• jiipi76

Vägrar umgänge med barnet

Hej! Jag och mitt ex har gemensam vårdnad om vår 3-åriga dotter. Vi har ett avtal där det står att han ska ha henne ca 7 dagar i månaden. Då han inte haft eget boende så brukade han komma till min lägenhet och träffa dottern. Nu har han  lyckats skaffa eget boende (tillfälligt, för 2 månader). Så nu vill han att vår dotter ska vara hos honom nästa helg. Jag vill inte sabotera hans umgänge med dotter men jag har meddelat Socialtjänsten att jag vill att de ska fixa kontaktperson eftersom mitt ex har passat vårt barn när han var onykter och han också ått svåra alkoholproblem i samband med separationen. Han försökte ta livet av sig så han är inte stabil just nu. JAg skulle absolut låta honom ha henne några timmar men inte hela helgen, inte när han är i en sådan tillstånd. Han betedde sig konstigt också han svarar inte i telefon eller sms. Så jag kommer inte få veta hur det är vår dotter.  För 2 veckor sedan startade Socialtjänsten utredning eftersom han betedde sig dåligt när han var full. Har jag rätt att neka honom umgänge om jag har anmält oro för socialtjänsten? Mycket tacksam för era svar!

• Svar på tråden Vägrar umgänge med barnet
  • Anonym (...)

När hände det att han passade barnet onykter? Har han alkoholproblem nu?

• jiipi76

Det hände för 3 veckor sedan. Han har alkoholproblem. HAn drack 2 l stark strit och nästan dog. Detta hände också för inte så länge sedan.

• Anonym (...)
    jiipi76 skrev 2014-11-10 01:06:54 följande:

Det hände för 3 veckor sedan. Han har alkoholproblem. HAn drack 2 l stark strit och nästan dog. Detta hände också för inte så länge sedan.

När separerade ni? Hamnade han på uppnyktring? Brukar han dricka så eller var det pga separationen? Hade han barnet när han drack 2 liter sprit??
  • jiipi76

vi separerade för 3,5 månader sedan. Nej han var inte på uppnyktring utan blev hjälpt av sin rumskompis som hjälpte honom att gå o lägga sig. DEtta är inte dokumenterat någonstans utan jag har hans egna mejl där han berättar om det. Han är en bra far när han är nykter men det har hänt att han passat vårt barn onykter när jag var borta hemifrån några timmar. Då drack han 5-6 stark öl och dessutom tog barnet till stan och drack 1(?) öl på pubben. Han har gjort gastric by pass operationen och det räcker för honom om han drícker en öl så blir han redan full.

• Brumma
    jiipi76 skrev 2014-11-10 01:06:54 följande:

Om han var onykter med barnet för bara tre veckor sedan skulle jag inte släppt iväg en hel helg. Inte om han har dokumenterade alkoholproblem. Jag tycker absolut att man kan vara "lite" onykter med barnen - jag kan dricka ngt glas vin tex när barnen är hemma - men inte så onykter att man är en fara för barnet. 
    Du är skyldig att underlätta umgänge - du får alltså inte ställa in "för att du vill", samtidigt är du skyldig att tänka på barnets bästa. Finns det risk för att barnet far illa får du inte släppa iväg barnet.
    Å andra sidan (för att krångla till det ytterligare) så har ni gemensam vårdnad och han har rätt att hämta barnet precis när han vill...

Tycker du bör prata med soc eller familjerätten för råd. 
  • Anonym (oj)

Eftersom han är en alkoholist med ett pågående missbruk skulle jag krävt att han påbörjar behandling och uppvisar nykterhet (med blodprovskontroller) en period innan jag skulle gå med på umgänge med övernattningar. Sedan skulle jag också kräva något test (blåstest?) inför varje umgänge.

Jag skulle absolut inte vilja lämna ifrån mig barnet på umgänge om jag trodde att det fanns en risk att pappan var onykter.

Prata med socialtjänsten om din oro och försök förankra dina beslut hos dem så att det inte ses som umgängessabotage bara.

• Kjell2
    jiipi76 skrev 2014-11-10 00:01:06 följande:

Hej! Jag och mitt ex har gemensam vårdnad om vår 3-åriga dotter. Vi har ett avtal där det står att han ska ha henne ca 7 dagar i månaden. Då han inte haft eget boende så brukade han komma till min lägenhet och träffa dottern. Nu har han  lyckats skaffa eget boende (tillfälligt, för 2 månader). Så nu vill han att vår dotter ska vara hos honom nästa helg. Jag vill inte sabotera hans umgänge med dotter men jag har meddelat Socialtjänsten att jag vill att de ska fixa kontaktperson eftersom mitt ex har passat vårt barn när han var onykter och han också ått svåra alkoholproblem i samband med separationen. Han försökte ta livet av sig så han är inte stabil just nu. JAg skulle absolut låta honom ha henne några timmar men inte hela helgen, inte när han är i en sådan tillstånd. Han betedde sig konstigt också han svarar inte i telefon eller sms. Så jag kommer inte få veta hur det är vår dotter.  För 2 veckor sedan startade Socialtjänsten utredning eftersom han betedde sig dåligt när han var full. Har jag rätt att neka honom umgänge om jag har anmält oro för socialtjänsten? Mycket tacksam för era svar!

