Inlägg från: honeydew |Visa alla inlägg
  • honeydew

Hungrig vid sovdags

Tines skrev 2014-12-05 22:31:23 följande:

Klockan är halv elva nu och hon har alltså inte ätit sedan middagen?

Jag börjar bli irriterad nu..... stackars barn!

Ge ALLTID kvällsfika innan tandbortsningen.

Ursäkta men det är väl långt ifrån alla som ger barnen kvällsfika?? Ser inget konstigt alls med att middagen är den sista måltiden innan natten. Däremot bör man ta en tankeställare över att "alla" erbjuder barnen nåt att äta vid minsta lilla pip eller att gud förbjude, det får gå mer än 2,5 timme mellan en måltid och mellis. Det är inte farligt eller skadligt på något vis att vara lite hungrig ibland!

/mamman som ger middag kl 17 och sen serverar frukost kl 8 morgonen därpå
  • honeydew

Tror du är på rätt spår TS. Min 4,5-åring har tidvis också haft "idéer" om att hon t.ex inte kan somna om kvällarna, ej är trött eller att något annat är fel. Har då sagt att det är ok att vara vaken och istället ligga still o vila i sängen. Då har hon ändå somnat på 10 minuter. Om du erbjuder nåt att äta och hon ej vill ha, så är hon nog inte hungrig.

Ang den andra diskussionen med kvällsfika så tycker jag inte alls att det är nödvändigt efter en tidig middag. Barnen går ju och lägger sig senast 19.30, och man förbrukar ju ej lika mycket energi när man sover. Om jag är vaken till kl 23 så kan jag bli hungrig innan dess, men om jag skulle gå och lägga mig samtidigt som dem så känner jag ju ej det.. Och som en parantes så äter vi långsamt i vår familj, oftast sitter barnen kvar vid matbordet till kl 17.45. Det är ju dagens höjdpunkt men nu blev det lite väl OT

Svar på tråden Hungrig vid sovdags