• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • Jag är bara jag
    mity skrev 2014-11-22 18:26:18 följande:
    Du har nog rätt. Det är också det här att inte kunna ha pengar på 5 år som känns tungt. Eget fel jag vet. Men det är.inte lättare för det.

Du har ingen aning om hur lång tid det kommer ta. Kanske går på två år? Ett år t.o.m? Ta inte ut i förskott det som ännu inte skett!! Glad  Jag vet att jämförelsen haltar,men vi kan inte få barn. Om nån sagt när vi började försöka att det skulle ta minst 9 år hade jag nog tatt livet av mig där och då. Men man måste ju ändå försöka ta itu med det livet kastar på en-det kan gå fortare och det kan ta längre tid. Men man måste kämpa! I regel blir det inte fullt så illa som folk tror. Problem man hade för tio år sen som då verkade omöjliga är idag bortglömda.

Försök att inte tänka så långt framåt. Ta en dag i taget-annars kommer det kännas övemäktigt även om det inte är det. Du har inkomst och en bra sådan-det är en mycket bra början för att få ordning på ekonomin!  Glad 
  • Tändstickan

För skuldsanering ska man inte kunna betala av skulderna på 10-15 år. Får man skuldsanering så är det existensminimum under fem år som gäller. För mer info kolla kronofogdens hemsida.

Om du menar att du kan bli av med dina skulder snabbare än så så ska du ju absolut inte känna att det är nattsvart! Men inte ens då är det nattsvart, för det finns hjälp att få om man söker. Det är aldrig nattsvart så ge inte upp!

Utan att ha läst allt eller veta din exakta situation så har jag några råd:

- Kontakta alla långivare och försök att stoppa räntan och/eller ändra avbetalningen så att ni ska få ihop månaden.
    - Sätt ihop en tydlig och enkel budget så ni får en bra översikt över månadskostnaderna, och framförallt: se till att följa budgeten!
    - Ta inga nya lån eller krediter.
    - Prioritera boendekostnaderna framför allt annat. I andra hand el och mat, därefter övrigt.
    Skulle det övriga gå till kronofogden så gör de till slut löneutmätning så ni får leva på existensminimum tills det är betalt, men det är inte hela världen. Men se till att prioritera boendekostnaderna som sagt, så ni inte riskerar bostaden, det är det viktigaste.

- Kolla in forumet "fattiga riddare" där det finns fler i samma sits plus folk som vet hur sådant fungerar hos inkasso, kronofogden etc. Där finns både stöttning och mycket info och råd att hämta.
    - Ni kan även gå till en skuld-och budgetrådgivare som kan hjälpa er med allt. Kolla er kommuns hemsida.

Det är som sagt inte nattsvart, detta kan ni absolut klara av.

• Tändstickan

Kan tillägga att en skuld- och budgetrådgivare inte automatiskt säger att allt ska gå till kronofogden. Det gäller bara om det är så stora skulder att det är fråga om skuldsanering.

Rådgivaren är insatt i allt vad gäller lån och skulder och de jobbar just för att hjälpa skuldsatta, så det är absolut värt att prata med en sådan. Speciellt om du upplever allt så nattsvart. Det kommer med all säkerhet kännas som en lättnad när du har varit där. Se bara till att samla så mycket info du kan innan du går dit, skulder inkomst, kostnader etc. Det vore ett mycket bra första steg till att bli skuldfri, hur avlägset det än känns idag.

Försök sen att se det långsiktigt, det kan bli fem tuffa år med ansträngd budget när du betalar av, men sen är det över. Sen är du skuldfri. Ta ett steg i taget!

• mity

Det här går nog på fem år. Vet dock inte hur man ska klara det med tonårsbarn som behöver sitt. Det är nattsvart. Kommer söka extrajobb men det är ju svårt att veta om man kan få sånt. Det skulle kunna underlätta även om det knappt finns energi att sköta om det ordinarie arbetet.

• Tändstickan

Det kommer gå! Men jag hade absolut pratat med en budgetrådgivare om jag vore dig. Han/hon kan hjälpa er med att sätta ihop en fungerande budget för era omständigheter med barn etc. De är till för att ge både råd och stöd.

• mity

Jag har inga svårigheter att sätta ihop en budget egentligen. Den är så tilltajtad som det bara går men det är nattsvart ändå. Vet ej riktigt hur jag ska hantera situationen. Är fortfarande i den fasen att ta livet av sig ligger nära till hands. Det är sjukt men sant. Vet inte riktigt om detta kommer att gå eller ej. Jag går under.

• Tändstickan

Sen måste jag tillägga att även om det går till kronofogden så är det inte hela världen. Men prioritera boendet som sagt. Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte vilka belopp det rör sig om, men en nära vän till mig har runt en miljon i skuld och är dessutom sjuk. Jag vet att det har känts hopplöst för henne, men hon har nu börjat att reda ut det. Det har krävts hjälp och vägledning, men det visar att hur mörkt det än ser ut så går det. Det kommer ta tid, men det kommer att gå!

• Tändstickan
    mity skrev 2014-11-22 19:44:57 följande:

Jag har inga svårigheter att sätta ihop en budget egentligen. Den är så tilltajtad som det bara går men det är nattsvart ändå. Vet ej riktigt hur jag ska hantera situationen. Är fortfarande i den fasen att ta livet av sig ligger nära till hands. Det är sjukt men sant. Vet inte riktigt om detta kommer att gå eller ej. Jag går under.

Släpp den tanken! Du kommer att klara det. Men jag tycker absolut att du ska gå o prata med nån för att få hjälp. En budgetrådgivare för att få hjälp med den ekonomiska situationen och till vårdcentralen för remiss till psykolog för att få hjälp med ditt psykiska välmående. Men du får aldrig ge upp. Ekonomi går att lösa, det är bara en fråga om tid och arbete. Istället för att gräva ner dig så måste du jobba mot lösningen. För det kommer att lösa sig, tro mig.
  • mity

Kanske. Kanske inte. Kan bara tillägga till Jag är bara jag att jämförelsen inte är dålig. Har försökt få fler barn i 8 år... Det här ekonomiska tillståndet är resultat av flera års uselt mående. Ingen ursäkt. Men ni vet när man stoppar huvet i sanden...
    Eller vissa av er kanske inte vet men iaf.

• mity

Återigen. Hur orkar man med detta? Jag kan ju inte sova, inte äta, panikångest varje vaken sekund. Hur är det möjligt att överleva detta undrar jag. Jag kan inte ens vara social för att all energi går åt att tänka, tänka, tänka. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vill bara hoppa framför ett tåg och försvinna men vilket trauma lämnar jag inte till mitt barn?

Jag har inte ens råd att handla julklappar. Förstår ni vad sjukt? Jag orkar inte mer.

Svar på tråden Total jävla panik