• bullenochgrisen

Hungrig vid sovdags

Hej. Är det vanligt att barn i fyraårs åldern vaknar på natten och är hungrig? Vi kan äta vid 17 tiden och även om barnet äter bra vid middagen gnälls det om hunger vid 20 tiden samt någon gång på natten ibland om barnet vaknar.

Är det en fix ide för att få respons eller är det sanning? Ska man ge barnet något då eller ge en flaska vatten och säga att vi ska äta frukost när det blivit morgon, på nätterna behöver magen vila.

• Svar på tråden Hungrig vid sovdags
  • Camillapunktslut

Vi äter middag vid 17 tiden vi också men här får han en liten kvällsmat innan läggdags. Lite yoghurt eller frukt eller en liten smörgås.

• MallaL

Om man är 4 år och äter middag vid 17 är man självklart småhungrig igen kl 20, ge lite yoghurt, gröt eller liknande så sover barnet bättre

• bullenochgrisen

Jo det förstår jag. Tänkte mer att har man borstat tänderna och lagt sig så är det väl kanske inte så bra att äta. För tändernas skull.

Mat ger ju även energi vilket gör nattningarna kanske ännu kämpigare?

• Långbenopluto
    bullenochgrisen skrev 2014-12-05 21:59:36 följande:

Jo det förstår jag. Tänkte mer att har man borstat tänderna och lagt sig så är det väl kanske inte så bra att äta. För tändernas skull.

Mat ger ju även energi vilket gör nattningarna kanske ännu kämpigare?

Tvärtom, det kommer göra barnet mätt o belåten.
  • nytt eller gammalt

Självklart kvällsmat precis innan läggning om barnet är hungrig. Jag tror dessutom att många barn somnar lättare mätta än hungriga.

• Knappisen

Något "nyttigt" till kvällsmellis så somnar nog barnet bättre. Kanske räcker en morot eller så :)

• bullenochgrisen

Jag kan tänka mig att det är en blandning kanske. Hon är väldigt duktig på att komma på hundra saker vid läggdags. Som hunger och att hon är sjuk, fast hon inte är det.

• lövet2

Alla mina barn har ätit på kvällarna innan de lagt sig. Hur ska de annars överleva natten?

Kan tillägga att jag kvällsfikar jag också, trots att jag är vuxen ...

Svar på tråden Hungrig vid sovdags