• Phaa

Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp

Hej! Min flicka fick sitt vaccin när hon var 3 månader fredag 3 oktober 2014. Sköterskan på BVC frågade mig (21år)och min kille (23år) hur flickan mådde medan hon mätte,vägde osv. Flickan var en 10poängare enligt hennes barnläkare och mådde toppen!

Hon va det finaste som hänt mig, jag kunde inte vänta på att visa henne för hela världen. Sköterskan talar om för oss att hon skall vaccineras och ger henne ett vaccin i vardera lår. I samma stund kändes det för mig som att jag borde hindrat sköterskan från att göra det. Jag försökte intala mig själv att det bara va ?mamma problem? jag handskades med. Det är bara jag som är Knäpp, min känslor för min dotter spelar spratt för min hjärna. BVC Sköterskan talar om för oss att min dotter är fullt frisk, bra reaktionsförmåga, stadig i sin utveckling och har de finaste ögonen hon sätt på många år. Hon säger även att det ja. Vara så att hon kan bli trött, lite febrig och gnällig men att jag skall ge henne en baby alvedon och hålla henne hårt hos mig, att det kommer lugna ner sig efter ett -två dygn. redan här får jag ångest. Mindre än 36 timmar att har erhållit sitt första vaccin, vaccinet som va livsnödvändigt för att hon inte skall drabbas av stelkramp, vaknar jag och min kille upp med vår dotter död i famnen på honom. Vi ringer ambulans och återupplivning håller på i 45 min innan de dödförklarar henne på sjukhuset i Kristianstad. Barnläkaren som bedömt min dotter som 10 poängare står nu och talar om för mig att han inte kan utesluta att vaccinet tagit död på henne men att vi får vänta på obduktionsrapporten som kan dröja månader innan jag kan få översatt. Jag väntar fortfarande på rapporten. Jag önskar bara att jag hade lyssnat på mig själ. Jag har aldrig fått någon spruta för stelkramp då jag är född i Tyskland, inte heller senare i livet har jag brytt mig om vaccinet trots påtryckningar från skolsköterska och läkare. Varför lät jag dem vaccinera min dotter? Jag hade ingen aning om vad hon vaccinerades för innan sköterskan redan satt sprutan. Hatar jag mig själv och hela värden för det. JA!! vi erhöll ett ursäktsbrev från BVC sköterskan samma vecka som min dotter dog. Hon beklagar vår sorg. Vetandes att kvinnan bara gjorde sitt jobb gör inte saken bättre när jag nu i efterhand förstår att de allihopa inte bara denna sköterska är medvetna om dödligheten och inte sa ett ord. För min dotter, mig, min kille är det redan försent jag hoppas bara att någon där ute tar till sig av sin egen mamma eller pappa instinkt. Jag önskar verkligen att detta för skillnad för någon annan.

• Svar på tråden Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tvetalan skrev 2014-11-21 19:00:51 följande:
    Inga barnvaccinationer ger ett livslångt skydd.
    Det är en sanning med modifikation. Både MPR och polio ger med stor sannolikhet livslångt skydd.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • tobbe01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-21 19:10:16 följande:
    Det är en sanning med modifikation. Både MPR och polio ger med stor sannolikhet livslångt skydd.
    Polio finns än så länge inte ute i vårt samhälle men dyker säkert upp och då får vi se. Vad gäller barnsjukdomar så vaccineras ju barnen och då får de inte sjukdomen och då smittas inga vuxna.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tvetalan skrev 2014-11-21 15:15:47 följande:
    Då var uppenbarligen inte sjukvården lika bra som nu.....

Är du medveten om att det inte finns någon bra behandling mot mässlingen?

Det vi är något bättre på idag är att parera effekter av sjukdomen, men vi kan varken behandla eller bota mässlingen. Det är av den anledningen som barn dör i mässlingen även idag. Fler än vad som dött av vaccinationen.

Mässlingsvaccinet har färre biverkningar än placebo, vilket säger en hel del om säkerheten.

tvetalan skrev 2014-11-21 16:18:00 följande:
    Jag och en till tjej jag känner insjuknade efter vaccination.

