• mammalovis

Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?

Min dotter var knappt 2,5 år när min sambo flyttade in och min dotter fick eget rum tillsammans med hans dotter på 8,5 år. Barnen är nu 4 och 10 år och delar fortfarande rum varannan helg och lite längre perioder på sommaren. Det fungerar fortfarandra bra och de leker mycket med varandra. Tack vare småsyskonen får ju 10-åringen ibland vara barn längre och leka äldre barns lekar med sina kompisar hos mamman.

Nu har vi bara vh, men vi har några uppsättningar kläder här som täcker hennes helger här. På sommaren får mamman skicka med lite extra shorts och andra sommarkläder.

Det vi har problem med här är att vissa kläder inte kommer tillbaks, så vi har fått märka upp leggingsen som hör hit då hon har likadana hos mamman, resten funkar bättre då de har olika motiv. Sedan är det väl lite si och så med att hon har kläder efter väder. Hon brukar sakna regnbyxor och termobyxor, vilket är lite surt. Nu hade de i alla fall letat fram hennes termobyxor lagom till det var 10 minusgrader ...

Så med byte av säsongskläder på förskolan kan ni nog behöva göra en deal i förväg om vem som handlar och om vem som har ansvar att det finns på plats i tid. T ex att solhatt, solkräm, shorts kompletteras i x månad, ofodrade stövlar och regnställ i y månad o s v. Jag tycker detta är knepigt nog att få till vid rätt tidpunkt med två barn utan pappans inblandning ... Då är jag också en sådan som handlar på rea och bunkrar inför kommande säsong/storlek.

Sedan finns det nog någon app att ladda ner där man som föräldrar kan dela barnens aktiviteter.

Jag har själv börjat tänka framåt, då 4-åringen är hos sin pappa i tre dagar i sträck för första gången. Funkar det så finns ju risken att jag får frågan om varannan helg, så jag grunnar på att ställa kravet på att han hämtar på förskolan i så fall och själv löser det med kläder. Jag vill INTE ha stressen med att skicka med kläder varannan helg, då får han ha regnkläder själv för det ska inte jag behöva stressa med på måndagmornarna känner jag.

Svar på tråden Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?