• cosinus

Vart går gränsen?

Om de spiller, ja då får iaf 6-åringen hjälpa till att torka upp och de två äldre 8 och 10 får torka upp själva. Jag kan hjälpa med att flytta undan stolar och sånt och kolla så de får med allt. 4-åringen slipper men det är dags snart även för henne att iaf hjälpa till att hämta papper. Jag vill att de ska kunna om de spiller på skolan/hos andra. Man torkar upp efter sig helt enkelt även om det inte var meningen.

Mat brukar inte vara ett problem, de brukar inte ta så mycket.

Ska vi ut och vara ute hela dagen, ja då ser jag till innan att de har nog med kläder. Har vi möjlighet att gå och och ta på mer ja då får de frysa och sen går vi in och tar på mer. Ska vi iväg en bit så får de frysa tills de gnäller och som av en händelse har jag med en extra fleece-tröja. Jag bråkar inte om kläder om det inte är heldagsutflykter på vintern där ett fruset barn riskerar att lida i flera timmar. Alla mina ungar har provat åka till dagis i -25 utan ytterkläder, sen brukar de inte tjafsa om det på några veckor.

Om de halkar och blir blöta får de sitta blöta i bilen såvida de inte är totalt dyngsura. Samma och de spiller på sig, inte letar jag upp nya kläder såvida de inte blött ner sig totalt. "Det torkar" har nog mina kunnat säga från 2 år eller så :)

Jag försöker att låta ungarna utsättas för så mycket konsekvenser som möjligt för även om de inte erkänner det så lär de sig något. Sen kan jag vara snällare om det uppenbart är en olyckshändelse än om de lekt och är varnade innan att det där förmodligen inte kommer gå bra.

Svar på tråden Vart går gränsen?