Anonym (föredetta pundare.) skrev 2014-12-17 15:10:57 följande:
Har du brukat själv?
Det är nämligen påståenden som de här som gör att det är svårt att söka hjälp när man behöver. Personer utan kunskap som inte kan skillnaden mellan olika droger samt precis som du drar majoriteten över en kant.
'Gränsen mellan att bruka och missbruka är hårfin och den balansen har majoriteten av alla som brukar svårt att hålla'
Suck. Det finns lika många beroenden som brukare, och du har ingen aning vilka 'hårfina' gränser person till person har.
Anledningen till att jag reagerar är för att 4 av 5 ställen jag sökte hjälp hos stämplade mitt BRUKANDE som missbruk på en gång.
Som missbrukare får du inte samma hjälp, då ses du som en knarkare och det enda de jobbar efter är att du blir ren sen är du ute igen. Observera att jag pratar om när du frivilligt sökt hjälp, är du där efter domstolsbeslut så är det annorlunda.
5e stället jag gick till så förstod dem mig, de stämplade mig inte och gav mig tiden att sluta bruka på ett hälsosamt och hållbart sätt. Jag brukade tex cannabis för sömnen, vi tog det långsamt och idag är jag helt ren från cannabis och har endast imovane vid behov.
På de 4a första ställerna jag gick till där jag blev stämplad som missbrukare så tog jag första jointen inom 2 veckor när jag var ute, eftersom de jobbade efter att jag skulle vara ren på pappret men de brydde sig inte alls hur det skulle bli framåt.
Det här säger inte så mycket eftersom det skiljer sig så mycket från person till person men här har du något att gå efter:
Det är svårt att sluta med beroendeframkallande droger, oftast receptbelagda tabletter som sub., benzo, kodein etc etc.
Likaså heroin och andra tyngre droger.
Inom dessa droger är det lätt att hamna i ett missbruk (Ofta med läkares hjälp dessutom..)
Weed och hash, en klassisk drog många påstås missbruka men väldigt få faktiskt gör.
Ni skulle bli förvånade över hur många ni möter varje dag som är pårökta.
Tar 1-2 dagar att bli av med suget, 3-4 veckor innan du är återställd helt.
Väldigt, väldigt svår att missbruka då det inte är något kroppen blir beroende av utan mest hjärnan (Det ÄR mysigare att se en film när jag rökt... Det blir godare att äta när jag rökt etc etc)
E, mdma och Lsd kan du inte bli beroende av då de inte ger effekt vid för tätt intag. Du kan dock bruka drogen. Många brukar tex E på helgerna för att höja stämningen (och sexlusten).
Kokain och amfetamin. Svårt att bli beroende och missbruka för vanliga svenssons och ännu svårare på gatan, men det är mest pga kostnaden. Om vi bortser från det. När du väl är fast så är du fast och det är svårt att komma ur ett missbruk.
Kokain är en livsfarlig drog. Den kan döda dig på en sekund men när du är hög på den så klarar du allt och känner dig 'bäst'. Så man tar den igen och igen. Förlorat 4 vänner som råkat ta för mycket.
Alkohol - Det beroendet/missbruket jag stött på mest både på gatan och inom behandling.
Här har jag bara tagit upp dem folk vet namnet på.
Men förstår du vad jag menar?
Att komma med dina uttalanden och prata om hårfina gränser när det finns så mycket olika droger och förutsättningar är korkat.
Läs på, döm ingen (Särskilt ni inom sjukvården) så kommer fler att söka hjälp och bli av med sina bruk och missbruk.
P.s sry blev långt och säkert lite rörigt, fråga om något blev oklart
Jo då, jag röker på och har gjort det i snart 15 år.
Så jag vet vad jag pratar om.
Jag har aldrig provat andra droger (förutom spice) , och jag dricker inte alkohol.
Jag tillhör den kategori som tycker att dessa lindrigare typer av rusningsmedel borde legaliseras, då skulle spice försvinna från marknaden så gott som helt, statskassan skulle bli betydligt fetare, och jag tror att många hade valt att tex köpa hem en gram gräs på fredagen istället för en kasse öl.
Vad det gäller spice, så får jag ångest när jag tänker på hur mycket sånt jag rökte för 3 år sedan, rökte upp spice för 700kr från hemulen på nolltid...Spice är inte något hälsosamt eller bra substitut för cannabis, det är rena livsfaran.
Det är mer korkat tycker jag och påstå att majoriteten av cannabisbrukare kan sluta utan att det påverkar dom från en dag till en annan. Att det inte går och jämföra cannabis med tex heroin är självklart. MEN cannabis påverkar ofta den som brukat det regelbundet psykiskt när missbruket avslutas.
Du skriver själv att du brukade cannabis för att sova, och att detta avvänjdes du vid långsamt för att ersätta det med imovane istället.
Varför talar du om att det var svårt för dig att sluta med cannabis, samtidigt som du diskuterar emot mig som säger att det inte bara är att sluta med cannabis från en dag till en annan? dubbelmoral, missuppfattning?