• Lillon

Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014

Hej!

Igår tog jag upp det "stora samtalet" med min sambo om att jag vill börja försöka skaffa barn. Och till min stora glädje så vill han också!! Känns så pirrigt. Jag är 25, han 27 och vi har varit tillsammans i snart 5 år. Vi bor i Stockholmsområdet.

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu.. Är det bara att ha en massa sex runt ägglossning?! SkrattandeSkrattande Min mens tog slut 6 november så nu borde jag ha ägglossning runt den 21. Funderar lite på att köpa ägglossningstester, men kanske testar utan nu i några månader.

Folsyra ska jag gå och köpa idag på apoteket Glad

Någon som är i en liknande situation?
  • Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014
  • Ztarduzt

Tack allihopa!

Just nu väntar vi tills vi kan ringa Skellefteå, som är Västerbottens ställe för utredning av PCOS. Dom har stängt till den 15onde och sedan telefontid på onsdagar i nån timme, så är inte det lättaste att få tid. Får tyvärr inge hormonpreparat fören jag varit i Skellefteå då Umeå inte får skriva ut det. Suck! Efter att ha läst om alla med PCOS känner jag bara att inget kommer hjälpa, men man ska väl försöka hålla hoppet uppe ändå.

Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • lotie

Vad tråkigt med pcos:(
    Men har en tjejkompis som fött två tvillingpar efter ätit pergotime båda gångerna:)
    Så ge inte upp.
    Själv har jag gjort provrörsbefruktning efter försökt i tre år med första och massa utredningar och behandlingar för Endometrios och ingen egen ägglossning. Andra barnet gick naturligt på första försöket:)

• WhiteRose
    Ztarduzt skrev 2015-01-13 12:58:59 följande:

Tack allihopa!

Just nu väntar vi tills vi kan ringa Skellefteå, som är Västerbottens ställe för utredning av PCOS. Dom har stängt till den 15onde och sedan telefontid på onsdagar i nån timme, så är inte det lättaste att få tid. Får tyvärr inge hormonpreparat fören jag varit i Skellefteå då Umeå inte får skriva ut det. Suck! Efter att ha läst om alla med PCOS känner jag bara att inget kommer hjälpa, men man ska väl försöka hålla hoppet uppe ändå.

Gud så tråkigt :( Läser om fler och fler här inne som har PCOS. Har du själv känt av några symptom på det?
  • Ztarduzt
    lotie skrev 2015-01-13 14:27:05 följande:

Vad tråkigt med pcos:(

Men har en tjejkompis som fött två tvillingpar efter ätit pergotime båda gångerna:)

Så ge inte upp.

Själv har jag gjort provrörsbefruktning efter försökt i tre år med första och massa utredningar och behandlingar för Endometrios och ingen egen ägglossning. Andra barnet gick naturligt på första försöket:)

Jag hoppas på antingen två tvillingpar eller ett tvillingpar, så jag hoppas jag får pergo. Vill ha minst 3 barn så tvillingar underlättar ju lite med denna diagnos så man "slipper" en graviditet :) mitt hopp håller i sig någorlunda tills vi provat med preparat :) vet du om hon fick ut nya pergotime direkt utan kontroll pga pcos eller fick hon lov att göra ny undersökning andra gången?
    WhiteRose skrev 2015-01-13 14:55:53 följande:

Gud så tråkigt :( Läser om fler och fler här inne som har PCOS. Har du själv känt av några symptom på det?

Mina symtom är utebliven/sen mens, (snitt just nu på 40 dagar) aldrig utslag på ägglossningstest, väldigt hoppig temp (den hoppar mellan 35.80 - 36.25) och extremt smärtsam och riklig mens första dagen.

Gjorde utredningen pga smärta i äggstockarna som inte hör ihop med pcos men dom hittar tyvärr ingen förklaring.. Dom hade även svårt att hitta min högra äggstock, vad nu det innebär.
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • oldy
    Ztarduzt skrev 2015-01-13 12:26:34 följande:

Fick precis diagnosen PCOS, känns som att mitt liv precis stannade.

Stor kram! <3

Det finns bra medicin så det kommer gå bra, även fast det känns ledsamt just nu.
  • Ztarduzt
    oldy skrev 2015-01-13 21:35:08 följande:

Stor kram! <3

Det finns bra medicin så det kommer gå bra, även fast det känns ledsamt just nu.

Efter all stöttning av alla underbara personer, prat med andra PCOSare, bloggläsning och mer läsning så känns det gaanska bra just nu. Är inte glad, men inte depp heller. Allt beror på när jag får tid för vidare utredning och får börja med hormonstimulerande, hoppas det går fort!
  • oldy
    Ztarduzt skrev 2015-01-13 21:51:58 följande:
    Efter all stöttning av alla underbara personer, prat med andra PCOSare, bloggläsning och mer läsning så känns det gaanska bra just nu. Är inte glad, men inte depp heller. Allt beror på när jag får tid för vidare utredning och får börja med hormonstimulerande, hoppas det går fort!
    Jag har två nära vänner med PCOS och båda ska snart få sitt andra barn (med bara knappt 2 år emellan dem), ena genom Pergotime & IVF och andra har bara använt ProgesterAll (progesteronkräm).

Det är ju intet ovanligt med PCOS och nu när du får hjälp så kommer du säkert snart bli gravid! :)
  • Petra 228

Hej!

Jag står med på listan men kommer inte uppdatera status på ett tag. Jag är osäker på min cykel då jag nyligen slutat med Cerazette och min mena är inte som den brukar ännu. Jag har massor av gravid symptom och ingen mens (nu väldigt oregelbunden sådan) så jag kan inte säga när jag har ägglossning eller förväntad mens riktigt. Hade jag läst ordentligt så hade jag nog aldrig valt Cerazette. Jag har ätit det i ett år och slutade i oktober, nu har allt blivit jättekonstigt. Jag har nog alla gravidsymptom som jag hade då jag väntade vårt första barn och utebliven mens, men negativt på stickan. Blir förbryllad över hur kroppen reagerar. Nästan lite läsligt. Vågar inte ta Cerazette mer iaf. Någon mer som känner igen sig?

• Madicken01
    Petra 228 skrev 2015-01-14 10:18:59 följande:

Hej!

Jag står med på listan men kommer inte uppdatera status på ett tag. Jag är osäker på min cykel då jag nyligen slutat med Cerazette och min mena är inte som den brukar ännu. Jag har massor av gravid symptom och ingen mens (nu väldigt oregelbunden sådan) så jag kan inte säga när jag har ägglossning eller förväntad mens riktigt. Hade jag läst ordentligt så hade jag nog aldrig valt Cerazette. Jag har ätit det i ett år och slutade i oktober, nu har allt blivit jättekonstigt. Jag har nog alla gravidsymptom som jag hade då jag väntade vårt första barn och utebliven mens, men negativt på stickan. Blir förbryllad över hur kroppen reagerar. Nästan lite läsligt. Vågar inte ta Cerazette mer iaf. Någon mer som känner igen sig?

Jag åt Cerazette i flera år. Slutade och blev gravid två månader vilket resulterade i en frisk och go bebis.

Oavsett vilket preventivmedel du hade haft så kanske din kropp reagerat lika dant!? Så "klandra" inte dig själv för att du valde Cerazette.

Hoppas din kropp snart kommer i "fas" och att du snart får ett positivt gravtest :). Lycka till!
  • Petra 228

Ja, nu väntar jag bara på att komma tillbaka till min vanliga kropp igen. Man får ge det lite tid. Är så otålig bara ;)

Svar på tråden Påbörja bebisverkstaden nov/dec 2014