• Anonym (AL)

Spice

Lyssnade på ett program om spice igår, funderar lite över vad som händer med en när man tar det och vad som händer när man inte får det? Vad kostar det, lika dyrt som kokain etc? 

Andra som har synpunkter/åsikter är välkomna att skriva.

Vill bara lyfta detta ämne då det är många som dött av drogen pga överdos.

Så finns det någon missbrukare här inne som använder spice, välkomna att öppna ert hjärta! Eller en förälder som har barn som använder denna drog.

• Svar på tråden Spice
  • Carnitas
    Swek skrev 2014-12-20 17:33:06 följande:
    fast det där är väldigt inviduellt. Många säger att man blir seg och dum i huvudet, skadad i hjärnan och kan inte sköta jobb, skola etc.

Jag började röka som 14 åring (är nu 23), har efter studenten aldrig varit arbetslös samt att jag både pluggar och har ett deltidsjobb idag.
    Gjorde MENSAS iq test och jag fick tillräckligt höga poäng för att kunna göra deras riktiga IQ-test för ett medlemskap.

Förespråkar absolut inte att folk ska börja röka cannabis, men det finns lika stora risker (om inte större) med att dricka t.ex alkohol. 

Har en pappa som är alkoholist och nu när han nått 60 år har han kraftiga hjärnskador och det händer titt som tätt att han blir inlagd på sjukhus då han får blackouts och tappar balanssinnet totalt. 
    Många säger även att cannabis inte är fysiskt beroendeframkallande och det är lite BS, men det är faktiskt enklare att hamna i alkoholträsket och bra mycket svårare att ta sig ur det.

Man blandar ihop saker här.
    Där man pratar om de som sätter sitt liv på halt i kanske fem år, de kommer ju verka dumma.
    Några faktiska hjärnskador kan man inte se, vid debut vid 18år eller senare.
    Folk gillar att stigmatisera, därför säger man att man  blir dum och seg.
    Men det blir man på alla droger nästan(alkohol inkluderat), så inget unikt för cannabis.

Att tappa några punkter på IQ-test säger ingenting, men folk försöker säga det är skit viktigt.
    Och ens IQ säger inte mycket i hur smart man är.
    Såg faktiskt ett program om hög IQ-människor, som var socialt missanpassade och hade en jävla massa problem.
    Men just sin hjärna, lite lustigt det där.

Cannabis hamnar en rätt bra bit ifrån att vara fysiskt beroendeframkallande.
    Psykiskt beroendeframkallande, ja det är allt skoj.

• Carnitas
    Anonym (Trean) skrev 2014-12-20 15:44:39 följande:
    Cannabis är bevisat att det ger permanenta hjärnskador, tycker du det är ok att försöka leglisera något sådant? Vi kan ju lika gärna legalisera heroin och kokain när vi ändå håller på. 

Jag kan däremot anse att medicinsk marijuana kan vara ok men då att den administreras till personer som inte har något att förlora på det i alla fall, sådana med kroniska tillstånd eller dödliga sjukdommar där den kan förhöja levnadskvaliten. 

Faan, den missade jag.
    Det du gör här, är en svart och vitt argumentation.
    Som ska påvisa vad kan man undra.
    Kan det vara så att du vill folk ska höra legalisera cannabis, så ska man tänka kokain och heroin?

Men visst legalisera bör man nog göra med heroin också, då många dör av det.
    I DK så hade man haft  en massa massa överdoser, där man delar ut heroin.
    Men NOLL dödsfall.
    Legaliserat men med ordentliga regleringar.

• Anonym (.)
    Carnitas skrev 2014-12-20 16:00:23 följande:

Cannabis ger inga hjärnskador, dock har man sett att om man i unga år röker en del.
    Så får man några poäng mindre i IQ.
    Men i samma rapport, så sa man inte kunde se detta om man hade sin debut vid 18år eller senare.
    Denna Dunedin studien, är flitigt använt i Sverige.
    Men av någon konstig anledning, så glömmer man berätta detta varje gång.

Man behöver inte vara dödligt sjuk eller kroniskt sjuk, för få högre livskvalitet utav att använda medicinsk cannabis.
    Tyvärr har man plockat ur Sativex ur högkostnadsskyddet, så finns ingen som har råd med denna medicin.

Fast det där är ju din åsiktsom du baserar på de undersökningar som stödjer din åsikt inte någon slags sanning eller fakta.

