• JillyJ

Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?

Ja, ungefär som rubriken lyder.
    Någon som varit med om detta? Syskonen är 2 resp 5 och väldigt tighta, sover ungefär samma tider. Är det nåt barn vänjer sig vid?
    Hos pappan kommer de ha kvar sina gamla rum, hos mig blir det nytt radhus och nytt gemensamt rum med nya möbler. Kan det vara en trygghet för dem att ha varann eller blir det bara stressande att vara hos mig som kommer bo så mycket mindre?

• Svar på tråden Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?
  • vuxenmentrött

Nä dom har bara glädje av att dela rum, jag gjorde det med min syster många ggr beroende på vart vi bodde o jag kan ibland sakna o skratta åt den mysiga tiden .

• micromat

Tror inte alls att det blir galet för dom att dela rum.. Det kan snarare vara mer givande

• JillyJ

Tack så mycket för era svar. Känns skönt att höra mitt i separationen och all logistik som det är ändå kring en ny flytt.

• sholof

Jag håller med ovanstående. Helt klart kan det vara en trygghet för barnen.

Jag gjorde samma sak när jag flyttade ifrån barnens pappa. Killarna var i ungefär samma ålder som dina när vi flyttade och de har älskat att dela rum sen dess.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • BioBonus

Mina killar, då 10 och 13, fick dela rum hos mig och hade kvar sina gamla rum hos sin pappa. Efter några månader hade de flyttat ihop i ett rum även hos honom. De trivdes med att ha varandra lite närmare i början. Sen blev de äldre (och jag fick en större lägenhet) och då fick de varsitt rum.
    Så den biten behöver du nog inte oroa dig för.

Lycka till i nya huset!

• fluu

Inte elakt eller dåligt alls. De är små och kommer bra överens. Har man inte fler rum finns det ju dessutom inget att välja på.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Justlittleme

Mina barn 4 o 8 år delar rum just nu o gjort sen 7 månader tillbaka, funkar i dags läget...

• JillyJ

Tack för era stöttande svar! Jag tror det kommer funka bra. Nu funderar jag bara på alla leksaker. Vi vill ju helst inte röra något i barnens befintliga rum, som de kommer ha kvar, men det blir rätt dyrt att köpa om hela uppsättningar av deras favoritgrejer som duplo, Barbiehus och allt därtill.

Hur gjorde ni?

• sholof

Det är kanske en bra idé att barnen faktiskt får med sig en del av sina befintliga leksaker. 5 åringen borde kunna välja ut lite vad den vill flytta med sig med lite hjälp från er föräldrar. Blir en trygghet även där att sakerna oxå flyttar.

Vi delade upp en del leksaker för de hade typ mycket av något. Sen valde vi tex att jag skulle ta med playmobilet så fick pappan ha kvar lego osv.

Sen kan man efterhand köpa mer leksaker som barnen önskat.

Fördelen är ju att bägge hemmen inte blir överfulla med leksaker och att barnen då kanske hittar gamla leksaker som de börjar leka med på nytt.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
Svar på tråden Syskonen kommer få dela rum hos mig efter skilsmässa, men ha varsitt hos pappan. Fel?