• Alexi

Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?

Den avgiftsfria skolan pratas det ju ofta om. Vad ingår i den? Vad ingår i att barnen själva ska ha, utöver vanliga kläder? Kan det tex ställas krav på sportutrustning, för inomhus eller utomhussporter?

• Svar på tråden Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?
  • äpplejuice
    K med lilla E skrev 2014-12-12 08:09:41 följande:
    Va!  Har få elever gympaskor?? Vart går dina barn i skolan? Hos oss ska de ha gympaskor på sig, att vara barfota eller halka omkring i strumpor är inget alternativ. 
    När jag gick i skolan hade bara 5~ inneskor på idrotten.

Varför "ska" dom ha gympaskor hos eran skola?

Inomhus fungerar barfota perfekt utomhus fungerar dom vanliga skorna.

Ditt argument är lika värdelöst som att en vuxen ska ha en mobil telefon. För att kunna leva.

Om ditt barn kommer till skolan utan skor & skor är ett måste. Då tror jag knappast att din unge får sitta ner hela lektionen.

Vart mina barn går i skolan har väl ingen betydelser.

Dumfan.
  • sextiotalist
    mysan77 skrev 2014-12-12 08:16:03 följande:

Skolan är verkligen inte gratis.. Hela tiden är det saker som behövs. Till idrotten är det väl dyrast: skridskor,skidor,innegympaskor,utegympaskor, nu till lucia så ska det vara kläder till det, utflykter mm. Dessutom så ska man hjälpa barnen med klasskassa. Gör man inte det så får barnet inte följa med... 
    Så nej skolan kostar en hel del vilket säkert märks för de ensamstående och de med låg inkomst 

Skolan ska vara gratis.
    Det har alltid funnits låneskridskor när de åkt skridkskor. Skidor har aldrig varit aktuellt. Klasskassa är helt frivilligt och har man resor på skoldagar eller i skolnas regi, så ska alla få följa med oavett om man betalar eller inte.

Lucia, nej, inte ens där kan man kräva något, Är det obilgatoriskt att vara med i Luciatåget, så ska man få ha de kläder man har.

Jag ser många fel (enligt skollagen) som din skola gör
  • Flickan och kråkan
    äpplejuice skrev 2014-12-12 13:03:01 följande:

Ditt argument är lika värdelöst som att en vuxen ska ha en mobil telefon. För att kunna leva.

Om ditt barn kommer till skolan utan skor & skor är ett måste. Då tror jag knappast att din unge får sitta ner hela lektionen.

Dumfan.
    Sådär kul att spela bollspel och liknande barfota.....

Gymnastik, alltså redskapsgymnastik och lekar fungerar bra barfota, men då ska ju alla vara barfota.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-12-12 13:45:50 följande:

Skolan ska vara gratis.
    Det har alltid funnits låneskridskor när de åkt skridkskor. Skidor har aldrig varit aktuellt. Klasskassa är helt frivilligt och har man resor på skoldagar eller i skolnas regi, så ska alla få följa med oavett om man betalar eller inte.

Lucia, nej, inte ens där kan man kräva något, Är det obilgatoriskt att vara med i Luciatåget, så ska man få ha de kläder man har.

Jag ser många fel (enligt skollagen) som din skola gör
    Problemet är väl att det är skillnad på att kräva och förvänta. Ingen kräver att barnen har luciakläder till luciatåget, men inte så kul att vara enda eller en av få barn utan......
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-12 14:29:34 följande:
    Problemet är väl att det är skillnad på att kräva och förvänta. Ingen kräver att barnen har luciakläder till luciatåget, men inte så kul att vara enda eller en av få barn utan......

Självklart inte. Men just Luciatåg, vet man med sig att det finns elever som inte har möjlighet att få utrustning, så borde inte heller Luciatåget vara obligatoriskt, utan valfritt
  • K med lilla E
    äpplejuice skrev 2014-12-12 13:03:01 följande:

Dumfan.

Med tanke på fotvårtor exempelvis är det olämplig att springa barfota. Det är också lättare att skada sig. I strumplästen fattar väl tom du att man lätt halkar
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-12-12 15:05:02 följande:

Självklart inte. Men just Luciatåg, vet man med sig att det finns elever som inte har möjlighet att få utrustning, så borde inte heller Luciatåget vara obligatoriskt, utan valfritt
    Men hade det hjälpt? Vilken 9-åring vill inte vara med på luciatåget som alla andra deltar i? I så fall får man ju antingen lägga ner luciatågen alternativ ha ett gigantiskt för alla skolans elever där det är frivilligt (då blir det troligtvis flertalet barn som inte vill är med av olika anledningar.). Vilket givetvis är ett alternativ.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-12 15:27:51 följande:

Men hade det hjälpt? Vilken 9-åring vill inte vara med på luciatåget som alla andra deltar i? I så fall får man ju antingen lägga ner luciatågen alternativ ha ett gigantiskt för alla skolans elever där det är frivilligt (då blir det troligtvis flertalet barn som inte vill är med av olika anledningar.). Vilket givetvis är ett alternativ.

åh, min egen grabb fick jag verkligen övertala och han gömde sig. Det är en hel del som inte gillar sånt.

När vi gick Lucia var inte hela klassen med

Från högstadiet och uppåt har det varit frivilligt
  • äpplejuice
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-12 14:27:32 följande:
    Sådär kul att spela bollspel och liknande barfota.....

Gymnastik, alltså redskapsgymnastik och lekar fungerar bra barfota, men då ska ju alla vara barfota.
    Nej inte så kul. Men man spelar inte bandy så ofta. Om det är så att du har den erfarenheten jävligt tråkigt & dålig skola.
  • scanmia

Mina barn går i en allmän skola i Kanada.

Badkläder förväntas barnen ha i vår skola.
    Inne- och uteskor, vinterkläder som möjliggör någon timme eller två utomhus även när det är riktigt kallt och likaså solhatt och solkräm.
    Lunch och snacks.

De åker skridskor en gång i veckan under vinterhalvåret, men både lånehjälmar och skridskor finns att tillgå.
    Blockflöjt ska alla ha, men de har några till utlåning, och samma visa för ev övriga instrument.
    Utklädningskläder till Halloween och diverse andra påhittade dagar. Även här har de en lånegarderob för de som inte har eller har glömt.
    De tar betalt för ca en utflykt eller extragrej per månad, men har alltid som alternativ att följa med även utan att betala samt att betala dubbelt för att försäkra sig om att alla kan få följa med.

De ber om donationer av utrustning till klassrummen (näsdukar, pennor, bildmaterial...) och de är väl bara nästan frivilliga.

Sedan har de insamlingar av pengar, mat och leksaker till skolan och välgörande ändamål några gånger per termin. 

Ja det är vad jag kan komma på på rak arm. Ganska mycket som läggs på föräldrarna om man jämför med Sverige. (Lunchen är det som jag personligen saknar mest.)

Svar på tråden Vilken utrustning kan skolan kräva att föräldrar står för?