• bullenochgrisen

Hungrig vid sovdags

Hej. Är det vanligt att barn i fyraårs åldern vaknar på natten och är hungrig? Vi kan äta vid 17 tiden och även om barnet äter bra vid middagen gnälls det om hunger vid 20 tiden samt någon gång på natten ibland om barnet vaknar.

Är det en fix ide för att få respons eller är det sanning? Ska man ge barnet något då eller ge en flaska vatten och säga att vi ska äta frukost när det blivit morgon, på nätterna behöver magen vila.

• Svar på tråden Hungrig vid sovdags
  • honeydew

Tror du är på rätt spår TS. Min 4,5-åring har tidvis också haft "idéer" om att hon t.ex inte kan somna om kvällarna, ej är trött eller att något annat är fel. Har då sagt att det är ok att vara vaken och istället ligga still o vila i sängen. Då har hon ändå somnat på 10 minuter. Om du erbjuder nåt att äta och hon ej vill ha, så är hon nog inte hungrig.

Ang den andra diskussionen med kvällsfika så tycker jag inte alls att det är nödvändigt efter en tidig middag. Barnen går ju och lägger sig senast 19.30, och man förbrukar ju ej lika mycket energi när man sover. Om jag är vaken till kl 23 så kan jag bli hungrig innan dess, men om jag skulle gå och lägga mig samtidigt som dem så känner jag ju ej det.. Och som en parantes så äter vi långsamt i vår familj, oftast sitter barnen kvar vid matbordet till kl 17.45. Det är ju dagens höjdpunkt men nu blev det lite väl OT

• Milleman

Jag skulle inte ge min 3,5-åring något annat än vatten på natten.

Men hade vi ätit middag kl 17 och han inte la sig förrän 20 hade han garanterat fått något litet innan läggdags, typ en macka eller frukt. Jag kan inte själv somna småhungrig.

Under en vanlig förskolerace går det ju inte många fler timmar mellan frukost (08), lunch (11.30), och mellanmål (14.30). Fruktstång på förmiddagen också. Så inte är det konstigt att ett barn blir hungrigt efter 3 timmar.

• bullenochgrisen

Absolut, men nu handlade inte riktigt situationen om detta. Utan det handlar om att hon gnäller över att hon är hungrig och när hon får något så vill hon inte ha, vid läggdags alltså eller om hon knar upp på natten. Därför tror jag det är mer en fix ide precis som alla andra fraser hon drar för att slippa sova.

Milleman skrev 2014-12-05 23:17:27 följande:

Jag skulle inte ge min 3,5-åring något annat än vatten på natten.

Men hade vi ätit middag kl 17 och han inte la sig förrän 20 hade han garanterat fått något litet innan läggdags, typ en macka eller frukt. Jag kan inte själv somna småhungrig.

Under en vanlig förskolerace går det ju inte många fler timmar mellan frukost (08), lunch (11.30), och mellanmål (14.30). Fruktstång på förmiddagen också. Så inte är det konstigt att ett barn blir hungrigt efter 3 timmar.

• pgw

Min 4-åring äter alltid kvällsmat innan han går och lägger sig. Ibland har det inte ens gått 2 timmar sedan middagen, ändå kan han äta med god aptit. Hans mage får vila i 12 timmar efter den måltiden. Jag instämmer med dem som säger att ditt barn behöver få mat!

Ifall det faktiskt är så att din dotter inte vill sova, så är det ju konstigt att hon inte tar chansen att få vara uppe en stund till då, och tackar ja till att äta. Hon har alltså redan sovit en stund, när hon vaknar och säger att hon är hungrig? Kan det vara så att hon är för trött för att vilja stiga upp och äta då?

• Natulcien

Jag skulle inte mata en 4-åring på natten. Däremot tycker jag att det är självklart att ett växande barn ska få något att äta innan hen lägger sig om hen är hungrig!

Vår son är också 4 år. Vi äter middag kl.17:30, så självklart behöver han något litet kvällsfika innan han lägger sig. Så runt kl.19:30-20 brukar han äta en banan eller en macka och lite mjölk. Sen sover han gott hela natten.

Jag skulle inte heller kunna somna om jag inte hade ätit sen kl.17.

• Natulcien
    bullenochgrisen skrev 2014-12-05 23:26:30 följande:

Absolut, men nu handlade inte riktigt situationen om detta. Utan det handlar om att hon gnäller över att hon är hungrig och när hon får något så vill hon inte ha, vid läggdags alltså eller om hon knar upp på natten. Därför tror jag det är mer en fix ide precis som alla andra fraser hon drar för att slippa sova.

Fast om hon håller på och vaknar på natten, gnäller och inte kan sova så beror det sannolikt på att hon är hungrig. Varför skulle det vara en "fix idé"? att hon inte vill äta kan ju bero på att hon är för trött när det väl erbjuds?

Dessutom är inte barns matbehov lika förutsägbara som färdigväxta vuxnas. Barn går ju ibland in i tillväxtfaser och det märks ganska tydligt på att det plötsligt krävs både mer mat och mer sömn. Man får vara lite flexibel och ge en macka extra då.
  • whitestar

Ge barnet en smörgås innan läggdags så sover hon säkert bättre. Alternativt senarelägg middan så håller hon sig mätt längre.

• whitestar

Och ja, det är vanligt att barn vaknar o är hungriga på natten då man äter middag redn kl 17 och ingen kvällsmat. Man ska räkna med att det ska gå ca 12 timmar mellann sista o första måltid. Om ni då inte äter nåt efter kl 17 bör alltså frukosten bli kl 5 nästa dag. Låter lite tidigt.

• örnen

Min 4,5 åring och vi äter middag vid 16.45 (åt 17 förr men blev onödigt stressigt efter jobbet) och lägger sig sedan vid 19 men somnar ofta inte förrän 20 eller strax efter. Sega läggningar..

Han har aldrig sagt att han är hungrig men däremot törstig så han har alltid en vattenflaska vid sängen.

Men någongång har han fått lite ljummen mjölk i soffan innan tandborstningen.

• severine

Vår dotter 4 år, äter middag 17..kvällsmål,typ yoggi,macka,frukt, elr en hel middag nr 2 ca kl 20..toa,tandborstning och sen lägger hon sig och läser bok med oss..och tjatar om hunger igen, vaarje kväll..😅 så jag brukar ge en banan/ett äpple/gurkstavar och vindruvor, babybelost i en liten box som hon får vid sängen medan vi läser saga..detta altså EFTER tandborstningen..och så får hon xylitolpastill efteråt. Ohållbart i längden men JUST nu är det lösningen..annars blir hon GALEN och somnar 23.. så ja, det är kanske en fas men går väl över antar jag 😂

Svar på tråden Hungrig vid sovdags