• jiipi76

Vägrar umgänge med barnet

Hej! Jag och mitt ex har gemensam vårdnad om vår 3-åriga dotter. Vi har ett avtal där det står att han ska ha henne ca 7 dagar i månaden. Då han inte haft eget boende så brukade han komma till min lägenhet och träffa dottern. Nu har han  lyckats skaffa eget boende (tillfälligt, för 2 månader). Så nu vill han att vår dotter ska vara hos honom nästa helg. Jag vill inte sabotera hans umgänge med dotter men jag har meddelat Socialtjänsten att jag vill att de ska fixa kontaktperson eftersom mitt ex har passat vårt barn när han var onykter och han också ått svåra alkoholproblem i samband med separationen. Han försökte ta livet av sig så han är inte stabil just nu. JAg skulle absolut låta honom ha henne några timmar men inte hela helgen, inte när han är i en sådan tillstånd. Han betedde sig konstigt också han svarar inte i telefon eller sms. Så jag kommer inte få veta hur det är vår dotter.  För 2 veckor sedan startade Socialtjänsten utredning eftersom han betedde sig dåligt när han var full. Har jag rätt att neka honom umgänge om jag har anmält oro för socialtjänsten? Mycket tacksam för era svar!

• Svar på tråden Vägrar umgänge med barnet
  • jiipi76

Det hände för 3 veckor sedan. Han har alkoholproblem. HAn drack 2 l stark strit och nästan dog. Detta hände också för inte så länge sedan.

• jiipi76

vi separerade för 3,5 månader sedan. Nej han var inte på uppnyktring utan blev hjälpt av sin rumskompis som hjälpte honom att gå o lägga sig. DEtta är inte dokumenterat någonstans utan jag har hans egna mejl där han berättar om det. Han är en bra far när han är nykter men det har hänt att han passat vårt barn onykter när jag var borta hemifrån några timmar. Då drack han 5-6 stark öl och dessutom tog barnet till stan och drack 1(?) öl på pubben. Han har gjort gastric by pass operationen och det räcker för honom om han drícker en öl så blir han redan full.

• jiipi76

Tusen tack för era svar! Jag har redan meddelat både socialtjänsten och familjerätten. Vi får se hur det hela slutar i. Jag har också ansökt om ensam vårdnad. Jag kommer att kräva att de skickar honom på behandling och att han ska uppvisa blodprover vid varje umgängestillfälle. Han är också mycket manipulativ som person, ljuger till allt o alla, och han har lyckats övertala sin husläkare att hans problem är bara tillfälliga. Men jag som har bott ihop med honom i 10 år vet mycket väl att detta handlar om ett pågående missbruk och att han inte kan hantera stora mängder av sprit. Jag har blundat hela tiden när vi var ihop och chattat på honom, därför uppstod mkt bråk mellan oss. Men nu när han är separerad så gör han som han vill. Jag vet bara att nu måste jag ta tag i detta, så att någonting händer.

• jiipi76

Vi kom överens om 7 dagar i månaden från början men då har vi inte bestämt om umgänget kommer att ske i vårt fd gemensamma bostad (där jag och dotter bor nu) eller någon annanstans. Han hade inget stabil boende heller, först bodde han hos sin mor 120 km bort, sedan flyttade han in hos en kille som inneboende. Men det var ingen lämplig miljö för barnet (hyresvärden själv har både alkohol- och psyk problem). Så vi diskuterade inte ens att barnet ska vistas hos honom några dagar i rad, utan det var alltid så att han kom till oss och umgicks med barnet hemma hos oss eller så åkte vi på utflykter. Det är först nu han börjar kräva att barnet ska BO hos honom 7 dagar i månaden. Som sagt kan jag i dagsläget inte gå med på detta, när han bara för 2 veckor sedan drack 2 l sprit och nästan fött pga det. Och att sket i barnet när vi skulle gå på kalas och istället söp sig full och betedde sig dåligt på offentligt plats, och framför vårt barn. (Därför startade Soc. utredning)

Svar på tråden Vägrar umgänge med barnet