Inlägg från: Celines Essence |Visa alla inlägg
  • Celines Essence

Ragga upp killar ute och fråga om dom vill knulla..?

Smecker skrev 2015-11-16 19:27:17 följande:
    Jag tror absolut att det kan finnas fler än du som inte nappar på direkta sexerbjudanden på krogen, men du är fortfarande endast talesperson för dig själv. Jag vet mina vänners success rate, det räcker för mig. Huvudsaken är att mina vänner kan ta ett nej på ett bra sätt, att det finns lättkränkta personer skall knappast hindra dem från att ha roligt. Det finns kvinnor som tycker att det är jobbigt att män kommer fram och vill prata på krogen, skall man ta hänsyn till det också? Jag tycker att alkoholpåverkade människor är jobbiga, det finns det säkert många andra som också tycker, kan inte alla på krogen ta hänsyn till det? Nej jag tänkte väl det.
    Tydligen är dina vänners "rätt" att ha kul viktigare än att bry sig emot mottagarens reaktion... Det är jag emot.

Du jämför frågeställningen om att inleda med att fråga "vill du knulla" med att du tycker att alkoholpåverkade människor är jobbiga. Du motsäger i detta inlägg att det handlar om kontext. För det finns ingen kontext när det gäller att möta alkoholpåverkade människor på krogen. 
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Celines Essence
    Smecker skrev 2015-11-23 06:47:07 följande:
    Ändå kan du inte ens på direkt uppmaning visa och förklara var, när och hur jag använder ordet kontext i den här diskussionen. Då hjälper det inte att du är jätteduktig på Wikipedia.

Det går oerhört bra ihop med mina uttalanden. Börjar man däremot blanda in andra kontext, som kråmande dans, urskiljningslöst urval och sexuella övergrepp, som jag över huvud taget inte berört, så blir det såklart problem. Enklast är att läsa det jag skriver utan att använda ditt något enögda filter.

Jag ser att du som förespått flyr från att besvara frågan. Det är inte svårt att lista ut varför, men jag försöker väl igen. Måste kvinnor som inte vill att män tar kontakt med dem på krogen vara beredda på att män gör det?
    Ja, jag ger exempel på olika situationer som påverkar upplevelsen av möten mellan män och kvinnor på krogen.

Att kvinnor har drabbats av olika sexuella ofredanden tidigare i livet kan påverka hur hon reagerar. Att hon hört( eller läst) andra kvinnor som drabbats ,kan också påverka känslan inför av vad som händer om hon säger nej till en man man inte vet något om.

Vad gäller "kontakt" kan det betyda precis vad som helst, så frågan känns helt irrelevant.
  • Celines Essence
    Smecker skrev 2015-11-23 11:00:29 följande:

Men om hon har dansat kråmande och tagit sensuellt på sin kropp så gäller inte hennes tidigare eventuella erfarenhet av sexuella ofredanden?

Kontakt betyder kontakt. Måste kvinnor som inte vill att män tar kontakt med dem på krogen vara beredda på att män gör det?

Jag har aldrig skrivit att sexuella övergrepp har något att göra med hur en kvinna dansar. Sluta hitta på massa saker jag inte skrivit.

Kontakt kan vara allt mellan himmel och jord

En gång kom en man fram till mig och berättade att han kände igen mig och berömde en sak hade gjort/presenterat. För mig var killen helt obekant. Jag blev glad över att han gillade det jag gjort och lagt ner mycket jobb på.

En annan gång kom en man fram och hälsade. Han ville ta i hand, vilket jag gjorde. När vi släppt varandras händer sa han "gör det något att jag nyss har tagit på min kuk"

Det var två exempel på kontakt. Ingen av frågorna var jag beredda på. Den ena kontakten äcklade mig den andra gjorde mig jätteglad.
  • Celines Essence
    Smecker skrev 2015-11-23 10:54:04 följande:

Man kan ha rätt att ha kul och bry sig om mottagarens reaktion, det är ingen automatisk motsägelse där. Men reaktionen vet man inte förrän man har frågat.

Jag är inte förvånad över att du inte ser likheten i jämförelsen. Var använder jag ordet kontext där?

Jag reagerar på att du skriver att dina vänner inte kan ta hänsyn till lättkränkta människor när de har kul och inleder möten med "vill du knulla" . Den inställningen känns respektlös i mina ögon.

