• Brumma

Vägrar umgänge med barnet

jiipi76 skrev 2014-11-10 01:06:54 följande:

Det hände för 3 veckor sedan. Han har alkoholproblem. HAn drack 2 l stark strit och nästan dog. Detta hände också för inte så länge sedan.

Om han var onykter med barnet för bara tre veckor sedan skulle jag inte släppt iväg en hel helg. Inte om han har dokumenterade alkoholproblem. Jag tycker absolut att man kan vara "lite" onykter med barnen - jag kan dricka ngt glas vin tex när barnen är hemma - men inte så onykter att man är en fara för barnet. 
    Du är skyldig att underlätta umgänge - du får alltså inte ställa in "för att du vill", samtidigt är du skyldig att tänka på barnets bästa. Finns det risk för att barnet far illa får du inte släppa iväg barnet.
    Å andra sidan (för att krångla till det ytterligare) så har ni gemensam vårdnad och han har rätt att hämta barnet precis när han vill...

Tycker du bör prata med soc eller familjerätten för råd. 
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2014-11-11 08:09:31 följande:

Ni separerade för tre månader sen och då accepterade du ett umgängesschema där han fick 7 dagar i veckan? Nu plötsligt upptäcker du att han är olämplig?

I ett första steg bör du nog ha en rejäl dialog med familjerätten och hur du ska hantera situationen.

Sju dagar i månaden i TS hem...
Svar på tråden Vägrar umgänge med barnet