Varför är Islam bättre än kristendom?
Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.
Samtidigt accepterar man utan att blinka Islam som är en betydligt grymmare och mer auktoritär religion, men mest för att inte bli kallad rasist antar jag.
Islam är ju en minoritetsreligion som inte har någon särskild stor inverkan på vårt dagliga liv.
Själv accepterar jag både islam och kristendomen i den mån att man får tro på vad man vill. Däremot har jag ingå problem med att kritisera dessa båda religioner heller. Båda religionerna härstammar ju från samma stamfader och båda religionerna används som ett maktvertyg. Att islam idag är grymmare än kristendomen anser jag beror på att islam till stor del utövas i en del av världen där diktatur och starka patriarkala strukturer är normen, medan det råder demokrati och betydligt svagare patriarkala strukturer i den del av världen som räknas som kristen.
Sen håller jag inte med TS bild om att vi gärna kritiserar kristendomen men gullar med islam. Jag har träffat på många som inte är troende för 5 öre men som ändå värnar om kristendomen eftersom att "alla muslimer är terrorister".
Nu vet jag inte riktigt varför du fick för dig att återuppliva en två år gammal tråd, men min poäng var att vi antagligen noterar mer kristendomskritik eftersom vi lever i en kristen kultursfär. Dvs, utgångspunkten i TS, att vi ser islam som ok och kristendomen som något dåligt utifrån den kritik som kan uppfattas, är felaktig och snarare handlar om att vi ser kristendomen som mer relevant i vårt dagliga liv och därför är mer benägna att kritisera den medan islam ses som jämförelsvis irrelevant. Det betyder inte att det inte finns gott om folk som kritiserar islam för dåligt kvinnosyn et c, men vi tenderar till att notera det som gäller vår omedelbara omgivning mer.
Jag tycker tvärtom att kristendomen är långt mycket bättre. Det står grymma saker i Bibeln (mest i Gamla Testamentet dock dvs innan Jesus kom) och kristendomen har ett blodigt förflutet, men till skillnad från Islam har kristendomen gått igenom Upplysningstidens stålbad och moderniserats. Vi har haft mosaiska lagar i Sverige - dvs motsvarigheten till sharialagar. Men det var 400 år sedan!
Nej, det finns en gräns för hur mycket du får kritisera Islam. Ta det här exemplet:
'www.dn.se/nyheter/sverige/sd-politiker-domd-for-hets-mot-folkgrupp/
Det hade naturligtvis varit bättre om det inte behövts men vi har inte nått en sådan utopi än...
Dock, att tillhandahålla en separat tid för en viss underpriviligerad grupp ser jag inte som ett överväldigande jämställdhetsproblem.
Att inte tillhandahålla den möjligheten utan bara hävda att vi skall ha det jämställt i spelhobbyn och tro att den utfästelsen hjälper är inte till så stor nytta.
Inte för att jag sörjer en SD-politiker som drabbas av böter, men domen är konstig och bör överklagas på formella grunder.
Islam är en religion och ett samhällssystem, och inte någon folkgrupp. Det finns mängder av folkgrupper inom den islamska världen.
Man har all rätt i välden att kritisera en religion så länge man inte angriper de människor som bekänner sig till den.
Inom Islam så tror vi på allas lika värde oavsett kön, sexualitet, ras. Islam stödjer inte heller mord, det är en stor synd att döda någon.
Vi muslimer tror att gud är en, inte flera. Vi har starka vetenskapliga bevis i koranen att gud existerar.
och "Tortyr i helvetet, homofobi, misogyni, massmord, rasism ..." finns inte inom islam tror du.
Då har du inte läst koranen
Felet många gör när man ska jämföra kristendom och islam är att man jämför koranen med gamla testamentet,men det korrekta är att jämföra med nya testamentet.
Om man tittar på Jesus ord och handlingar och jämför med Muhammeds ord och handlingar så är det ett avgrundsdjup mellan dessa två,och enligt mig en klar favör till Jesus.