Att något händer efter något annat innebär inte att det första orsakades av det andra. Det finns helt enkelt inget sätt för dig att veta om det orsakades av vaccinationen. Det finns gott om människor som drabbats av autoimmuna sjukdomar efter att ha fått nya glasögon eller efter att de har ätit insjöfisk, det innebär inte att det ena lett till det andra.

tvetalan skrev 2014-11-21 15:24:55 följande:
    Men alltså sluta? Vadå ge mig in på detta? Jag svarade inte ens på ditt inlägg. Läser du frågan jag svarade på så förstår du varför jag skrev så. Sjukvården har blivit bättre under se senaste 100 åren. Som svar på din fråga, ja jag ger mig gärna in i diskussionen. Skulle vi sluta vaccinera kanske cancer skulle minska, samt andra autoimmuna sjukdomar som inte har någon vettig förklaring.

Kanske? Du gissar alltså?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • tobbe01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-21 19:29:38 följande:

Är du medveten om att det inte finns någon bra behandling mot mässlingen?

Det vi är något bättre på idag är att parera effekter av sjukdomen, men vi kan varken behandla eller bota mässlingen. Det är av den anledningen som barn dör i mässlingen även idag. Fler än vad som dött av vaccinationen.

Mässlingsvaccinet har färre biverkningar än placebo, vilket säger en hel del om säkerheten.

tvetalan skrev 2014-11-21 16:18:00 följande:
    Jag och en till tjej jag känner insjuknade efter vaccination.

Att något händer efter något annat innebär inte att det första orsakades av det andra. Det finns helt enkelt inget sätt för dig att veta om det orsakades av vaccinationen. Det finns gott om människor som drabbats av autoimmuna sjukdomar efter att ha fått nya glasögon eller efter att de har ätit insjöfisk, det innebär inte att det ena lett till det andra.

Kanske? Du gissar alltså?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tobbe01 skrev 2014-11-21 19:20:16 följande:
    Polio finns än så länge inte ute i vårt samhälle men dyker säkert upp och då får vi se. Vad gäller barnsjukdomar så vaccineras ju barnen och då får de inte sjukdomen och då smittas inga vuxna.
    Det är inte särskilt rimligt, polio är tack och lov på god väg att utrotas. Tyvärr har vissa händelser lett till att polio finns endemiskt på fler ställen.

"Än så länge" är lite fel att säga, polio har funnits här.
  • tobbe01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-21 19:31:48 följande:
    Det är inte särskilt rimligt, polio är tack och lov på god väg att utrotas. Tyvärr har vissa händelser lett till att polio finns endemiskt på fler ställen.

"Än så länge" är lite fel att säga, polio har funnits här.
    Jo visst har polio funnits här. Fruktansvärd sjukdom. Det jag tänkte var väl att vi idag har en rätt stor invandring från en mängd olika länder och TBC har dykt upp och då tänker jag att polio kan göra likaledes. (nej jag är inte rasist utan realist)
  • anynom

Jag har själv jobbat som vaccinations-sjuksköterska och kan inte låta bli att bli väldigt berörd av det här. 

När man vaccinerar människor på daglig basis informerar man inte varenda person om de få, allvarliga biverkningarna/riskerna som finns. Dels för att tiden inte finns, men mest för att inte skrämma upp de man vaccinerar eller anhöriga till dessa. Jag har lärt mig under min utbildning och mitt arbete att det finns väldigt allvarliga risker med vaccin, men de är så himla, himla ovanliga. Nyttan med vaccinering överväger alltid riskerna (för allmänheten, världens befolkning), och ofta är risken större att få en viss sjukdom om man inte vaccinerar sig än risken att få en allvarlig biverkning om man gör det. Att säga till en förälder "nu ska jag ge ditt barn denna sprutan, men det finns en liten, liten, liten risk för allvarliga biverkningar som i värsta fall kan leda till döden" tror jag tyvärr hade skrämt många personer till att inte vaccinera. Vaccin är bättre för allmänheten, man räddar många flera liv genom att vaccinera än att inte vaccinera. Om detta är etiskt korrekt eller inte vet jag inte, och självklart har det väckt många etiska dilemman hos mig också. Om någon frågade om biverkningarna så berättade jag naturligtvis vad de innebar.

Som sjuksköterska kan jag bara säga: VACCINERA! 

Som förälder ger jag mitt barn alla vaccin som hon blir erbjuden, och har gått några utöver det med. Varför? Dels för att jag har sett vad många av dessa sjukdomar gör med människor, och de är i nästan alla fall värre än biverkningarna. Om något hade hänt min dotter för att jag vaccinerade henne, även om hon hade dött till följd av vaccineringen (vilket hade varit FRUKTANSVÄRT såklart, kan inte ens föreställa mig hur det är...) så tror jag ändå att jag hade stått fast vid mitt beslut, och hade ändå vaccinerat framtida barn. För - jag hade vetat att jag hade gjort allt jag kunde för att skydda mitt barn. Jag tänker, att ett beslut att försöka skydda sitt barn, även om det leder till något dåligt, känns bättre än att välja att inte vaccinera och sen se sitt barn bli sjuk i en allvarlig sjukdom som så "lätt" hade kunnat förhindras. Jag hoppas att jag hade känt så.