Du använder inte ordet kontext, men din jämförelse är så pass allmän om krogmiljö och möten mellan män och kvinnor att dina andra inlägg, där du försöker trycka på någon typ av specifik kontext faller platt.
  • Celines Essence
    S c h n a skrev 2015-11-23 12:34:11 följande:

Ja men, ja men.. Jag tänker inte alls svara för Smecker här eller förklara hur HAN menar, utan detta är mina tankar om det jag läst;

Om du "låtit män veta" att du inte är intresserad, och dessutom sluppit bli/känna dig respektlöst bemött, medan någon som uppskattat frågan också fått den, så har den som frågat ju bemött er båda med respekt. Dig genom att inte tränga sig på och den andra genom att ställa en uppskattad fråga.

Att det finns kvinnor som inte vill få frågan, och skulle bli kränkta om de fick den, men inte fått någon, så behöver väl det inte hindra t.ex. Smeckers vänner att fråga någon ANNAN, någon som faktiskt vill ha frågan. Jag kan nog tycka att man är rätt lättkränkt om man blir kränkt för att en man frågar en helt annan kvinna, någon som uppskattar det, en rak fråga om sex. Särskilt när den som inte vill bli tillfrågad inte ens vet hur frågan ställts och av vem.

Men jag har läst det du skriver i övrigt om risken för feltolkning och att kvinnorna känner sig trängda, att en del kvinnor inte vågar gå på krogen ens (det kanske det var någon annan som skrev) m.m. Jag tänker ändå att det inte utesluter att det finns män (och kvinnor) som faktiskt kan vara både raka och respektfulla. Det behöver inte automatiskt vara respektlöst.

Jag är emot Smeckers uttalande att hans vänner inte kan ta hänsyn till lättkränkta människor när de har kul. Han jämför med att man inte kan ta hänsyn till att vissa inte tycker om att man kommer fram och pratar, samt jämför det med att han inte gillar alkoholpåverkade personer och undrar om man ska ta hänsyn till det också.

Jag tycker att frågan om sex, är så pass intim kan jämföras så som han gör. Ni får väl tycka det är jämförbart. Tack och lov tycker inte alla att dessa situationer är jämförbara.

Problemet är man får svårare att veta hur personen som får frågan reagerar om man inleder allra första mötet med frågan "vill du knulla" ...

Att man själv tycker att det är så självklart att man ställer frågan på ett respektfullt sätt betyder inte att den som får frågan känner detsamma.

Hur kan man vara är så tvärsäker på att man själv uppfattas så bra och att de som inte uppskattar frågan om sex bara är lättkränkta och inget att ta hänsyn till.

Det synsättet på sig själv och andra känns respektlöst i mina ögon.

Var det ett försök att vara lustig att tolka det som att jag menade att kvinnor kunde bli kränkta av att andra kvinnor fick frågan om sex. Vill du feltolka mig så mycket känns det inte lönt att skriva. Har du inte förstått vad jag menar nu, kommer du aldrig förstå det hur mycket jag än skriver. Det är totalt bortkastad till att skriva.
  • Celines Essence
    Smecker skrev 2015-11-23 17:34:00 följande:

Nej, du påstod att hur hon dansar har inverkan på hur orolig hon är för sexuella övergrepp.

Nej! Det har jag aldrig påstått
  • Celines Essence
    Smecker skrev 2015-11-23 20:55:42 följande:

Klart du har, vet du inte vad du själv skriver? Tidigare erfarenhet av och risk för sexuella övergrepp är endast en faktor i din ekvation om mannen eller kvinnan ställer frågan direkt. Om kvinnan dansat kråmande och tagit sensuellt på sin kropp (eller mannen.. dansat riverdance? Det är fortfarande oklart) så är sexuella övergrepp inte längre en faktor i din ekvation, då godkänner du att frågan ställs direkt.

Fel. Sexuella övergrepp är alltid en risk. Jag har aldrig påstått motsatsen. Citera mig där jag skrivit det
  • Celines Essence
    S c h n a skrev 2015-11-23 18:03:00 följande:

Fast om EN person kan det så är det ju inte längre automatiskt respektlöst. För att det ska vara automatiskt respektlöst så ska ingen kunna det. Inga undantag.

Celine nämner att hon låter män på krogen veta att hon inte är intresserad och att hon således inte råkar ut för sådant respektlöst bemötande, så uppenbarligen kan ju män uppfatta sånt (vad det nu är) utan att vara Henrik Fexeus?

