Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Hungrig vid sovdags

Jag skulle inte mata en 4-åring på natten. Däremot tycker jag att det är självklart att ett växande barn ska få något att äta innan hen lägger sig om hen är hungrig!

Vår son är också 4 år. Vi äter middag kl.17:30, så självklart behöver han något litet kvällsfika innan han lägger sig. Så runt kl.19:30-20 brukar han äta en banan eller en macka och lite mjölk. Sen sover han gott hela natten.

Jag skulle inte heller kunna somna om jag inte hade ätit sen kl.17.

• Natulcien
    bullenochgrisen skrev 2014-12-05 23:26:30 följande:

Absolut, men nu handlade inte riktigt situationen om detta. Utan det handlar om att hon gnäller över att hon är hungrig och när hon får något så vill hon inte ha, vid läggdags alltså eller om hon knar upp på natten. Därför tror jag det är mer en fix ide precis som alla andra fraser hon drar för att slippa sova.

Fast om hon håller på och vaknar på natten, gnäller och inte kan sova så beror det sannolikt på att hon är hungrig. Varför skulle det vara en "fix idé"? att hon inte vill äta kan ju bero på att hon är för trött när det väl erbjuds?

Dessutom är inte barns matbehov lika förutsägbara som färdigväxta vuxnas. Barn går ju ibland in i tillväxtfaser och det märks ganska tydligt på att det plötsligt krävs både mer mat och mer sömn. Man får vara lite flexibel och ge en macka extra då.
Svar på tråden Hungrig vid sovdags