Inlägg från: bullenochgrisen |Visa alla inlägg
  • bullenochgrisen

Hungrig vid sovdags

Hej. Är det vanligt att barn i fyraårs åldern vaknar på natten och är hungrig? Vi kan äta vid 17 tiden och även om barnet äter bra vid middagen gnälls det om hunger vid 20 tiden samt någon gång på natten ibland om barnet vaknar.

Är det en fix ide för att få respons eller är det sanning? Ska man ge barnet något då eller ge en flaska vatten och säga att vi ska äta frukost när det blivit morgon, på nätterna behöver magen vila.

• Svar på tråden Hungrig vid sovdags
  • bullenochgrisen

Jo det förstår jag. Tänkte mer att har man borstat tänderna och lagt sig så är det väl kanske inte så bra att äta. För tändernas skull.

Mat ger ju även energi vilket gör nattningarna kanske ännu kämpigare?

• bullenochgrisen

Jag kan tänka mig att det är en blandning kanske. Hon är väldigt duktig på att komma på hundra saker vid läggdags. Som hunger och att hon är sjuk, fast hon inte är det.

• bullenochgrisen

Varför blir ni irriterade? Om hon säger att hon är hungrig när hon vaknar upp på natten och jag ger henne något så vill hon inte ha, och så är det varje gång. Därför undrar jag om det inte mer är en fix ide för att ha något att komma med när hon inte vill sova, på samma sätt som hon själv säger att hon är sjuk fast hon inte är det. Undanflykter för att inte vilja sova skulle jag mera kalla det. Visst kan man vakna upp hungrig också men så verkar inte stämma på detta barn. Eller varför säger hon annars att hon är hungrig och tackar sedan nej tror ni?

• bullenochgrisen

Absolut, men nu handlade inte riktigt situationen om detta. Utan det handlar om att hon gnäller över att hon är hungrig och när hon får något så vill hon inte ha, vid läggdags alltså eller om hon knar upp på natten. Därför tror jag det är mer en fix ide precis som alla andra fraser hon drar för att slippa sova.

Milleman skrev 2014-12-05 23:17:27 följande:

Jag skulle inte ge min 3,5-åring något annat än vatten på natten.

Men hade vi ätit middag kl 17 och han inte la sig förrän 20 hade han garanterat fått något litet innan läggdags, typ en macka eller frukt. Jag kan inte själv somna småhungrig.

Under en vanlig förskolerace går det ju inte många fler timmar mellan frukost (08), lunch (11.30), och mellanmål (14.30). Fruktstång på förmiddagen också. Så inte är det konstigt att ett barn blir hungrigt efter 3 timmar.

Svar på tråden Hungrig vid sovdags