vh. Att köpa regnkläder som kanske behövs användas 2-3 gånger en höst känns ganska onödigt.

Har ni lämning och hämtning på förskolan så kan ju pappan då själv se till att ta med sig regnkläderna eller vinterkläder hem på helgen, samt att de kommer tillbaks på måndagen när han lämnar. Tror absolut att det är lättast för barnet att hämtning och lämning sker där.
  • Modesty1972
    JillyJ skrev 2014-12-19 23:30:01 följande:

Ja, ungefär som rubriken lyder.

Någon som varit med om detta? Syskonen är 2 resp 5 och väldigt tighta, sover ungefär samma tider. Är det nåt barn vänjer sig vid?

Hos pappan kommer de ha kvar sina gamla rum, hos mig blir det nytt radhus och nytt gemensamt rum med nya möbler. Kan det vara en trygghet för dem att ha varann eller blir det bara stressande att vara hos mig som kommer bo så mycket mindre?

Så länge de är små gör det inget men nu när de 15 & 19 uppskattar de inte att bo så. ( de gör det hos sin pappa ).
  • JillyJ

Ja jag tror att vi får sätta oss ner och punkta upp allting, och verkligen få på nåt slags papper hur vi vill ha det. Min blivande ex-make är väldigt snäll i naturen men kan ta riktigt konstiga beslut ibland som kan såra folk trots att han inte vill det egentligen.

Jag skulle tom vilja att vi gjorde något slags avtal om att vi vuxna får träffa ny partner före barnen, och först när det är riktigt, riktigt seriöst.

• JillyJ

[quote=74596106][quote-nick]Modesty1972 skrev 2014-12-30 17:17:41 följande:[/quote-nick]Så länge de är små gör det inget men nu när de 15 & 19 uppskattar de inte att bo så. ( de gör det hos sin pappa ).[/

Nej jag hoppas att jag har en villa igen om 10 år, tonåringar behöver egna rum.

• BioBonus
    JillyJ skrev 2015-01-01 10:06:04 följande:

Ja jag tror att vi får sätta oss ner och punkta upp allting, och verkligen få på nåt slags papper hur vi vill ha det. Min blivande ex-make är väldigt snäll i naturen men kan ta riktigt konstiga beslut ibland som kan såra folk trots att han inte vill det egentligen.

Jag skulle tom vilja att vi gjorde något slags avtal om att vi vuxna får träffa ny partner före barnen, och först när det är riktigt, riktigt seriöst.

Jag kan nog tycka att det räcker att du ber exmaken om att du ska få reda på om det finns en så pass seriös relation så att barnen blir inblandade innan barnen träffar den nya. Att kräva att du ska få träffa en ny partner innan hon får träffa barnen känns lite som att du måste "godkänna" henne innan hon får träffa dina barn, och den rätten har du inte riktigt. Där får du nog lite på din exmakes omdöme. 

Vår uppdelning har varit att var och en köper de ikläder som barnen behöver. Vi har dubbla uppsättningar cyklar, pulkor etc för att slippa skyffla saker fram och tillbaka. Plötsligt kommer snön och då måste det hämtas en pulka, och snön försvinner innan man hunnit göra det. Vi delar på kostnader för aktiviteter som vi gemensamt kommit överens om.

Det kan nog vara bra att ha skriftligt på hur ni ska dela på storhelger/semestrar etc. 
  • JillyJ
    BioBonus skrev 2015-01-02 08:57:51 följande:
    Jag kan nog tycka att det räcker att du ber exmaken om att du ska få reda på om det finns en så pass seriös relation så att barnen blir inblandade innan barnen träffar den nya. Att kräva att du ska få träffa en ny partner innan hon får träffa barnen känns lite som att du måste "godkänna" henne innan hon får träffa dina barn, och den rätten har du inte riktigt. Där får du nog lite på din exmakes omdöme. 

Vår uppdelning har varit att var och en köper de ikläder som barnen behöver. Vi har dubbla uppsättningar cyklar, pulkor etc för att slippa skyffla saker fram och tillbaka. Plötsligt kommer snön och då måste det hämtas en pulka, och snön försvinner innan man hunnit göra det. Vi delar på kostnader för aktiviteter som vi gemensamt kommit överens om.

Det kan nog vara bra att ha skriftligt på hur ni ska dela på storhelger/semestrar etc. 
    Ja du har rätt, jag får lita på mannens omdöme och i slutändan gör jag det. Tack för att du gav en annan vinkel på det.

Ja jag kommer också se till att det finns dubbelt av det mesta, mest för min egen skull, eftersom jag vet att saker har en tendens att glömmas bort att tas med som det är i dagsläget. Antagligen desto mindre när vi inte har daglig kommunikation på samma sätt.
    Han har själv sagt att han ska skriva en lista på saker som alltid måste finnas på förskolorna och laminera den listan och ha i deras korgar. Det är nästan alltid han som hämtar och jag lämnar och jag HATAR när han tagit hem t.ex. förskoleoverallen utan anledning så den ligger kvar i bilen som han tagit till jobbet. Då är det jag som står där på morgonen och får lösa problemet, de måste ju ha kläder.
    Han gör det (nog) inte medvetet men det ska bli så jäkla skönt att slippa det där.
  • JillyJ

Igårkväll sade faktiskt äldsta tjejen med en liten suck, att hon gärna skulle vilja ha ett nytt, finare rum och om hennes lillasyster fick dela med henne så de fick sova ihop. Jag tänkte för mig själv "Lilla gumman, så kommer det bli snart".
    Känns ändå skönt att hon själv tänkt tanken.

Svar på tråden Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?