Ni separerade för tre månader sen och då accepterade du ett umgängesschema där han fick 7 dagar i veckan? Nu plötsligt upptäcker du att han är olämplig?

I ett första steg bör du nog ha en rejäl dialog med familjerätten och hur du ska hantera situationen.

• Brumma
    Kjell2 skrev 2014-11-11 08:09:31 följande:

Ni separerade för tre månader sen och då accepterade du ett umgängesschema där han fick 7 dagar i veckan? Nu plötsligt upptäcker du att han är olämplig?

I ett första steg bör du nog ha en rejäl dialog med familjerätten och hur du ska hantera situationen.

Sju dagar i månaden i TS hem...
  • Anonym (...)
    Kjell2 skrev 2014-11-11 08:09:31 följande:

Håller med....
    jiipi76 skrev 2014-11-10 09:48:45 följande:

vi separerade för 3,5 månader sedan. Nej han var inte på uppnyktring utan blev hjälpt av sin rumskompis som hjälpte honom att gå o lägga sig. DEtta är inte dokumenterat någonstans utan jag har hans egna mejl där han berättar om det. Han är en bra far när han är nykter men det har hänt att han passat vårt barn onykter när jag var borta hemifrån några timmar. Då drack han 5-6 stark öl och dessutom tog barnet till stan och drack 1(?) öl på pubben. Han har gjort gastric by pass operationen och det räcker för honom om han drícker en öl så blir han redan full.

Han dog nästan men kompisen skickade i säng honom? Så det finns inga bevis? Då skulle jag inte säga så mycket.

Varför höll du på och lämnade barnet med honom när han drack alkohol?

• TigerLilySwe

Han verkar långt ifrån redo att ta ansvar för en liten människa en hel helg, kort och gott.

• jiipi76

Tusen tack för era svar! Jag har redan meddelat både socialtjänsten och familjerätten. Vi får se hur det hela slutar i. Jag har också ansökt om ensam vårdnad. Jag kommer att kräva att de skickar honom på behandling och att han ska uppvisa blodprover vid varje umgängestillfälle. Han är också mycket manipulativ som person, ljuger till allt o alla, och han har lyckats övertala sin husläkare att hans problem är bara tillfälliga. Men jag som har bott ihop med honom i 10 år vet mycket väl att detta handlar om ett pågående missbruk och att han inte kan hantera stora mängder av sprit. Jag har blundat hela tiden när vi var ihop och chattat på honom, därför uppstod mkt bråk mellan oss. Men nu när han är separerad så gör han som han vill. Jag vet bara att nu måste jag ta tag i detta, så att någonting händer.

• Kjell2
    jiipi76 skrev 2014-11-11 12:11:37 följande:

Tusen tack för era svar! Jag har redan meddelat både socialtjänsten och familjerätten. Vi får se hur det hela slutar i. Jag har också ansökt om ensam vårdnad. Jag kommer att kräva att de skickar honom på behandling och att han ska uppvisa blodprover vid varje umgängestillfälle. Han är också mycket manipulativ som person, ljuger till allt o alla, och han har lyckats övertala sin husläkare att hans problem är bara tillfälliga. Men jag som har bott ihop med honom i 10 år vet mycket väl att detta handlar om ett pågående missbruk och att han inte kan hantera stora mängder av sprit. Jag har blundat hela tiden när vi var ihop och chattat på honom, därför uppstod mkt bråk mellan oss. Men nu när han är separerad så gör han som han vill. Jag vet bara att nu måste jag ta tag i detta, så att någonting händer.

Bra att du tar stöd från soc och familjerätten. Men varför gick du med på umgänge 7 dagar per månad? Är hans umgänge vilkorat på något sätt, plats, kontaktperson t ex?
  • jiipi76

Vi kom överens om 7 dagar i månaden från början men då har vi inte bestämt om umgänget kommer att ske i vårt fd gemensamma bostad (där jag och dotter bor nu) eller någon annanstans. Han hade inget stabil boende heller, först bodde han hos sin mor 120 km bort, sedan flyttade han in hos en kille som inneboende. Men det var ingen lämplig miljö för barnet (hyresvärden själv har både alkohol- och psyk problem). Så vi diskuterade inte ens att barnet ska vistas hos honom några dagar i rad, utan det var alltid så att han kom till oss och umgicks med barnet hemma hos oss eller så åkte vi på utflykter. Det är först nu han börjar kräva att barnet ska BO hos honom 7 dagar i månaden. Som sagt kan jag i dagsläget inte gå med på detta, när han bara för 2 veckor sedan drack 2 l sprit och nästan fött pga det. Och att sket i barnet när vi skulle gå på kalas och istället söp sig full och betedde sig dåligt på offentligt plats, och framför vårt barn. (Därför startade Soc. utredning)

Svar på tråden Vägrar umgänge med barnet