• Phaa

Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp

Hej! Min flicka fick sitt vaccin när hon var 3 månader fredag 3 oktober 2014. Sköterskan på BVC frågade mig (21år)och min kille (23år) hur flickan mådde medan hon mätte,vägde osv. Flickan var en 10poängare enligt hennes barnläkare och mådde toppen!

Hon va det finaste som hänt mig, jag kunde inte vänta på att visa henne för hela världen. Sköterskan talar om för oss att hon skall vaccineras och ger henne ett vaccin i vardera lår. I samma stund kändes det för mig som att jag borde hindrat sköterskan från att göra det. Jag försökte intala mig själv att det bara va ?mamma problem? jag handskades med. Det är bara jag som är Knäpp, min känslor för min dotter spelar spratt för min hjärna. BVC Sköterskan talar om för oss att min dotter är fullt frisk, bra reaktionsförmåga, stadig i sin utveckling och har de finaste ögonen hon sätt på många år. Hon säger även att det ja. Vara så att hon kan bli trött, lite febrig och gnällig men att jag skall ge henne en baby alvedon och hålla henne hårt hos mig, att det kommer lugna ner sig efter ett -två dygn. redan här får jag ångest. Mindre än 36 timmar att har erhållit sitt första vaccin, vaccinet som va livsnödvändigt för att hon inte skall drabbas av stelkramp, vaknar jag och min kille upp med vår dotter död i famnen på honom. Vi ringer ambulans och återupplivning håller på i 45 min innan de dödförklarar henne på sjukhuset i Kristianstad. Barnläkaren som bedömt min dotter som 10 poängare står nu och talar om för mig att han inte kan utesluta att vaccinet tagit död på henne men att vi får vänta på obduktionsrapporten som kan dröja månader innan jag kan få översatt. Jag väntar fortfarande på rapporten. Jag önskar bara att jag hade lyssnat på mig själ. Jag har aldrig fått någon spruta för stelkramp då jag är född i Tyskland, inte heller senare i livet har jag brytt mig om vaccinet trots påtryckningar från skolsköterska och läkare. Varför lät jag dem vaccinera min dotter? Jag hade ingen aning om vad hon vaccinerades för innan sköterskan redan satt sprutan. Hatar jag mig själv och hela värden för det. JA!! vi erhöll ett ursäktsbrev från BVC sköterskan samma vecka som min dotter dog. Hon beklagar vår sorg. Vetandes att kvinnan bara gjorde sitt jobb gör inte saken bättre när jag nu i efterhand förstår att de allihopa inte bara denna sköterska är medvetna om dödligheten och inte sa ett ord. För min dotter, mig, min kille är det redan försent jag hoppas bara att någon där ute tar till sig av sin egen mamma eller pappa instinkt. Jag önskar verkligen att detta för skillnad för någon annan.

• Svar på tråden Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp
  • Ellie
    Maaatiiildaaa skrev 2014-11-26 21:26:52 följande:
    Jag hoppas fler läser på och INTE vacinerar!
    Många fall där barn dött p.g av vacin
    Fråga din barnläkare om han kan GARANTERA att ditt barn inte blir sjukt AV vacin så blir svaret nej, varför? Ush, låter hemskt men hoppas fler folk får problem efter vacin så dom kan öppna ögonen!!!!
    Jag förstår inte riktigt. Du hoppas alltså att fler folk får problem så att färre vaccinerar sina barn?
    Varför inte bara acceptera att vaccin inte ger så mycket biverkningar?
    Vad säger du om de många fall där barn dött av sjukdomar de kunnat vara vaccinerade mot?
    Har du någon källa på hur många fall det handlar om där barn dött just av vaccin?

Har du tänkt på att om du själv väljer att inte vaccinera så är det bästa för ditt barn att så många som möjligt i omgivningen vaccinerar sig, för att förhindra smittspridning?

Vet du varför läkaren svara nej? För att ingen kan garantera någonting. Det är ingen som sagt att biverkningar inte existerar, och hur skulle läkaren kunna garantera att ditt barn inte drabbas? Det kan man inte göra, men man kan se att riskerna för biverkningar är mycket små, och att riskerna med sjukdomarna i sig är mycket större.
  • snedtak

Fråga din barnläkare om han kan GARANTERA att ditt barn inte blir sjukt AV vacin så blir svaret nej, varför? Ush, låter hemskt men hoppas fler folk får problem efter vacin så dom kan öppna ögonen!!!!

Nej, det finns inga många fall där barn har dött av vaccin. Det finns ett fåtal fallstudier för några av vaccinerna, men det finns ingen forskning som har visat på ett tillräckligt underlag för ett samband.

