sholof skrev 2014-12-29 15:25:41 följande:
Nej barnen ska inte behöva ha känslan av att bo i en resväska :)
Såklart så ska leksakerna som du har sen vara hos dig och pappan har andra leksaker. Sen får ni komma överens om hur mycket de får ta med när de ska byta.
Här får de på sin höjd ta med sig någon gubbe eller film osv. Men det ska vara på den nivån att det får plats i deras dagisryggsäck.
Vet inte hur ni tänker med kläder o så.
Men här köper jag och pappan alla kläder tillsammans i stort sätt. De kläder de åker i till honom behåller han sen....så kommer de hit i andra kläder som vi ju ändå har köpt tillsammans. Så barnen behöver inte känna att det är mamma och pappa kläder.
Fast visst köper man ju några finkläder själv som stannar här, som barnen använder på helgen när vi ska på kalas osv.
Risken är att man råkar ha för många byxor på ett ställe o kanske för lite tröjor på det andra stället. Men jag brukar kolla över det typ en gång i helgen så får man skicka med lite extra med barnen en annan gång.
Vi har i stort sätt oftast bytt på dagis, för det har passat bäst så. Då glider barnen med över till den föräldern som hämtar och det behöver inte bli en stor grej.
Det jobbiga kan ju vara att stå med bägge föräldrarna i vars en hand.
Dock är det inga problem för oss att byta hemma hos på lov och vid sjukdomar osv.
Tack för bra tips!
Det här med kläder har jag försökt ta upp men utan riktig framgång, där är vi liksom inte riktigt än - eller jag är det, men vi tänker helt enkelt lite olika.
Jag är en sån, och har alltid varit, som gärna har lite framförhållning i klädväg framförallt ur ekonomisk synpunkt. Jag kan gärna fynda på rea, klädbytardagar och tradera, även några storlekar större så allt finns när det är dags.
Jag jobbar även i ett köpcentra och kan snabbt hålla mig uppdaterad när butikerna kör halva reapriset osv, och detta kommer jag ju såklart fortsätta med.
Jag har föreslagit att vi kan ha ett gemensamt klädkonto där man kanske sätter in 500,- var/mån (vi kommer även dela på barnbidragen) för båda barnen och skriva en enklare lista på vad saker och ting "får" kosta. Så man kanske inte köper en Peak-overall för 1300,- när man kan köpa något mer prisvärt.
Men nu tror jag vi kommer dela upp barnens kläder hyfsat jämnt mellan oss innan jag flyttar av det de redan har, och sedan kompletteringshandla det som behövs till sig själv/sitt boende. Jag tar för givet att barnen kommer ha allt när jag lämnar av dem och vice versa, annars får vi ju verkligen tänka om systemet.
När större saker behövs får vi helt enkelt prata om det och dela sådana kostnader, som skridskor, ny cykel osv.
Större leksaker, som cykel (kom jag på nu) - hur gör ni med dessa? Köper ni dubbelt av även dyrare grejer?