• dennis02

Varför är Islam bättre än kristendom?

Många idag föraktar kristendomen och framhåller gärna dess grymma historia och företrädare som inte levt som de lärt, som t.e. Knutbypastorn och Åke Green som kallade homosexuella "en cancersvulst" osv. Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

Hur tänker ni där, ni som accepterar Islam men inte kristendomen?

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?
  • Gathenhielm

Vet inte vad du snackar om, TS. Jag har inte sett många kristna självmordsbombare på sistone.

Reasons... we all have them, at times.
  • Robert 832

Yttrandefriheten gör det möjligt att kritisera vilken ideologi eller religion du vill. (thank god!)

Personligen accepterar jag både islam och kristendom. (vilket inte på nått sätt innebär att jag inte kan kritisera religionen i sig) De får gärna visa mig samma acceptans i min icke-tro dock.

• Sensitiveguy

Båda har dåliga respektive bra sidor.

• Sensitiveguy
    dennis02 skrev 2014-12-11 07:30:32 följande:

Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

Vad har du fått det ifrån?
  • Sensitiveguy
    audio skrev 2014-12-11 07:42:55 följande:

Det finns galna människor överallt, oberoende världsdel eller vad dom tror på.

Så sant!
  • audio
    Sensitiveguy skrev 2014-12-21 21:42:47 följande:
    Så sant!
    Jag vet, jag har alltid rätt Skrattande
  • Sensitiveguy
    audio skrev 2014-12-23 06:41:33 följande:

Jag vet, jag har alltid rätt

Haha.
  • Progressiv
    dennis02 skrev 2014-12-11 07:30:32 följande:

Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

Kan tolkas lite som hyckleri, ja.
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2014-12-11 08:10:09 följande:

Islam är ju en minoritetsreligion som inte har någon särskild stor inverkan på vårt dagliga liv.

Så nationalistiska kan vi väl ändå inte vara? Islam är ju globalt sett en stor religion med ganska mycket inflytande över människors liv, även om dessa människor kanske inte råkar bo i Nordeuropa. När det rör t ex jämställdhetsfrågor skulle vi ju aldrig hävda att kvinnors situation globalt sett är ointressant, att bara det som händer i Sverige är värt att ifrågasätta, osv.
  • LillaTjockaBertil

Själv accepterar jag både islam och kristendomen i den mån att man får tro på vad man vill. Däremot har jag ingå problem med att kritisera dessa båda religioner heller. Båda religionerna härstammar ju från samma stamfader och båda religionerna används som ett maktvertyg. Att islam idag är grymmare än kristendomen anser jag beror på att islam till stor del utövas i en del av världen där diktatur och starka patriarkala strukturer är normen, medan det råder demokrati och betydligt svagare patriarkala strukturer i den del av världen som räknas som kristen.

Sen håller jag inte med TS bild om att vi gärna kritiserar kristendomen men gullar med islam. Jag har träffat på många som inte är troende för 5 öre men som ändå värnar om kristendomen eftersom att "alla muslimer är terrorister".

Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?