S c h n a skrev 2015-11-23 12:34:11 följande:
Ja men, ja men.. Jag tänker inte alls svara för Smecker här eller förklara hur HAN menar, utan detta är mina tankar om det jag läst;
Om du "låtit män veta" att du inte är intresserad, och dessutom sluppit bli/känna dig respektlöst bemött, medan någon som uppskattat frågan också fått den, så har den som frågat ju bemött er båda med respekt. Dig genom att inte tränga sig på och den andra genom att ställa en uppskattad fråga.
Att det finns kvinnor som inte vill få frågan, och skulle bli kränkta om de fick den, men inte fått någon, så behöver väl det inte hindra t.ex. Smeckers vänner att fråga någon ANNAN, någon som faktiskt vill ha frågan. Jag kan nog tycka att man är rätt lättkränkt om man blir kränkt för att en man frågar en helt annan kvinna, någon som uppskattar det, en rak fråga om sex. Särskilt när den som inte vill bli tillfrågad inte ens vet hur frågan ställts och av vem.
Men jag har läst det du skriver i övrigt om risken för feltolkning och att kvinnorna känner sig trängda, att en del kvinnor inte vågar gå på krogen ens (det kanske det var någon annan som skrev) m.m. Jag tänker ändå att det inte utesluter att det finns män (och kvinnor) som faktiskt kan vara både raka och respektfulla. Det behöver inte automatiskt vara respektlöst.
Jag är emot Smeckers uttalande att hans vänner inte kan ta hänsyn till lättkränkta människor när de har kul. Han jämför med att man inte kan ta hänsyn till att vissa inte tycker om att man kommer fram och pratar, samt jämför det med att han inte gillar alkoholpåverkade personer och undrar om man ska ta hänsyn till det också.
Jag tycker att frågan om sex, är så pass intim kan jämföras så som han gör. Ni får väl tycka det är jämförbart. Tack och lov tycker inte alla att dessa situationer är jämförbara.
Problemet är man får svårare att veta hur personen som får frågan reagerar om man inleder allra första mötet med frågan "vill du knulla" ...
Att man själv tycker att det är så självklart att man ställer frågan på ett respektfullt sätt betyder inte att den som får frågan känner detsamma.
Hur kan man vara är så tvärsäker på att man själv uppfattas så bra och att de som inte uppskattar frågan om sex bara är lättkränkta och inget att ta hänsyn till.
Det synsättet på sig själv och andra känns respektlöst i mina ögon.
Var det ett försök att vara lustig att tolka det som att jag menade att kvinnor kunde bli kränkta av att andra kvinnor fick frågan om sex. Vill du feltolka mig så mycket känns det inte lönt att skriva. Har du inte förstått vad jag menar nu, kommer du aldrig förstå det hur mycket jag än skriver. Det är totalt bortkastad till att skriva.