Inlägg från: Progressiv |Visa alla inlägg
  • Progressiv

Varför är Islam bättre än kristendom?

dennis02 skrev 2014-12-11 07:30:32 följande:

Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.

Kan tolkas lite som hyckleri, ja.
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2014-12-11 08:10:09 följande:

Islam är ju en minoritetsreligion som inte har någon särskild stor inverkan på vårt dagliga liv.

Så nationalistiska kan vi väl ändå inte vara? Islam är ju globalt sett en stor religion med ganska mycket inflytande över människors liv, även om dessa människor kanske inte råkar bo i Nordeuropa. När det rör t ex jämställdhetsfrågor skulle vi ju aldrig hävda att kvinnors situation globalt sett är ointressant, att bara det som händer i Sverige är värt att ifrågasätta, osv.
  • Progressiv
    LillaTjockaBertil skrev 2016-09-19 06:38:21 följande:

Själv accepterar jag både islam och kristendomen i den mån att man får tro på vad man vill. Däremot har jag ingå problem med att kritisera dessa båda religioner heller. Båda religionerna härstammar ju från samma stamfader och båda religionerna används som ett maktvertyg. Att islam idag är grymmare än kristendomen anser jag beror på att islam till stor del utövas i en del av världen där diktatur och starka patriarkala strukturer är normen, medan det råder demokrati och betydligt svagare patriarkala strukturer i den del av världen som räknas som kristen.

Sen håller jag inte med TS bild om att vi gärna kritiserar kristendomen men gullar med islam. Jag har träffat på många som inte är troende för 5 öre men som ändå värnar om kristendomen eftersom att "alla muslimer är terrorister".

Kunde inte uttryckt det bättre själv.
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2016-09-19 08:28:21 följande:

Nu vet jag inte riktigt varför du fick för dig att återuppliva en två år gammal tråd, men min poäng var att vi antagligen noterar mer kristendomskritik eftersom vi lever i en kristen kultursfär. Dvs, utgångspunkten i TS, att vi ser islam som ok och kristendomen som något dåligt utifrån den kritik som kan uppfattas, är felaktig och snarare handlar om att vi ser kristendomen som mer relevant i vårt dagliga liv och därför är mer benägna att kritisera den medan islam ses som jämförelsvis irrelevant. Det betyder inte att det inte finns gott om folk som kritiserar islam för dåligt kvinnosyn et c, men vi tenderar till att notera det som gäller vår omedelbara omgivning mer.

Ansåg frågan vara relevant trots att tråden var gammal.

Jag håller med dig där, bara tolkade ditt (gamla) inlägg som att Islam-kritik ter sig oviktigt pga att många Islam-utövare bor/verkar i västra Asien/norra Afrika. Men då var det hursomhelst utrett.
  • Progressiv
    K Kalle skrev 2016-09-19 11:21:32 följande:

Jag tycker tvärtom att kristendomen är långt mycket bättre. Det står grymma saker i Bibeln (mest i Gamla Testamentet dock dvs innan Jesus kom) och kristendomen har ett blodigt förflutet, men till skillnad från Islam har kristendomen gått igenom Upplysningstidens stålbad och moderniserats. Vi har haft mosaiska lagar i Sverige - dvs motsvarigheten till sharialagar. Men det var 400 år sedan!

Personligen anser jag att alla religoner bör kritiseras, med samtidigt vara tydliga med att det är religionsutövarnas värderingar, primärt, som är problemet, inte dem som personer, osv, och att de överhuvudtaget "tror". Religionsfriheten behöver på något sätt moderniseras. Utövare skall inte kunna "gömma sig" bakom lagar som skyddar deras rätt att tro, men samtidigt skall rätten att tro stå fast. Inte helt enkelt, men debatten idag är ofta lite försiktig till sin karaktär (utom ifrån de högerextrema, vilket är djupt beklagligt - varför vi snarare bör "återerövra" religionskritiken).
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2016-09-26 11:17:09 följande:

Det hade naturligtvis varit bättre om det inte behövts men vi har inte nått en sådan utopi än...

Men sker det på religiös grund så har det väl ingenting med jämställdhet att göra?

Jag är av åsikten att jämställdhet skall gå före religionsfrihet alla dagar i veckan. Tyvärr är väl jag och "K Kalle" de enda feministerna på forumet som tycker så.
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2016-09-27 10:45:34 följande:

Dock, att tillhandahålla en separat tid för en viss underpriviligerad grupp ser jag inte som ett överväldigande jämställdhetsproblem.

För mig handlar det om principer: I ett modernt land som Sverige, som också har ambitionen att vara ett jämställt land, separerar man inte människor på grundval av kön.
  • Progressiv
    Pentagram skrev 2016-09-28 10:37:08 följande:

Att inte tillhandahålla den möjligheten utan bara hävda att vi skall ha det jämställt i spelhobbyn och tro att den utfästelsen hjälper är inte till så stor nytta.

Risken finns ju att fokus hamnar på att separera grupper, snarare än att föra dem samman. Jämställdhetsiver övergår i strävan att särbehandla människor pga hur de ser ut, osv. Var hursomhelst det jag försökte lyfta "ett varningens finger" för, utan att för den sakens skull förneka enskilda gruppers underställning/utsatthet i samhället.
  • Progressiv
    themia skrev 2016-09-29 21:32:49 följande:

Inte för att jag sörjer en SD-politiker som drabbas av böter, men domen är konstig och bör överklagas på formella grunder.

Islam är en religion och ett samhällssystem, och inte någon folkgrupp. Det finns mängder av folkgrupper inom den islamska världen.

Man har all rätt i välden att kritisera en religion så länge man inte angriper de människor som bekänner sig till den.

Väl sagt.
  • Progressiv
    zainab93 skrev 2016-10-05 15:50:37 följande:

Inom Islam så tror vi på allas lika värde oavsett kön, sexualitet, ras. Islam stödjer inte heller mord, det är en stor synd att döda någon.

Låter fint, men tyvärr är Islam lika god kolsupare som Kristendomen ifråga om homofobi och synen på kvinnans roll i samhället, osv.
  • Progressiv
    zainab93 skrev 2016-10-05 15:51:27 följande:

Vi muslimer tror att gud är en, inte flera. Vi har starka vetenskapliga bevis i koranen att gud existerar.

Är du verkligen här för att bedriva en seriös debatt? En kan ju undra.
  • Progressiv
    themia skrev 2016-10-05 17:42:51 följande:

och "Tortyr i helvetet, homofobi, misogyni, massmord, rasism ..." finns inte inom islam tror du.

Då har du inte läst koranen

Precis. Antagligen svårt att övertyga en högfrälst muslim.
  • Progressiv
    misil skrev 2016-10-09 22:45:04 följande:

Felet många gör när man ska jämföra kristendom och islam är att man jämför koranen med gamla testamentet,men det korrekta är att jämföra med nya testamentet.

Om man tittar på Jesus ord och handlingar och jämför med Muhammeds ord och handlingar så är det ett avgrundsdjup mellan dessa två,och enligt mig en klar favör till Jesus.

Så du anser inte att religion generellt är problemet, utan enkom Islam?
Svar på tråden Varför är Islam bättre än kristendom?