Det stämmer att en barnläkare inte kan garantera att ett barn inte får några biverkningar av ett vaccin. Exempelvis kan barn få feber efter MPR. Men alla barnläkare rekommenderar ändå att vaccinera, för sjukdomarna som man riskerar att utsättas för istället medför betydligt fler risker.

Barn dör av mässling. Barn dör av polio. Barn blir svårt handikappade av mödrar som fått röda hund under graviditeten. Ökad levandsstandard och hygien hjälper till viss del, men vaccin är en avgörande faktor för att vi inte längre har dessa hemska sjukdomar i Sverige.
  • winnethepooh

Du borde skämmas. Det är som om någon skulle önska att fler ovaccinerade barn blev sjuka så att folk insåg att det är bäst att vaccinera. Jag förstår inte ens hur du har kunnat tänka tanken, det tyder på ett läskigt fanatiskt sätt att resonera.

.
  • Sommarsnö

Läkare kan knappast garantera någon medicins säkerhet till 100 %. Om du läser på biverkningar av Alvedon t ex så finns det allvarliga biverkningar där också även om de är väldigt sällsynta. 

Jag tror att många gör tankevurpor när de väger för/emot vaccinationer. Att ens barn skulle bli sjukt i en barnsjukdom känns avlägset men vaccinet man ger med dess innehåll är ett faktum att barnet fått om man ger det. Man tänker "det händer inte mig (mitt barn) men vaccinet låter farligt så det undviker jag". Det är också lätt att utifrån sina egna erfarenheter ta beslut som inte gäller statistiskt. Jag har t ex haft en farfar som varit nära att dö i polio men istället blev halvsidigt förlamad så jag känner till vad en barnsjukdom kan göra med en människa och är därmed mer positivt inställd till vaccinationer. Men jag är medveten om denna faktor och att det påverkar mig och därför tar jag reda på fakta så att jag kan ta ett så faktagrundat beslut som möjligt. Någon som t ex haft ett barn som fått narkolepsi av svininfluensaviruset har en rakt motsatt erfarenhet vilket givetvis påverkar den personen. Det viktiga är att man är medveten om detta - våra erfarenheter i livet påverkar de val vi gör.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Fråga din barläkare om denne kan garantera att ditt barn inte drabbas av encefalit efter mässlingen. Jag vet redan svaret på den frågan.

Att önska att fler får problem är "lite" stört, tycker du inte det?

Du ljuger ju dessutom, många barn har inte alls dött i vaccinationer. Det är ett påstående helt utan grund, liksom många andra i den här tråden.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-27 14:59:30 följande:
    Fråga din barläkare om denne kan garantera att ditt barn inte drabbas av encefalit efter mässlingen. Jag vet redan svaret på den frågan.

Att önska att fler får problem är "lite" stört, tycker du inte det?

Du ljuger ju dessutom, många barn har inte alls dött i vaccinationer. Det är ett påstående helt utan grund, liksom många andra i den här tråden.

Sambandet verkar vara väldigt vagt, en googling visade att 2013 så var 98% av barn föddda 2010 eller senare vaccinerade och PSD var på 0,02% (1 barn per 5000) och man har lyckats sänka detta med 85% med hjälp av råd och rekommendationer till dagens låga siffra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sextiotalist skrev 2014-11-27 15:34:05 följande:
    Sambandet verkar vara väldigt vagt, en googling visade att 2013 så var 98% av barn föddda 2010 eller senare vaccinerade och PSD var på 0,02% (1 barn per 5000) och man har lyckats sänka detta med 85% med hjälp av råd och rekommendationer till dagens låga siffra.
    På vilket sätt har korrelationen mellan antalet fall av PSD och vaccinationsgraden någon relevans för det jag skrev?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-27 15:38:08 följande:
    På vilket sätt har korrelationen mellan antalet fall av PSD och vaccinationsgraden någon relevans för det jag skrev?

Jag bara kompletterade lite i det du skrev.
    Kanske blev lite fel med citeringen, i såfall ber jag om ursäkt
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sextiotalist skrev 2014-11-27 15:39:59 följande:

Jag bara kompletterade lite i det du skrev.
    Kanske blev lite fel med citeringen, i såfall ber jag om ursäkt
    Ok.

Sambandet är inte, som du menar, "väldigt vagt", det är icke-existerande. Att PSD har ökat eller minskat medan vaccination har ökat eller minskat är lika relevant som om PSD ökat medan försäljningen av julmust har gjort det.

Korrelation är inte kausalitet och siffror som dina förvirrar bara diskussionen.
Svar på tråden Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp