• Anonym (AL)

Spice

Lyssnade på ett program om spice igår, funderar lite över vad som händer med en när man tar det och vad som händer när man inte får det? Vad kostar det, lika dyrt som kokain etc? 

Andra som har synpunkter/åsikter är välkomna att skriva.

Vill bara lyfta detta ämne då det är många som dött av drogen pga överdos.

Så finns det någon missbrukare här inne som använder spice, välkomna att öppna ert hjärta! Eller en förälder som har barn som använder denna drog.

• Svar på tråden Spice
  • Anonym (...)
    Anonym (föredetta pundare.) skrev 2014-12-17 15:10:57 följande:
    Har du brukat själv?

Det är nämligen påståenden som de här som gör att det är svårt att söka hjälp när man behöver. Personer utan kunskap som inte kan skillnaden mellan olika droger samt precis som du drar majoriteten över en kant.

'Gränsen mellan att bruka och missbruka är hårfin och den balansen har majoriteten av alla som brukar svårt att hålla'

Suck. Det finns lika många beroenden som brukare, och du har ingen aning vilka 'hårfina' gränser person till person har.

Anledningen till att jag reagerar är för att 4 av 5 ställen jag sökte hjälp hos stämplade mitt BRUKANDE som missbruk på en gång.

Som missbrukare får du inte samma hjälp, då ses du som en knarkare och det enda de jobbar efter är att du blir ren sen är du ute igen. Observera att jag pratar om när du frivilligt sökt hjälp, är du där efter domstolsbeslut så är det annorlunda.

5e stället jag gick till så förstod dem mig, de stämplade mig inte och gav mig tiden att sluta bruka på ett hälsosamt och hållbart sätt. Jag brukade tex cannabis för sömnen, vi tog det långsamt och idag är jag helt ren från cannabis och har endast imovane vid behov.

På de 4a första ställerna jag gick till där jag blev stämplad som missbrukare så tog jag första jointen inom 2 veckor när jag var ute, eftersom de jobbade efter att jag skulle vara ren på pappret men de brydde sig inte alls hur det skulle bli framåt.

Det här säger inte så mycket eftersom det skiljer sig så mycket från person till person men här har du något att gå efter:

Det är svårt att sluta med beroendeframkallande droger, oftast receptbelagda tabletter som sub., benzo, kodein etc etc.

Likaså heroin och andra tyngre droger.

Inom dessa droger är det lätt att hamna i ett missbruk (Ofta med läkares hjälp dessutom..)

Weed och hash, en klassisk drog många påstås missbruka men väldigt få faktiskt gör.

Ni skulle bli förvånade över hur många ni möter varje dag som är pårökta.

Tar 1-2 dagar att bli av med suget, 3-4 veckor innan du är återställd helt.

Väldigt, väldigt svår att missbruka då det inte är något kroppen blir beroende av utan mest hjärnan (Det ÄR mysigare att se en film när jag rökt... Det blir godare att äta när jag rökt etc etc)

E, mdma och Lsd kan du inte bli beroende av då de inte ger effekt vid för tätt intag. Du kan dock bruka drogen. Många brukar tex E på helgerna för att höja stämningen (och sexlusten).

Kokain och amfetamin. Svårt att bli beroende och missbruka för vanliga svenssons och ännu svårare på gatan, men det är mest pga kostnaden. Om vi bortser från det. När du väl är fast så är du fast och det är svårt att komma ur ett missbruk.

Kokain är en livsfarlig drog. Den kan döda dig på en sekund men när du är hög på den så klarar du allt och känner dig 'bäst'. Så man tar den igen och igen. Förlorat 4 vänner som råkat ta för mycket.

Alkohol - Det beroendet/missbruket jag stött på mest både på gatan och inom behandling.

Här har jag bara tagit upp dem folk vet namnet på.

Men förstår du vad jag menar?

Att komma med dina uttalanden och prata om hårfina gränser när det finns så mycket olika droger och förutsättningar är korkat.

Läs på, döm ingen (Särskilt ni inom sjukvården) så kommer fler att söka hjälp och bli av med sina bruk och missbruk.

P.s sry blev långt och säkert lite rörigt, fråga om något blev oklart
    Jo då, jag röker på och har gjort det i snart 15 år.
    Så jag vet vad jag pratar om.
    Jag har aldrig provat andra droger (förutom spice) , och jag dricker inte alkohol.

Jag tillhör den kategori som tycker att dessa lindrigare typer av rusningsmedel borde legaliseras, då skulle spice försvinna från marknaden så gott som helt, statskassan skulle bli betydligt fetare, och jag tror att många hade valt att tex köpa hem en gram gräs på fredagen istället för en kasse öl.

Vad det gäller spice, så får jag ångest när jag tänker på hur mycket sånt jag rökte för 3 år sedan, rökte upp spice för 700kr från hemulen på nolltid...Spice är inte något hälsosamt eller bra substitut för cannabis, det är rena livsfaran. 

Det är mer korkat tycker jag och påstå att majoriteten av cannabisbrukare kan sluta utan att det påverkar dom från en dag till en annan. Att det inte går och jämföra cannabis med tex heroin är självklart. MEN cannabis påverkar ofta den som brukat det regelbundet psykiskt när missbruket avslutas.

Du skriver själv att du brukade cannabis för att sova, och att detta avvänjdes du vid långsamt för att ersätta det med imovane istället.

Varför talar du om att det var svårt för dig att sluta med cannabis, samtidigt som du diskuterar emot mig som säger att det inte bara är att sluta med cannabis från en dag till en annan? dubbelmoral, missuppfattning?
  • Anonym (...)
    Anonym (Anna) skrev 2014-12-17 15:51:54 följande:
    Underligt. Det gjorde jag. Inga problem alls.
    Grattis, jag vet många som haft det ganska jobbigt.
  • Anonym (...)
    Carnitas skrev 2014-12-17 16:11:27 följande:

Det innebär man har problem med sin konsumtion, enkelt sagt de som missbrukar.
    Och nej det är inte svårt att sluta.

Jag använder bara rent medicinskt, och inte ens reflekterat över att det gått 3 år snart sedan sist.
    Det var senast jag hade problem att somna pga smärta.
    Det är ytterst få som har problem med att sluta, men det är då ett psykiskt beroende man har svårt att avsluta.

Ser inte varför vi ska fara med osanning, i hur lätt/svårt det är att sluta.
    Vi hade en fjant polis i skolan när jag var ung, som sa att man var fast efter man rökt cannabis 3ggr.
    När jag kom ut i det verkliga livet, så såg jag omgående att det var riktigt bullshit allt han sa(OBS rökte inte då).
    Idag har man i vissa kommuner slutat med "information" från polisen, då eleverna blev mer intresserade av cannabis efter ett sådant besök.

Försvann din värk som du använde cannabisen mot?

Jag vågar nästan satsa på att du ersatte det med någonting annat som lindrar din värk, och då är det en helt annan femma.
  • Carnitas
    Anonym (...) skrev 2014-12-17 16:21:31 följande:
    Försvann din värk som du använde cannabisen mot?

Jag vågar nästan satsa på att du ersatte det med någonting annat som lindrar din värk, och då är det en helt annan femma.

Ja, den tog 80-90% av värken, och jag fick sova hela nätter än vakna 20-50ggr per natt.
    Och det var faktiskt tvärtom, jag ersatte tramadol med cannabis.
    Och när värken minskade, så tog jag inget annat.
    Möjligtvis någon enstaka alvedon då och då.

Varför värken har minskat så mycket, vet jag inte.

• Anonym (...)
    Carnitas skrev 2014-12-17 16:25:05 följande:

Ja, den tog 80-90% av värken, och jag fick sova hela nätter än vakna 20-50ggr per natt.
    Och det var faktiskt tvärtom, jag ersatte tramadol med cannabis.
    Och när värken minskade, så tog jag inget annat.
    Möjligtvis någon enstaka alvedon då och då.

Varför värken har minskat så mycket, vet jag inte.

Oj, grattis till att din värk försvann, många få dras med sådan skit livet ut.

Men det gör ju ditt fall lite mer unikt då, du hade behovet av smärtlindring.
    Smärtan försvann, och då också behovet hos dig att ha något som lindrar.
    Det låter heller inte som om du var någon stor-brukare av cannabis?
  • Anonym (föredetta pundare.)
    Anonym (...) skrev 2014-12-17 16:17:11 följande:

Jo då, jag röker på och har gjort det i snart 15 år.

Så jag vet vad jag pratar om.

Jag har aldrig provat andra droger (förutom spice) , och jag dricker inte alkohol.

Jag tillhör den kategori som tycker att dessa lindrigare typer av rusningsmedel borde legaliseras, då skulle spice försvinna från marknaden så gott som helt, statskassan skulle bli betydligt fetare, och jag tror att många hade valt att tex köpa hem en gram gräs på fredagen istället för en kasse öl.

