• Alexi

Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?

Den avgiftsfria skolan pratas det ju ofta om. Vad ingår i den? Vad ingår i att barnen själva ska ha, utöver vanliga kläder? Kan det tex ställas krav på sportutrustning, för inomhus eller utomhussporter?

• Svar på tråden Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?
  • KaSaM

Kan tänka mig att man ibland kanske åker skridskor eller annat som kräver personliga saker.

• Lena

Inget, det ska finnas alternativa saker att göra. På skolan här är det besöka ridskola eller åka skridskor nästa vecka tex.

• Alexi
    Lena skrev 2014-12-11 22:01:55 följande:

Inget, det ska finnas alternativa saker att göra. På skolan här är det besöka ridskola eller åka skridskor nästa vecka tex.

Gäller det här även under fritidsdelen av dagen? Är att bara titta på de som åker skridskor en alternativ sak att göra? Och enligt vem "ska" det finnas alternativa saker att göra?
  • Lena

På fritids vet jag inte men titta på är ingen aktivitet.

• Lena

Skollagen säger att det endast får vara en obetydlig kostnad för eleven.

• Alexi
    Lena skrev 2014-12-11 22:23:12 följande:

Skollagen säger att det endast får vara en obetydlig kostnad för eleven.

Men var går gränsen? Tex gympaskor förutsätts ju alla ha på gympan?
  • äpplejuice

Gympa skor är inget måste. Få elever har det.

Skulle tänka mig att kläder & väska. Pennor om barnet är sjukt slarvigt. Har för mig att skolan kan ta "betalt för aktiviteter 100kr~" men då brukar man få ett val bio~ eller pulka åknings dag.

• alexs mamma

Jag kan tänka mig att det även har att göra med var man bor å den lokala kulturtradition som existerar där man bor. Tex är det en självklarhet i vissa delar av landet att det finns skridskor/skidor i hemmet på samma sätt som att man har badkläder eller cykel.

• K med lilla E
    äpplejuice skrev 2014-12-12 07:57:02 följande:

Gympa skor är inget måste. Få elever har det.

Skulle tänka mig att kläder & väska. Pennor om barnet är sjukt slarvigt. Har för mig att skolan kan ta "betalt för aktiviteter 100kr~" men då brukar man få ett val bio~ eller pulka åknings dag.

Va!  Har få elever gympaskor?? Vart går dina barn i skolan? Hos oss ska de ha gympaskor på sig, att vara barfota eller halka omkring i strumpor är inget alternativ. 
  • mysan77

Skolan är verkligen inte gratis.. Hela tiden är det saker som behövs. Till idrotten är det väl dyrast: skridskor,skidor,innegympaskor,utegympaskor, nu till lucia så ska det vara kläder till det, utflykter mm. Dessutom så ska man hjälpa barnen med klasskassa. Gör man inte det så får barnet inte följa med... 
    Så nej skolan kostar en hel del vilket säkert märks för de ensamstående och de med låg inkomst 

Svar på tråden Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?