• Alice10000

Har aldrig tränat förut!

Hej

Jah har aldrig tränat förut och vill så gärna börja men har nästan ingen kondition samt dåligt koll i hur jag ska komma igång med träningen. Blir tacksam om jag få lite tips från er:)

• Svar på tråden Har aldrig tränat förut!
  • Nelly88

Har du aldrig tränat så börja med att ta en promenad i ca 30 min varannan dag innan eller efter du jobbar. Är det någon speciell träningsform du vill ägna dig åt eller har du något specifikt mål?

• Jordgubbarochmjölk

Vet inte vad du är nyfiken på för sorts träning. Jag själv precis försökt att komma igång med min träning, tar små steg framåt. Jag försöker promenera ute, gå och springa på löpband, cykla. Försöker även tänka att lite träning är bättre än ingen och att man kan trappa upp mer och mer med tiden.

• dirty88

Du måste säga vad det är för sorts träning du menar.
    Bandy?
    Kondition?
    Styrka?

• dirty88
    Alice10000 skrev 2014-11-10 21:33:49 följande:

Tack för tips;) tänker mest på kondition.

Behöver inte vara svårare än att ta på sig någon form av springskor och gå, jogga eller springa. 
  • Aniiee
    Alice10000 skrev 2014-11-10 21:33:49 följande:

Tack för tips;) tänker mest på kondition.

Som Nelly skrev, ut på promenad med dig. Ungefär 30 minuter om dagen (varannan dag låter lite.... lite, även för en otränad. 4 dagar promenad och en dag vila låter vettigare, annars kommer du aldrig någonstans.) Hitta en slinga som har växlande terräng, raksträcka och backe, om än aldrig så lite. Kolla på google maps om du behöver ideer. Där kan du mäta uten en slinga som "ska" ta 30 min att gå. När du går den på 30 min utan att stanna under 12 dagar så kan du börja intervalla så smått. Akta knäna, dock, om du är överviktig. Om du är överviktig, byt ut dagen före vila till simning istället, om du har en simhall i närheten (gå till simhallen, åk buss därifrån, om du kan välja och det tar mindre än 20 min att gå).
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • sportpappa

Enklaste träningen att börja med är att röra sig lite mer i vardagen.
    Om du cyklar till jobbet så ta en liten extra sväng och kör lite snabbare så att det känns ansträngande. Förläng sträckan och öka tempot efterhand. Du kanske ska byta om till träningskläder innan och duscha när du kommer till jobbet. Om du inte vill duscha när du kommer till jobbet så gör du träningen bara på vägen hem och duschar hemma.

• Alice10000

Tack för alla tips. Har börjat att promenera, tar promenad ist för sparvagnen hem på ca 25 min:)))

• Jordgubbarochmjölk

Skitbra ju! Fortsätt så! Det är en väldigt bra början :)

Alice10000 skrev 2014-11-12 19:45:17 följande:

Tack för alla tips. Har börjat att promenera, tar promenad ist för sparvagnen hem på ca 25 min:)))

Svar på tråden Har aldrig tränat förut!