Vad det gäller spice, så får jag ångest när jag tänker på hur mycket sånt jag rökte för 3 år sedan, rökte upp spice för 700kr från hemulen på nolltid...Spice är inte något hälsosamt eller bra substitut för cannabis, det är rena livsfaran. 

Det är mer korkat tycker jag och påstå att majoriteten av cannabisbrukare kan sluta utan att det påverkar dom från en dag till en annan. Att det inte går och jämföra cannabis med tex heroin är självklart. MEN cannabis påverkar ofta den som brukat det regelbundet psykiskt när missbruket avslutas.

Du skriver själv att du brukade cannabis för att sova, och att detta avvänjdes du vid långsamt för att ersätta det med imovane istället.

Varför talar du om att det var svårt för dig att sluta med cannabis, samtidigt som du diskuterar emot mig som säger att det inte bara är att sluta med cannabis från en dag till en annan? dubbelmoral, missuppfattning?

Jag har inte skrivit någonstans att det var svårt att sluta med cannabis. Jag fortsatte av vilja.

Jag har flera gånger lagt av från en dag till en annan, som jag skrev, suget försvinner efter någon dag.

Jag påpekade hur dumt uttalandet om att det är en 'hårfin gräns för majoriteten' mellan att bruka och missbruka då jag vet att just den inställningen hos människor förstör för så många som bara vill få hjälp eller ett alternativ till sitt brukande.

Jag hade inga problem med cannabis. Därimot förstod jag att något annat var fel eftersom jag inte kunde sova utan att röka. Sömnproblemen hade jag långt innan jag började bruka cannabis. Cannabis hjälpte, men jag ville inte behöva röka resten av mitt liv utan ville ha hjälp att hantera mina sömnproblem ändå. Och det är DÄR åsikter som 'hårfin gräns majoriteten har svårt att hålla' står ivägen, eftersom man blir klassad som missbrukare och inte kan få ordentlig hjälp.
  • Carnitas
    Anonym (...) skrev 2014-12-17 16:29:45 följande:
    Oj, grattis till att din värk försvann, många få dras med sådan skit livet ut.

Men det gör ju ditt fall lite mer unikt då, du hade behovet av smärtlindring.
    Smärtan försvann, och då också behovet hos dig att ha något som lindrar.
    Det låter heller inte som om du var någon stor-brukare av cannabis?

Hehe, men ersatts med annan smärta som går i skov(psoriasis artrit).
    Men sker 1-5ggr per år.

Det kunde ibland bli väldigt långa perioder där jag tog cannabis.
    Sen perioder där det var bättre, var jag utan.
    Har fortfarande lite ont, men stör inte min sömn.

Men aldrig riktigt gilla cannabis som så, men med tiden så brydde man sig inte om det.
    Utan bara rökt eller åt, sen gick jag raka vägen till sängen för sova.
    Så man hann oftast inte känna av så mycket, innan man sov.
    Det är rätt ofta man får den annars, att man bara tar cannabis för ruset.
    Men svårt känna rus när man sover ;)

• Anonym (1988)

Rökt Spice kanske 5 gånger. Alla gånger var innan det var olagligt. Har för mig att 3 gram kostade 350-500 :- då beroende på vilket Spice man köpte. Exempelvis Spice gold eller Spice Diamond.

• Anonym (Trean)
    Carnitas skrev 2014-12-16 18:59:12 följande:
    Hade aldrig skett om vi hade haft en reglerad försäljning.
    Verkligen? Men du, nu bor jag ju inte i Sverige och här såldes varan över disk i butik helt lagligt jämte andra rök-varor och tillbehör. 

Numera har den blivit olaglig men när detta hände var det en fullt laglig vara med kontrollerat innehåll (reglerad försäljning). 

Vad är nästa ursäkt? Det finns massor med lagliga saker som dödar.
  • Anonym (nopps)
    Anonym (Trean) skrev 2014-12-19 12:39:13 följande:
    Verkligen? Men du, nu bor jag ju inte i Sverige och här såldes varan över disk i butik helt lagligt jämte andra rök-varor och tillbehör. 

Numera har den blivit olaglig men när detta hände var det en fullt laglig vara med kontrollerat innehåll (reglerad försäljning). 

Vad är nästa ursäkt? Det finns massor med lagliga saker som dödar.

Tror du missade poängen, om cannabis hade varit reglerat och sålts till myndigt folk skulle vi aldrig ha livsfarliga imitationer.

Svar på tråden Spice