Vart går gränsen?
Hej, jag är pappa till en kille på snart 5 år. Jag är nyfiken på var andra föräldrar drar gränsen när det kommer till att låta barn ta konsekvenser av sitt agerande och att ta ansvar för vad dom gör.Man kan ju såklart ställa högre krav på äldre barn och tonåringar men vid vilken ålder ska man börja ställa krav på ansvar och att ta konsekvenser av sitt agerande? T. ex. om barnet spiller ut dricka vid matbordet, vem ska torka upp det? Om barnet tar till sig för mycket mat när man äter, ska han/hon "tvingas" äta upp det? Om de vägrar att ta på sig tillräckligt med kläder när de går ut, vem hämtar extra kläder? Om vi direkt utesluter alla konsekvenser som vi vuxna på förhand tror/ser kan leda till att barnen skadar sig, är det alltid rätt att låta barnen ta konsekvensen av sitt agerande? Om det finns undantag, vilka är de undantagen? Ska dom alltid städa efter sig när de lekt? Jag är också nyfiken på hur ni hade agerat i denna situation(som hänt på riktigt): I somras(då han var ca. 4,5 år) skulle vi åka hem efter lite semester, vi hade packat bilen färdigt och skulle gå och sätta oss i bilen. Vi gick över en lite gräsplätt och eftersom det regnat på natten var det lite blött i gräset. Lillkillen blev tillsagd (eftersom vi vet att han har svårt att bara gå lugnt och stilla) att gå försiktigt till bilen. Det ignorerade han, hoppade och studsade ett par meter och trillade och satte sig på knä i gräset. Han fick 2 blöta fläckar, en på varje knä, som var något större än en femkrona i diameter. Han gnällde lite och när vi kommit fram till bilen var han arg för han var blöt och ville byta byxor. Vad hade ni gjort då?