Om vi nu ponerar att en kvinna som inte låter män på krogen veta att hon inte är intresserad (hur det nu går till) får en fråga om sex, och tackar nej, så tror jag att sättet frågan ställs på ihop med sättet han tar hennes nej på samt själva situationen i övrigt, är avgörande för vilken känsla hon lämnas med. Det är väldigt mycket av det som frågeställaren kan påverka.

Sen nämner Celine att det är en annan sak om kvinnan dansar kråmande, tar sensuellt på sig själv och utstrålar sex. Vem avgör att det inte är respektlöst att fråga då? Han kan ha missbedömt situationen. Hon kan fortfarande bli upprörd och känna sig som ett hål. Som om det inte vore nog kan frågeställaren ta hennes nej väldigt dåligt, t.ex genom att tolka hennes tystnad som att hon inte svarat och kräva henne på svar, bli arg eller få henne att känna sig skyldig för att säger nej. Och rädd kan hon bli med.

Går det ens att inte vara respektlös?

Om man inte inleder med frågan vill du knulla minskar man risken att upplevas respektlös.

Ang sista stycket, så håller jag med att man inte kan förvänta sig att en kvinna som dansar kråmande vill ha frågan om sex. Har man utbytt blickar under dans kan man få en viss indikation, men en man kan ju uppleva en dans som en sexuell invit bara för att dans i sig ofta är lite sensuell, så det är ju subjektivt och kan bli fel. Över lag tycker jag att det är mer respektfullt att ha lite mer kontakt med kvinnan och ta reda på om hon verkar intresserad innan man ställer frågan "vill du knulla" .
  • Celines Essence
    Anonym (Seriös man) skrev 2015-11-23 22:07:28 följande:

Så kvinnorna överlämnar som vanligt

allt ansvar till mannen, och förväntar sig

att han skall läsa kvinnans tankar genom en ögonkontakt?

Och gissar man fel får man en handflata....

Nog är kvinnor mycket speciella i detta sammanhang....

Jag personligen vill att en man ska prata med mig och ta reda på vem jag är. Inte bara fråga om sex. Jag vill också veta lite mer om en man jag har sex med. Jag vill få chansen att få en bild av vem jag har framför mig innan frågan om sex kommer.
  • Celines Essence
    S c h n a skrev 2015-11-23 18:03:00 följande:

Fast om EN person kan det så är det ju inte längre automatiskt respektlöst. För att det ska vara automatiskt respektlöst så ska ingen kunna det. Inga undantag.

Celine nämner att hon låter män på krogen veta att hon inte är intresserad och att hon således inte råkar ut för sådant respektlöst bemötande, så uppenbarligen kan ju män uppfatta sånt (vad det nu är) utan att vara Henrik Fexeus?

Om vi nu ponerar att en kvinna som inte låter män på krogen veta att hon inte är intresserad (hur det nu går till) får en fråga om sex, och tackar nej, så tror jag att sättet frågan ställs på ihop med sättet han tar hennes nej på samt själva situationen i övrigt, är avgörande för vilken känsla hon lämnas med. Det är väldigt mycket av det som frågeställaren kan påverka.

Sen nämner Celine att det är en annan sak om kvinnan dansar kråmande, tar sensuellt på sig själv och utstrålar sex. Vem avgör att det inte är respektlöst att fråga då? Han kan ha missbedömt situationen. Hon kan fortfarande bli upprörd och känna sig som ett hål. Som om det inte vore nog kan frågeställaren ta hennes nej väldigt dåligt, t.ex genom att tolka hennes tystnad som att hon inte svarat och kräva henne på svar, bli arg eller få henne att känna sig skyldig för att säger nej. Och rädd kan hon bli med.

Går det ens att inte vara respektlös?

Ang detta återkommande med "automatiskt respektlöst", så känns det uttalandet ointressant i praktiken. Jag säger inte till någon person att den är mullig, även om vissa personer inte tar illa upp. Vissa kanske trivs med och är stolt över sin mulliga kropp. Det är alltså inte heller automatiskt respektlöst.

Vissa människor kanske tycker det är okej att rapa och prutta, så det är inte heller automatiskt respektlöst att göra det.

Jag tycker inte att man kan styra sina handlingar utifrån tanken "detta är inte automatiskt respektlöst".

Jag har hittills inte bemött just den meningen för i praktiken är den rätt ointressant.
Svar på tråden Ragga upp killar ute och fråga om dom vill knulla..?