Andra människor baserar sina åsikter på forskningsresultat som säger annorlunda
    .
    Själv finner jag uttalanden från forskare mer tillförlitliga än information som sprids på internetforum av människor som oftast själva brukar cannabis(eller har gjort) och inte kan ses som helt opartiska.
    Man ser också att många använder sig av samma uttalanden och sätt att föra vidare sina åsikter om cannabis, det är nästan mer som att man upprepar det man har läst på en sida och sen håller fast vid detta oavsett vad andra forksningsresultat eller människors erfarenheter visar.
    Bland annat kan man tyvärr se den i brist på bättre ord 'oförlåtliga vrede' som riktas mot de som har använt cannabis och sen uttalar sig om sina erfarenheter som visar sig inte överensstämma med de människor som anför att cannabis är ofarligt osv.
    Men oavsett vilken syn man har så är cannabis olagligt och ansvaret för att använda Spice ligger hos de som använder drogen.

Jag själv kan faktiskt inte förstå hur folk med den kunskap som finns fortfarande vågar använda drogen, mina egna slutsatser kan bara vara att antingen följer man inte debatten eller har allmänsintresse överhuvudtaget eller så bryr man sig inte för man är så fast i sitt beroende att man är villig att ta risken.

Lösningen är inte att legalisera alla droger, lösningen är tycker jag att göra fler droger olagliga, och här kommer en åsikt som inte är populär.. jag anser att även alkohol ska förbjudas.
    Men alkoholen i Sverige är en helig ko, men likt de flesta droger skadar den både samhälle och person.
  • Carnitas
    Anonym (.) skrev 2014-12-20 20:23:13 följande:
    Fast det där är ju din åsiktsom du baserar på de undersökningar som stödjer din åsikt inte någon slags sanning eller fakta.

Andra människor baserar sina åsikter på forskningsresultat som säger annorlunda
    .
    Själv finner jag uttalanden från forskare mer tillförlitliga än information som sprids på internetforum av människor som oftast själva brukar cannabis(eller har gjort) och inte kan ses som helt opartiska.
    Man ser också att många använder sig av samma uttalanden och sätt att föra vidare sina åsikter om cannabis, det är nästan mer som att man upprepar det man har läst på en sida och sen håller fast vid detta oavsett vad andra forksningsresultat eller människors erfarenheter visar.
    Bland annat kan man tyvärr se den i brist på bättre ord 'oförlåtliga vrede' som riktas mot de som har använt cannabis och sen uttalar sig om sina erfarenheter som visar sig inte överensstämma med de människor som anför att cannabis är ofarligt osv.
    Men oavsett vilken syn man har så är cannabis olagligt och ansvaret för att använda Spice ligger hos de som använder drogen.

Jag själv kan faktiskt inte förstå hur folk med den kunskap som finns fortfarande vågar använda drogen, mina egna slutsatser kan bara vara att antingen följer man inte debatten eller har allmänsintresse överhuvudtaget eller så bryr man sig inte för man är så fast i sitt beroende att man är villig att ta risken.

Lösningen är inte att legalisera alla droger, lösningen är tycker jag att göra fler droger olagliga, och här kommer en åsikt som inte är populär.. jag anser att även alkohol ska förbjudas.
    Men alkoholen i Sverige är en helig ko, men likt de flesta droger skadar den både samhälle och person.

I Dunedin studien i Nya Zeeland, så är det en sanning.
    Att de som börjar röka och lite för mycket där, så får de en ett par punkter lägre IQ.
    Men även att de som börjar röka vid <18år, inte får denna sänkning.
    Den studien visar att det inte är så bra att börja röka tidigt, och inte så dåligt att ha sin debut <18år.
    Så min åsikt på cannabis, går åt båda håll på denna.

Och denna studie är forskning.
    Och jag baserar det mesta jag säger om cannabis, på just forskning.

Vill du ha forskning på nått speciellt?
    Jag kan backa upp det mesta jag säger med just forskning.
    Jag vill även att vi ska sluta diskutera ämnet med åsikter, som man inte kan förklara.
    Det är för vanligt att man vägrar berätta vad sin åsikt baserar sig på.
    Alldeles för ofta, baserar sig sin åsikt på personlig erfarenhet.
    Där man säger att jag har rätt, då det är min erfarenhet.
    Men missar att det är ~1,31miljoner som rökt/röker cannabis.

Det är faktiskt så, att de med högre IQ som barn,  är mer benägna att testa droger längre fram.
    Och då främst cannabis.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22086967

Jag är inte för att legalisera alla droger, men ett par av de lätta drogerna borde man legalisera.

• Swek
    Carnitas skrev 2014-12-20 17:48:19 följande:

Man blandar ihop saker här.
    Där man pratar om de som sätter sitt liv på halt i kanske fem år, de kommer ju verka dumma.
    Några faktiska hjärnskador kan man inte se, vid debut vid 18år eller senare.
    Folk gillar att stigmatisera, därför säger man att man  blir dum och seg.
    Men det blir man på alla droger nästan(alkohol inkluderat), så inget unikt för cannabis.

