• Alexi

Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?

Den avgiftsfria skolan pratas det ju ofta om. Vad ingår i den? Vad ingår i att barnen själva ska ha, utöver vanliga kläder? Kan det tex ställas krav på sportutrustning, för inomhus eller utomhussporter?

• Svar på tråden Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?
  • äpplejuice
    K med lilla E skrev 2014-12-12 15:12:28 följande:
    Med tanke på fotvårtor exempelvis är det olämplig att springa barfota. Det är också lättare att skada sig. I strumplästen fattar väl tom du att man lätt halkar
    Med tanke på fotvårtor exempelvis är det olämplig att springa barfota. Det är också lättare att skada sig. I strumplästen fattar väl tom du att man lätt halkar

Jag skrev att skor inte är ett måste baserat på min erfarenhet som vuxen idrottare.

Exakt med tanken på fotvårtor är det en så liten risk att få det från ett torrt golv som en gympasal golv. Problemet är i duschen som också är en liten risk, men du får gärna skicka med din unge med badtofflor & skor.

Skadorna av att vara barfota är säkert "jätte" allvarliga att jag blir mörkrädd. Dina ungar måste vara bra jävla korkade om dom får livshotande skador av idrott.

Kroppen är skapad för att springa utan skor.
  • sextiotalist
    scanmia skrev 2014-12-12 16:02:37 följande:

Mina barn går i en allmän skola i Kanada.

Badkläder förväntas barnen ha i vår skola.

Inne- och uteskor, vinterkläder som möjliggör någon timme eller två utomhus även när det är riktigt kallt och likaså solhatt och solkräm.

Lunch och snacks.

De åker skridskor en gång i veckan under vinterhalvåret, men både lånehjälmar och skridskor finns att tillgå.

Blockflöjt ska alla ha, men de har några till utlåning, och samma visa för ev övriga instrument.

Utklädningskläder till Halloween och diverse andra påhittade dagar. Även här har de en lånegarderob för de som inte har eller har glömt.

De tar betalt för ca en utflykt eller extragrej per månad, men har alltid som alternativ att följa med även utan att betala samt att betala dubbelt för att försäkra sig om att alla kan få följa med.

De ber om donationer av utrustning till klassrummen (näsdukar, pennor, bildmaterial...) och de är väl bara nästan frivilliga.

Sedan har de insamlingar av pengar, mat och leksaker till skolan och välgörande ändamål några gånger per termin. 

Ja det är vad jag kan komma på på rak arm. Ganska mycket som läggs på föräldrarna om man jämför med Sverige. (Lunchen är det som jag personligen saknar mest.)

i Sverige ska skolan vara fri från avgifter och kostnader, så man kan inte jämföra med ett land med en annan lagstiftning
  • K med lilla E
    äpplejuice skrev 2014-12-12 16:20:41 följande:

Jag skrev att skor inte är ett måste baserat på min erfarenhet som vuxen idrottare.

Exakt med tanken på fotvårtor är det en så liten risk att få det från ett torrt golv som en gympasal golv. Problemet är i duschen som också är en liten risk, men du får gärna skicka med din unge med badtofflor & skor.

Skadorna av att vara barfota är säkert "jätte" allvarliga att jag blir mörkrädd. Dina ungar måste vara bra jävla korkade om dom får livshotande skador av idrott.

Kroppen är skapad för att springa utan skor.
    Ärligt talat... vad är det för sorts fel du har i huvudet??
  • puss

Lata korkade föräldrar kommer undan för lätt.

Skolan borde KRÄVA att barnen har vettig utrustning.

• äpplejuice
    K med lilla E skrev 2014-12-12 18:07:28 följande:
    Ärligt talat... vad är det för sorts fel du har i huvudet??
    Super trevlig du är då. Tuff på datorn mess på gatan.

Dumfan.
  • Flickan och kråkan
    äpplejuice skrev 2014-12-12 15:48:39 följande:

Nej inte så kul. Men man spelar inte bandy så ofta. Om det är så att du har den erfarenheten jävligt tråkigt & dålig skola.

Många lag- och bollidrotter skulle jag inte att välja att göra barfota och dessa är trots allt en del av kursplanen. Mycket går som sagt givetvis att göra barfota - redskapsgymnastik och liknande med fördel - men även vid lekar och liknande så måste i så fall alla vara barfota.
  • mammalovis

Där jag arbetar förutsätts det att barnen har innekläder och funktionella utekläder, dvs regnkläder och stövlar vid regn och overall/jacka och termobyxor samt mössa, handskar/vantar och vettiga uteskor beroende av säsong. Ett ombyte liggandes i skolan.

De flesta barnen kan åstadkomma en t-shirt och shorts, men det finns att låna både gympakläder och handduk. Likaså badkläder att låna på badhuset. En del har inneskor, andra inte och är barfota och då arbetar jag ändå på en skola med nästan 60% som har annat modersmål, 66% i vår klass. Några friluftsdagar har jag inte varit med på än.

Ett annat spår hade lucia idag och några var klädda i mer vanliga kläder också. När vi har julspel ska de ha en röd eller vit t-shirt, valfria byxor och ev tomteluva, men skulle någon missa blir de ju inte halshuggna för det.

• Penida

Intressant! Jag vet inte om kräva är rätt ord men att vi har avgiftsfri skola idag är väl rent skitsnack? Jag tycker nog man bör omformulera vad som gäller.
    Hursomhelst, här har vi fått veta från det att barnen gick i förskolan att "nästa vecka ska vi åka skridskor så barnen ska ha med sig hjälm och skridskor"..På förskolan fanns några till låns, i skolan finns inga att låna.
    Gympaskor känns så givet men ja, det "kräver" våra barns skola. De har sagt i breven att föräldrar kan ta gamla uteskor och tvätta av om de inte har några. De måste inte ha några typiska gympakläder men skor på fötterna. Inte så kul med bollsport annars..
    Vi får information om att vi ska ha med fika eller matsäck då och då. Frukt "ska" med varje dag, när min son började förskoleklass och vi var på informationsmöte sa de att de inte längre fick säga att barn skulle ha med sig en frukt eller grönsak hemifrån varje dag, nu skulle de istället säga att de önskade det. På grund av skollagen. Gäller visserligen inte utrustning men ändå.
    Du pratade också om fritids. Vi får skicka med våra barn en tjugolapp var då de går till simhallen på måndagar. De åker även skridskor men har de utflykt brukar fritids stå för den till skillnad mot, många gånger på, skolan.

Avskyr CIO-metoder
  • äpplejuice

Man behöver inte inne skor. Men kan vara bra till & från. Men det är inte nödvändigt.

För dom som inte har läst allt jag har skrivit.

• K med lilla E
    äpplejuice skrev 2014-12-12 18:40:47 följande:
    Super trevlig du är då. Tuff på datorn mess på gatan.

Dumfan.
    Du är ju verkligen också jättesupertrevlig, en bitter jävla fitta är vad du är.
Svar på tråden Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?