• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • zemer

Dom lånen som inte är akuta, har du sköt betalningarna på dom?
    I så fall kan man ofta så amorteringsfritt några månader om man ber om det. Alltså bara betala räntan. Eller få en betalningsfri månad (på dom flesta kreditkort kan man använda betalningsfri månad 2-3 gånger per år om man sköt betalningen x antal månader innan). Då skulle du ju få lite "extra" pengar dom månaderna och kunnat betalt en del av den akuta skulden i alla fall. Kanske betat av 1 eller ett par sms lån.

• mity

Nej, inte på alla och amorteringsfritt kan jag inte få då. Jag har kalkylerat, grubblat, räknat, fått panikångest, gråtit, ringt till psykjouren, kräkts. Ja allt. Och mailat inkassobolagen typ hundra gånger. Därför orkar jag inte mer. Kanske kan jag göra en sista chansning och ringa alla men det tar sån tid och tror inte det hjälper... Känns som att livet är över på riktigt. 

• zemer
    mity skrev 2014-11-18 01:03:09 följande:

Nej, inte på alla och amorteringsfritt kan jag inte få då. Jag har kalkylerat, grubblat, räknat, fått panikångest, gråtit, ringt till psykjouren, kräkts. Ja allt. Och mailat inkassobolagen typ hundra gånger. Därför orkar jag inte mer. Kanske kan jag göra en sista chansning och ringa alla men det tar sån tid och tror inte det hjälper... Känns som att livet är över på riktigt. 

Kanske det är så att det inte finns mer att göra. Kanske inkassobolagen vill jävlas och driva det vidare. Kanske det är så att din ekonomi helt enkelt inte går att få ihop. Kanske du hamnar hos Kronofogden. Men nej livet är verkligen inte över.

Hamnar du hos Kronofogden så ja visst det kommer att bli mycket svårare att få ett nytt hyreskontrakt, inte omöjligt men svårare.
    Kronofogden kommer troligen att göra utmätning på din lön, dom kommer alltså att dra allt dom kan, det du får över är till hyra, försäkringar, a-kassa, mat och såna saker.

Men du slipper ångesten över att inte kunna betala. Det du måste ha har du pengar till och kronofogdskulden betas av i den takten du kan. Blir nog några kämpiga år men det går. Sen tar det 3 år efter skulden är betald att bli prick fri.
  • mity

Tack för att ni bemödar er. Jag har nog fattat mitt beslut. Trodde aldrig det skulle bli så här.

• zemer
    mity skrev 2014-11-18 01:15:32 följande:

Tack för att ni bemödar er. Jag har nog fattat mitt beslut. Trodde aldrig det skulle bli så här.

Fattat ditt beslut? Och vad är det? Att ta livet av dig? I så fall kan du lika gärna vänta tills det gått till Kronofogden och se hur ditt liv blir då.
  • mity

Jag måste. Mitt liv är över. Det är bara att inse att jag drog detta för långt. Försökte rädda min situation men stjälpte den istället. 

• SkatanPåTaket
    mity skrev 2014-11-18 01:19:21 följande:

Jag måste. Mitt liv är över. Det är bara att inse att jag drog detta för långt. Försökte rädda min situation men stjälpte den istället. 

Det ordnar sig! Ekonomin är bara siffror och den går att förändra. Min vän hade gigantiska skulder och sökte hjälp från soc. Hon fick skuldsanering och har slutat låna pengar. Ge inte upp! Det finns hjälp att få <3 Kram!
  • Jag är bara jag

Har du aldrig tittat på Lyxfällan? Där har det ibland sett fullkomligt kört ut,men de har ändå lyckats ordna upp ekonomin! Glad  Det går alltid,det gäller att hitta många små utvägar. Ringa runt till alla långivare och förhandla fram en bättre avbetalningsplan.  Titta på alla andra råd vi gett också om hur man sparar pengar. Du tjänar jättebra,det finns alltså en bra grund att bygga på. Tycker dessutom du ska gå och prata med terapeut ang, ditt ekonomiska beteende. Nåt ligger bakom,man ska inte låna ö.h.t till "skit" och knappt alls med din inkomst. Och nåt att sälja finns alltid! Många bäckar små du vet...

• mity

Tack till er som svarat. Det kanske löser sig, kanske inte. En sak vet jag om jag överlever detta. ALDRIG mer ett lån och ALDRIG mer handla på kredit. Kommer få fobi för lån och krediter för resten av mitt liv. Och så jävla arg på mig själv. Tog lån för att täcka gamla lång och snabbt som fan var man inne i snurran. Det är sjukt hur snabbt det går ska ni veta. Får se om jag klarar mig en dag till. För så funkar det just nu. En dag i taget. Annars får jag fullkomlig panik.

• Leola

Ts, du klarar det här! Har du familj att få stöd av?

Hamnar du hos kronofogden så är det så och det får du acceptera! Men ge inte upp, för du har ett värdefullt liv även om du har slarvat med ekonomin tidigare.

Och det låter jättebra det du säger att du inte kommer ta lån igen! Jag är av åsikten att man helst bara ska ta lån om det gäller köp av hus (ev. även om det är något akut men då är det bättre att låna av familj eller vänner om det går) Bil och andra saker kan man spara till.

Svar på tråden Total jävla panik