• dennis02

Varför är Islam bättre än kristendom?

Många idag föraktar kristendomen och framhåller gärna dess grymma historia och företrädare som inte levt som de lärt, som t.e. Knutbypastorn och Åke Green som kallade homosexuella "en cancersvulst" osv. Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

Hur tänker ni där, ni som accepterar Islam men inte kristendomen?

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?
  • Pentagram
    Progressiv skrev 2016-09-19 04:55:56 följande:
    Så nationalistiska kan vi väl ändå inte vara? Islam är ju globalt sett en stor religion med ganska mycket inflytande över människors liv, även om dessa människor kanske inte råkar bo i Nordeuropa. När det rör t ex jämställdhetsfrågor skulle vi ju aldrig hävda att kvinnors situation globalt sett är ointressant, att bara det som händer i Sverige är värt att ifrågasätta, osv.
    Nu vet jag inte riktigt varför du fick för dig att återuppliva en två år gammal tråd, men min poäng var att vi antagligen noterar mer kristendomskritik eftersom vi lever i en kristen kultursfär. Dvs, utgångspunkten i TS, att vi ser islam som ok och kristendomen som något dåligt utifrån den kritik som kan uppfattas, är felaktig och snarare handlar om att vi ser kristendomen som mer relevant i vårt dagliga liv och därför är mer benägna att kritisera den medan islam ses som jämförelsvis irrelevant. Det betyder inte att det inte finns gott om folk som kritiserar islam för dåligt kvinnosyn et c, men vi tenderar till att notera det som gäller vår omedelbara omgivning mer.
  • K Kalle
    dennis02 skrev 2014-12-11 07:30:32 följande:

Många idag föraktar kristendomen och framhåller gärna dess grymma historia och företrädare som inte levt som de lärt, som t.e. Knutbypastorn och Åke Green som kallade homosexuella "en cancersvulst" osv. Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

Hur tänker ni där, ni som accepterar Islam men inte kristendomen?

Jag tycker tvärtom att kristendomen är långt mycket bättre. Det står grymma saker i Bibeln (mest i Gamla Testamentet dock dvs innan Jesus kom) och kristendomen har ett blodigt förflutet, men till skillnad från Islam har kristendomen gått igenom Upplysningstidens stålbad och moderniserats. Vi har haft mosaiska lagar i Sverige - dvs motsvarigheten till sharialagar. Men det var 400 år sedan!
  • Progressiv
    LillaTjockaBertil skrev 2016-09-19 06:38:21 följande:

Själv accepterar jag både islam och kristendomen i den mån att man får tro på vad man vill. Däremot har jag ingå problem med att kritisera dessa båda religioner heller. Båda religionerna härstammar ju från samma stamfader och båda religionerna används som ett maktvertyg. Att islam idag är grymmare än kristendomen anser jag beror på att islam till stor del utövas i en del av världen där diktatur och starka patriarkala strukturer är normen, medan det råder demokrati och betydligt svagare patriarkala strukturer i den del av världen som räknas som kristen.

Sen håller jag inte med TS bild om att vi gärna kritiserar kristendomen men gullar med islam. Jag har träffat på många som inte är troende för 5 öre men som ändå värnar om kristendomen eftersom att "alla muslimer är terrorister".

Kunde inte uttryckt det bättre själv.
  • Speakers Corner

Jag tycker det verkar som om ts har blandat ihop att vara kritisk mot islam och att vara kritisk mot muslimer. 
    Att man är för solidaritet med människor i nöd oavsett deras tro är inte samma sak som att man gullar med deras religion.
    Jag är ytterst kritisk mot alla religioner, du får gärna tro på vad du vill, men när din tro börjar påverka hur jag eller andra ska leva våra liv.
    Precis där slutar din religionsfrihet och min respekt för din tro. 
    Kort sagt lev som du vill och tro på vad du vill eller inte sålänge du ger andra samma rätt. 

• Progressiv
    Pentagram skrev 2016-09-19 08:28:21 följande:

Nu vet jag inte riktigt varför du fick för dig att återuppliva en två år gammal tråd, men min poäng var att vi antagligen noterar mer kristendomskritik eftersom vi lever i en kristen kultursfär. Dvs, utgångspunkten i TS, att vi ser islam som ok och kristendomen som något dåligt utifrån den kritik som kan uppfattas, är felaktig och snarare handlar om att vi ser kristendomen som mer relevant i vårt dagliga liv och därför är mer benägna att kritisera den medan islam ses som jämförelsvis irrelevant. Det betyder inte att det inte finns gott om folk som kritiserar islam för dåligt kvinnosyn et c, men vi tenderar till att notera det som gäller vår omedelbara omgivning mer.

Ansåg frågan vara relevant trots att tråden var gammal.

Jag håller med dig där, bara tolkade ditt (gamla) inlägg som att Islam-kritik ter sig oviktigt pga att många Islam-utövare bor/verkar i västra Asien/norra Afrika. Men då var det hursomhelst utrett.
  • Progressiv
    K Kalle skrev 2016-09-19 11:21:32 följande:

Jag tycker tvärtom att kristendomen är långt mycket bättre. Det står grymma saker i Bibeln (mest i Gamla Testamentet dock dvs innan Jesus kom) och kristendomen har ett blodigt förflutet, men till skillnad från Islam har kristendomen gått igenom Upplysningstidens stålbad och moderniserats. Vi har haft mosaiska lagar i Sverige - dvs motsvarigheten till sharialagar. Men det var 400 år sedan!

Personligen anser jag att alla religoner bör kritiseras, med samtidigt vara tydliga med att det är religionsutövarnas värderingar, primärt, som är problemet, inte dem som personer, osv, och att de överhuvudtaget "tror". Religionsfriheten behöver på något sätt moderniseras. Utövare skall inte kunna "gömma sig" bakom lagar som skyddar deras rätt att tro, men samtidigt skall rätten att tro stå fast. Inte helt enkelt, men debatten idag är ofta lite försiktig till sin karaktär (utom ifrån de högerextrema, vilket är djupt beklagligt - varför vi snarare bör "återerövra" religionskritiken).
  • absalon

Islam är säkert en mycket trevlig religion. Åtminstone för dem, som tror på läran. Lite svårare att ta till sig för oss övriga.
    Religion är i högsta grad en fråga om kulturellt ursprung. I Mellanöstern och Nordafrika är folk vanligtvis muslimer. Här i Europa är vi mer eller mindre sekulariserade kristna av olika sorter. Religion är framförallt något, som man föds till. I en allt mer globaliserad värld, måste vi l allt högre grad lära oss att leva med människor från olika kulturer och med olika religioner. Förmodligen - men ingalunda säkert - är alla religioner på tillbakagång i det västerlänska samhället. De flesta av oss tycks bli allt mer sekulariserade. Måhända bäst så.

• Dao

Det märkligaste med islam är att muslimerna föredrar en blodbesudlad arabisk massmördare som guds sändebud framför den offrade Jesus

Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • absalon

För de allra flesta är religionen ingenting man medvetet väljer utan något som man föds in i. Hur många av Svenska Kyrkans medlemmar är troende kristna? Eller aktiva kristna?
    Sak samma med islam, buddism och hinduism.
    Religion är en sedvänja och kulturell referensram.

Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?