Progressiv skrev 2016-09-28 02:45:38 följande:
För mig handlar det om principer: I ett modernt land som Sverige, som också har ambitionen att vara ett jämställt land, separerar man inte människor på grundval av kön.
Ibland är det önskvärt att göra det, för att ge en mer utsatt grupp bättre möjligheter. Principer må vara fint, men ibland får en vara pragmatisk och inse att ens egna principer inte hjälper någon. Och, jag poängterar igen, jag pratar INTE om att SEPARERA grupp A och B (där B är underpriviligerad), utan ge grupp B ett extra utrymme dit grupp A inte har tillträde. Grupp B kan fortfarande VÄLJA att vara i delade utrymmen. Det finns tjejtaxi, men tjejer kan ta "vanlig" taxi, också. Det finns spelkonvent för tjejer, men de är välkomna på alla andra konvent, också och om det finns en särskild badtid för enkom kvinnor, så kan kvinnorna fortfarande delta på andra tider. Separationen är frivillig, från de underpriviligerades sida. Det finns ingen anledning att ge den priviligerade gruppen ett eget utrymme.
För att ta ett exempel som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen spel, så strävar vi inom hobbyn att spelkonvent skall vara mer välkomnande för tjejer än vad de är i dagsläget. Men, oavsett vad vårt MÅL är så är det som så att många tjejer upplever spelkonvent som jobbiga att deltaga på, de utsätts för trakasserier, deras "gamer cred" ifrågasätts, de har svårt att komma till tals o s v. Under tiden det jobbas med att motverka dessa tendenser så finns det också kvinnligt fokuserade spelkonvent där tjejer har möjlighet att slippa ifrån de problemen. Att inte tillhandahålla den möjligheten utan bara hävda att vi skall ha det jämställt i spelhobbyn och tro att den utfästelsen hjälper är inte till så stor nytta...
Känns som vi är en smula off-topic, dock...