• Kjell2

Vägrar umgänge med barnet

jiipi76 skrev 2014-11-10 00:01:06 följande:

Hej! Jag och mitt ex har gemensam vårdnad om vår 3-åriga dotter. Vi har ett avtal där det står att han ska ha henne ca 7 dagar i månaden. Då han inte haft eget boende så brukade han komma till min lägenhet och träffa dottern. Nu har han  lyckats skaffa eget boende (tillfälligt, för 2 månader). Så nu vill han att vår dotter ska vara hos honom nästa helg. Jag vill inte sabotera hans umgänge med dotter men jag har meddelat Socialtjänsten att jag vill att de ska fixa kontaktperson eftersom mitt ex har passat vårt barn när han var onykter och han också ått svåra alkoholproblem i samband med separationen. Han försökte ta livet av sig så han är inte stabil just nu. JAg skulle absolut låta honom ha henne några timmar men inte hela helgen, inte när han är i en sådan tillstånd. Han betedde sig konstigt också han svarar inte i telefon eller sms. Så jag kommer inte få veta hur det är vår dotter.  För 2 veckor sedan startade Socialtjänsten utredning eftersom han betedde sig dåligt när han var full. Har jag rätt att neka honom umgänge om jag har anmält oro för socialtjänsten? Mycket tacksam för era svar!

Ni separerade för tre månader sen och då accepterade du ett umgängesschema där han fick 7 dagar i veckan? Nu plötsligt upptäcker du att han är olämplig?

I ett första steg bör du nog ha en rejäl dialog med familjerätten och hur du ska hantera situationen.

• Kjell2
    jiipi76 skrev 2014-11-11 12:11:37 följande:

Tusen tack för era svar! Jag har redan meddelat både socialtjänsten och familjerätten. Vi får se hur det hela slutar i. Jag har också ansökt om ensam vårdnad. Jag kommer att kräva att de skickar honom på behandling och att han ska uppvisa blodprover vid varje umgängestillfälle. Han är också mycket manipulativ som person, ljuger till allt o alla, och han har lyckats övertala sin husläkare att hans problem är bara tillfälliga. Men jag som har bott ihop med honom i 10 år vet mycket väl att detta handlar om ett pågående missbruk och att han inte kan hantera stora mängder av sprit. Jag har blundat hela tiden när vi var ihop och chattat på honom, därför uppstod mkt bråk mellan oss. Men nu när han är separerad så gör han som han vill. Jag vet bara att nu måste jag ta tag i detta, så att någonting händer.

Bra att du tar stöd från soc och familjerätten. Men varför gick du med på umgänge 7 dagar per månad? Är hans umgänge vilkorat på något sätt, plats, kontaktperson t ex?
Svar på tråden Vägrar umgänge med barnet