Jag tycker att man alltid ska följa sin magkänsla, göra det man tycker är rätt. Men att välja att vaccinera sitt barn kan i mina ögon ALDRIG vara att ha gjort dom något orätt, vad som än händer.

Sänder alla mina tankar till trådstartaren och dennes familj, så himla tragiskt att det gick som det gick.

• tobbe01
    anynom skrev 2014-11-21 19:37:05 följande:

Jag har själv jobbat som vaccinations-sjuksköterska och kan inte låta bli att bli väldigt berörd av det här. 

När man vaccinerar människor på daglig basis informerar man inte varenda person om de få, allvarliga biverkningarna/riskerna som finns. Dels för att tiden inte finns, men mest för att inte skrämma upp de man vaccinerar eller anhöriga till dessa. Jag har lärt mig under min utbildning och mitt arbete att det finns väldigt allvarliga risker med vaccin, men de är så himla, himla ovanliga. Nyttan med vaccinering överväger alltid riskerna (för allmänheten, världens befolkning), och ofta är risken större att få en viss sjukdom om man inte vaccinerar sig än risken att få en allvarlig biverkning om man gör det. Att säga till en förälder "nu ska jag ge ditt barn denna sprutan, men det finns en liten, liten, liten risk för allvarliga biverkningar som i värsta fall kan leda till döden" tror jag tyvärr hade skrämt många personer till att inte vaccinera. Vaccin är bättre för allmänheten, man räddar många flera liv genom att vaccinera än att inte vaccinera. Om detta är etiskt korrekt eller inte vet jag inte, och självklart har det väckt många etiska dilemman hos mig också. Om någon frågade om biverkningarna så berättade jag naturligtvis vad de innebar.

Som sjuksköterska kan jag bara säga: VACCINERA! 

Som förälder ger jag mitt barn alla vaccin som hon blir erbjuden, och har gått några utöver det med. Varför? Dels för att jag har sett vad många av dessa sjukdomar gör med människor, och de är i nästan alla fall värre än biverkningarna. Om något hade hänt min dotter för att jag vaccinerade henne, även om hon hade dött till följd av vaccineringen (vilket hade varit FRUKTANSVÄRT såklart, kan inte ens föreställa mig hur det är...) så tror jag ändå att jag hade stått fast vid mitt beslut, och hade ändå vaccinerat framtida barn. För - jag hade vetat att jag hade gjort allt jag kunde för att skydda mitt barn. Jag tänker, att ett beslut att försöka skydda sitt barn, även om det leder till något dåligt, känns bättre än att välja att inte vaccinera och sen se sitt barn bli sjuk i en allvarlig sjukdom som så "lätt" hade kunnat förhindras. Jag hoppas att jag hade känt så.

Jag tycker att man alltid ska följa sin magkänsla, göra det man tycker är rätt. Men att välja att vaccinera sitt barn kan i mina ögon ALDRIG vara att ha gjort dom något orätt, vad som än händer.

Sänder alla mina tankar till trådstartaren och dennes familj, så himla tragiskt att det gick som det gick.

dubbeltumme upp
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tobbe01 skrev 2014-11-21 19:36:06 följande:
    Jo visst har polio funnits här. Fruktansvärd sjukdom. Det jag tänkte var väl att vi idag har en rätt stor invandring från en mängd olika länder och TBC har dykt upp och då tänker jag att polio kan göra likaledes. (nej jag är inte rasist utan realist)
    Smittvägarna är inte samma och polio är i jämförelse med TBC utomordentligt ovanligt.

Det finns endemiskt i ett fåtal länder och det handlar om få bekräftade fall. Det kunde blivit den tredje sjukdomen vi utrotade men på grund av en del olyckliga händelser så dröjer det lite mer.
  • tobbe01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-21 19:43:02 följande:
    Smittvägarna är inte samma och polio är i jämförelse med TBC utomordentligt ovanligt.

Det finns endemiskt i ett fåtal länder och det handlar om få bekräftade fall. Det kunde blivit den tredje sjukdomen vi utrotade men på grund av en del olyckliga händelser så dröjer det lite mer.
    Ja vi får hålla tummarna
Svar på tråden Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp