Vart går gränsen?
Om 4-åringen spiller får hon hjälpa till att torka upp. Jag torkar där det kan bli värre skada och försöker lära henne att torka från ytterkanterna. Självklart beror det också på hur bråttom man har.
Vad gäller maten får man begränsa mängden från början. Att äta upp allt är ingen bra metod, däremot vet man ju hur mycket sitt barn borde orka äta. Att bara ta till sig för att sedan slänga är inte okej.
Idag fick jag strida med dottern på förskolan då hon ville gå ut i tunn långärmad t-shirt när det var 6 plusgrader ute. Då det inte var självklart att hon skulle inse att jacka behövdes testade vi inte motsatt variant utan hon fick göra som de gjort på förskolan tidigare under dagen. Visst hon protesterade, men jag gav mig inte. Gäller det vantar av och på hade jag plockat med ett par ändå.
Vi försöker få henne att plocka med några dagars mellanrum, men är dåliga på att tjata om det. Ser rummet ut som ett bombnedslag klarar hon inte av att få allt upplockat utan måste få hjälp om det ska bli dammsuget.
Med så små blöta fläckar hade vi inte bytt om det inte var ett kalas vi skulle på, men då hade vi nog snarare bytt när vi kom fram.