Att tappa några punkter på IQ-test säger ingenting, men folk försöker säga det är skit viktigt.
    Och ens IQ säger inte mycket i hur smart man är.
    Såg faktiskt ett program om hög IQ-människor, som var socialt missanpassade och hade en jävla massa problem.
    Men just sin hjärna, lite lustigt det där.

Cannabis hamnar en rätt bra bit ifrån att vara fysiskt beroendeframkallande.
    Psykiskt beroendeframkallande, ja det är allt skoj.

Fast nu var det ju faktiskt du som poängterade att man tappar några poäng i IQ om man börjar i tidig ålder och jag la fram ett motargument med mig själv som exempel, och då spelar det plötsligt ingen roll? 

Sen det med att Cannabis är en bra bit ifrån att vara fysiskt beroendeframkallande är lite av en myt. Varför många forskningar inte klassar det som speciellt beroendeframkallande är just för att utsöndringsbeloppet är så pass mycket längre än andra droger, vilket gör att man inte känner av abstinensen på samma sätt som vid andra droger. Man brukar dela upp det i fas 1 (dag 1-12) och fas 2 (dag 13 - kan inte denna siffra i huvudet) där fas 2 anses ge större abstinensliknande symptom.

Kan tillägga att jag faktiskt beslutat mig för att lägga ner skiten efter 9 års daglig rökande (behöver lämna prover av diverse anledningar) och idag har jag varit drogfri i exakt 11 dagar, och det har väll varit lite upp och ner. Mest är det sömnen som påverkas samt att man lätt blir uttråkad och har svårt att sitta still och koncentrera sig på vissa saker. 

Så ska bli spännande att se hur kroppen reagerar när man går in i "fas 2" 
    Kan ju komma med en liten uppdatering om några dagar :) 
  • Carnitas
    Swek skrev 2014-12-20 21:01:00 följande:
    Fast nu var det ju faktiskt du som poängterade att man tappar några poäng i IQ om man börjar i tidig ålder och jag la fram ett motargument med mig själv som exempel, och då spelar det plötsligt ingen roll? 

Sen det med att Cannabis är en bra bit ifrån att vara fysiskt beroendeframkallande är lite av en myt. Varför många forskningar inte klassar det som speciellt beroendeframkallande är just för att utsöndringsbeloppet är så pass mycket längre än andra droger, vilket gör att man inte känner av abstinensen på samma sätt som vid andra droger. Man brukar dela upp det i fas 1 (dag 1-12) och fas 2 (dag 13 - kan inte denna siffra i huvudet) där fas 2 anses ge större abstinensliknande symptom.

Kan tillägga att jag faktiskt beslutat mig för att lägga ner skiten efter 9 års daglig rökande (behöver lämna prover av diverse anledningar) och idag har jag varit drogfri i exakt 11 dagar, och det har väll varit lite upp och ner. Mest är det sömnen som påverkas samt att man lätt blir uttråkad och har svårt att sitta still och koncentrera sig på vissa saker. 

Så ska bli spännande att se hur kroppen reagerar när man går in i "fas 2" 
    Kan ju komma med en liten uppdatering om några dagar :) 

Att "förlora" par IQ betyder inget.
    Exakt som du säger.
    Det har en betydelse i hur mycket man röker.
    Röker man sporadiskt, mot mycket.
    Så finns en skillnad.
    Är du mensa material, så är du detta.

De finns de som är shopping beroende, som utvecklar fysiska manifestationer av att sluta.
    Det gör inte shopping till fysiskt beroende.
    Vad man säger är att cannabis är vanebildande.

Röka dagligen, så har man ett psykiskt beroende.
    Som är inte alls lätt att hantera.
    Men hoppas du reder ut det, för röka ofta är inte bra.

• Anonym (Trean)

V

Anonym (.) skrev 2014-12-20 20:23:13 följande:

Inte riktigt, det är studier och undersökningar, vi kan ju ta ett fåtal:

Rekreationsanvändning av marijuana ger mer skador än väntat:

www.northwestern.edu/newscenter/stories/2014/04/casual-marijuana-use-linked-to-brain-abnormalities-in-students.html
    www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140415181156.htm

Marijuana ger hjärnskador:

guardianlv.com/2014/04/marijuana-use-does-cause-brain-damage/

Bekräftat att marijuana orsakar hjärnskador:

www.medicaldaily.com/marijuana-use-causes-brain-damage-confirmed-241869

Alla medicinska studier som motsäger gamla studier. Så min åsikt är baserad på FAKTA och inte personligt tycke.

• Carnitas
    Anonym (Trean) skrev 2014-12-21 15:38:16 följande:
    V

www.northwestern.edu/newscenter/stories/2014/...
    www.sciencedaily.com/releases/2014/04/1404151...

guardianlv.com/2014/04/marijuana-use-does-cau.../

www.medicaldaily.com/marijuana-use-causes-bra...

