• dennis02

Varför är Islam bättre än kristendom?

Många idag föraktar kristendomen och framhåller gärna dess grymma historia och företrädare som inte levt som de lärt, som t.e. Knutbypastorn och Åke Green som kallade homosexuella "en cancersvulst" osv. Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

Hur tänker ni där, ni som accepterar Islam men inte kristendomen?

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?
  • LillaTjockaBertil
    Ser0tonin skrev 2016-09-26 09:26:15 följande:

Nej, det finns en gräns för hur mycket du får kritisera Islam. Ta det här exemplet:

'www.dn.se/nyheter/sverige/sd-politiker-domd-for-hets-mot-folkgrupp/

Ja självklart finns det en gräns. Det är när det övergår från kritik till kränkning. Till skillnad mot vad många som hänger på Fria Tider och Avpixlat verkar tro så innebär inte yttrandefrihet att man kan vräka ur sig vad helst helt ostraffat utan det finns även andra lagar som behandlar exempelvis hets mot folkgrupp och olaga hot.
  • Pentagram

Jag poängterar att tillhandahållandet av s k safe spaces för utsatta grupper inte är könsseparatism som sådan. Det finns fortfarande tillgång till blandade utrymmen. Exempelvis, särskilda badtider för kvinnor i detta sammanhang innebär inte att män och kvinnor badar vid olika tidpunkter, utan att kvinnor som inte känner sig trygga med manlig närvaro har möjlighet att bada utan dem (det finns inga särskilda tider för bara män). Det hade naturligtvis varit bättre om det inte behövts men vi har inte nått en sådan utopi än...

• Ser0tonin
    LillaTjockaBertil skrev 2016-09-26 10:17:58 följande:
    Ja självklart finns det en gräns. Det är när det övergår från kritik till kränkning. Till skillnad mot vad många som hänger på Fria Tider och Avpixlat verkar tro så innebär inte yttrandefrihet att man kan vräka ur sig vad helst helt ostraffat utan det finns även andra lagar som behandlar exempelvis hets mot folkgrupp och olaga hot.
    Vet inte om jag missförstår dig men, anspelar du att jag hänger på dessa sidor? :S
  • LillaTjockaBertil
    Ser0tonin skrev 2016-09-26 13:33:59 följande:

Vet inte om jag missförstår dig men, anspelar du att jag hänger på dessa sidor? :S

Nej jag drog upp dessa sidor på grund av artikeln du länkade till.
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2016-09-26 11:17:09 följande:

Det hade naturligtvis varit bättre om det inte behövts men vi har inte nått en sådan utopi än...

Men sker det på religiös grund så har det väl ingenting med jämställdhet att göra?

Jag är av åsikten att jämställdhet skall gå före religionsfrihet alla dagar i veckan. Tyvärr är väl jag och "K Kalle" de enda feministerna på forumet som tycker så.
  • Pentagram
    Progressiv skrev 2016-09-27 01:28:27 följande:
    Men sker det på religiös grund så har det väl ingenting med jämställdhet att göra?

Jag är av åsikten att jämställdhet skall gå före religionsfrihet alla dagar i veckan. Tyvärr är väl jag och "K Kalle" de enda feministerna på forumet som tycker så.
    Nej, uppdelning pga religion är naturligtvis helt absurd. Dock, att tillhandahålla en separat tid för en viss underpriviligerad grupp (när mesta tiden fortfarande är öppen för alla) ser jag inte som ett överväldigande jämställdhetsproblem. Det är ju inte värre än att en förening bokar en enskild tid e d. Kan dessutom vara motiverat för att tillse att alla i landet skaffar sig vattenvana och simkunnighet.
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2016-09-27 10:45:34 följande:

Dock, att tillhandahålla en separat tid för en viss underpriviligerad grupp ser jag inte som ett överväldigande jämställdhetsproblem.

För mig handlar det om principer: I ett modernt land som Sverige, som också har ambitionen att vara ett jämställt land, separerar man inte människor på grundval av kön.
  • Pentagram
    Progressiv skrev 2016-09-28 02:45:38 följande:
    För mig handlar det om principer: I ett modernt land som Sverige, som också har ambitionen att vara ett jämställt land, separerar man inte människor på grundval av kön.
    Ibland är det önskvärt att göra det, för att ge en mer utsatt grupp bättre möjligheter. Principer må vara fint, men ibland får en vara pragmatisk och inse att ens egna principer inte hjälper någon. Och, jag poängterar igen, jag pratar INTE om att SEPARERA grupp A och B (där B är underpriviligerad), utan ge grupp B ett extra utrymme dit grupp A inte har tillträde. Grupp B kan fortfarande VÄLJA att vara i delade utrymmen. Det finns tjejtaxi, men tjejer kan ta "vanlig" taxi, också. Det finns spelkonvent för tjejer, men de är välkomna på alla andra konvent, också och om det finns en särskild badtid för enkom kvinnor, så kan kvinnorna fortfarande delta på andra tider. Separationen är frivillig, från de underpriviligerades sida. Det finns ingen anledning att ge den priviligerade gruppen ett eget utrymme.

För att ta ett exempel som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen spel, så strävar vi inom hobbyn att spelkonvent skall vara mer välkomnande för tjejer än vad de är i dagsläget. Men, oavsett vad vårt MÅL är så är det som så att många tjejer upplever spelkonvent som jobbiga att deltaga på, de utsätts för trakasserier, deras "gamer cred" ifrågasätts, de har svårt att komma till tals o s v. Under tiden det jobbas med att motverka dessa tendenser så finns det också kvinnligt fokuserade spelkonvent där tjejer har möjlighet att slippa ifrån de problemen. Att inte tillhandahålla den möjligheten utan bara hävda att vi skall ha det jämställt i spelhobbyn och tro att den utfästelsen hjälper är inte till så stor nytta...

Känns som vi är en smula off-topic, dock...
  • themia
    Ser0tonin skrev 2016-09-26 09:26:15 följande:
    Nej, det finns en gräns för hur mycket du får kritisera Islam. Ta det här exemplet:

'www.dn.se/nyheter/sverige/sd-politiker-domd-for-hets-mot-folkgrupp/
    Inte för att jag sörjer en SD-politiker som drabbas av böter, men domen är konstig och bör överklagas på formella grunder.

Islam är en religion och ett samhällssystem, och inte någon folkgrupp. Det finns mängder av folkgrupper inom den islamska världen.

Man har all rätt i välden att kritisera en religion så länge man inte angriper de människor som bekänner sig till den.
Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?