Alla medicinska studier som motsäger gamla studier. Så min åsikt är baserad på FAKTA och inte personligt tycke.

Ska vi se, först en studie på ynka 20 personer.
    Sen en till studie på ynka 20 personer.
    Sen en till på ynka 20 personer.
    Alla är samma studie och säger samma som jag säger, barn ska inte röka cannabis.

Länk fyra, som fantastiskt nog inte är samma studie.
    Så säger man även här att man märker förändringar om man börjat tidigare.

Alla dessa bekräftar Dunedin studiens resultat, att unga(>18år) ska inte röka cannabis.
    Tyvärr tog ingen upp i din forskning, om hur resultaten skulle blivit om man började röka vid <18års ålder.
    Men nu har vi valt ett försäljningsätt som ger fri tillgång till unga, allt som krävs är en hundring i näven så får man sin cannabis.
    Helt utan reglering.

Cannabis reparerar efter fysiska skador och stimulerar stamcells tillväxt.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24256257
    Orsakar inte schizofreni
    www.schres-journal.com/article/PIIS0920996409002692/abstract
    www.ukcia.org/research/TestingHypotheses.pdf
    Inte heller ökade psykoserna när man klassificera ner cannabis i UK.
    www.theguardian.com/science/sifting-the-evidence/2013/jul/18/cannabis-psychosis-uk-drug-class-c

• Anonym (Håll er till ämnet)

Här sitter man och var intresserad av folks erfarenheter av spice men får bara läsa en massa tjäbbel som inte har med tråden att göra alls. Synd!

• Nordin126
    Anonym (AL) skrev 2014-12-16 11:31:56 följande:

Lyssnade på ett program om spice igår, funderar lite över vad som händer med en när man tar det och vad som händer när man inte får det? Vad kostar det, lika dyrt som kokain etc? 

Andra som har synpunkter/åsikter är välkomna att skriva.

Vill bara lyfta detta ämne då det är många som dött av drogen pga överdos.

Så finns det någon missbrukare här inne som använder spice, välkomna att öppna ert hjärta! Eller en förälder som har barn som använder denna drog.

Snälla skriv till mig privat om du vill veta saker om spice. Har vart med om den värsta tänkbara saken angående det.
  • Carnitas
    Anonym (Håll er till ämnet) skrev 2014-12-21 17:39:02 följande:
    Här sitter man och var intresserad av folks erfarenheter av spice men får bara läsa en massa tjäbbel som inte har med tråden att göra alls. Synd!

Cannabis är inte spice, men cannabisen är orsaken till att vi nu har spice.
    Då genom att vara olagligt, så OT är det inte.
    Men antar du vill ha mer spice relaterat.
    Vad många inte vet, så är man långt framme i Israel och medicinsk användning av de syntetiska cannabinoiderna som vi kallar spice.

Och man hittat ett par användningsområden för spice rent medicinskt.
    Vid medicinsk användning, så är denna låg dos mot de som röker rekreationellt.
    och i dessa doser, så är inte ens denna spice sort som nu har dödat speciellt farligt.

• Carnitas
    Anonym (Trean) skrev 2014-12-21 15:38:16 följande:
    V

www.northwestern.edu/newscenter/stories/2014/...
    www.sciencedaily.com/releases/2014/04/1404151...

guardianlv.com/2014/04/marijuana-use-does-cau.../

www.medicaldaily.com/marijuana-use-causes-bra...

Det är lite lätt torftigt att du inte ens inser vad du googlar fram.
    Och sen googla fram sin åsikt, är också lite roande.
    Även att tre stycken är samma ministudie, som säger barn får förändringar om de röker.Precis som jag sagt att barn ska inte röka.

Ynka 20st i din studie du googla fram och 1037st i min studie som säger cannabis ger små förändringar hos de som börjar röka som unga.
    Din studie har har man pratat med unga människor och som rökt cannabis, vid ett eller enstaka tillfällen.
    Min studie har pågått sedan 1972-1973 och fortfarande pågår.
    btw Dunedin studien säger att man inte får IQ förändringar om man börjar röka <18år.

Det blir inte alltid så bra när man googlar fram sina åsikter.
    Nu undrar jag mig var detta den enda åsikten om cannabis du har?
    Så så fall, så ska du verka allt du kan för att få unga att inte röka cannabis.
    Problemet är dock att på det sätt man gör idag, kanske inte uppmuntrar unga att röka cannabis.
    Men tillgången är obegränsad och finns cannabis ta mig faan precis överallt idag.
    Sen lite mer arbete i icke ghetton, men vi har idag helt öppen försäljning på vissa ställen(öppen = man försöker inte dölja försäljningen).

Svar på tråden Spice