• Anonym (nio)

Min granne gråter/skriker hjärtskärande om nätterna

Min granne (tjej, runt 21-22 år) gråter nästan hela nätterna och jag har aldrig hört någon gråta så hjärtskärande, hon verkar må riktigt, riktigt dåligt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
    Jag känner att jag verkligen vill hjälpa henne men tror ni det är en bra idé att ringa på mitt i natten? Eller borde jag lägga en lapp i brevinkastet? Ringa någon? Något måste jag göra. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Min granne gråter/skriker hjärtskärande om nätterna
  • Anonym (ring inte på)

Svår fråga egentligen att veta hur du ska göra. Att ringa på mitt i natten här hon är som mest ledsen är kanske inte att rekommendera. Försök istället att nämna att du hör henne gråta när du möter henne i trappen eller ute och fråga om du kan göra något.

Jag var väldigt ledsen under en period och grät mycket som säkert hördes till grannarna men hade inte velat att någon av dom ringde på min dörr just då.

• Anonym (nio)
    Anonym (ring inte på) skrev 2014-11-05 18:27:08 följande:

Svår fråga egentligen att veta hur du ska göra. Att ringa på mitt i natten här hon är som mest ledsen är kanske inte att rekommendera. Försök istället att nämna att du hör henne gråta när du möter henne i trappen eller ute och fråga om du kan göra något.

Jag var väldigt ledsen under en period och grät mycket som säkert hördes till grannarna men hade inte velat att någon av dom ringde på min dörr just då.

Kanske är bättre att slänga in en lapp genom brevinkastet då? Vi har aldrig mött varandra då jag inte bott här så länge och hon går inte ut så ofta. Har dock sett henne ute ett par gånger men jag tror inte hon har sett mig.
  • Anonym (Justdoit)

Ring på. Möter du henne ogråtandes i trappen på dagtid kanske det känns jobbigt för henne. När hon är sådär hemskt ledsen kanske hon är mer mottaglig tänker jag. Och även om hon inte vill prata så tror jag att hon tycker att din omtanke värmer.

• Anonym (Cry)

Om det var jag som grät på nätterna hade jag hellre velat att du kom då istället för att lämna en lapp eller sa något om vi möttes i trappan.

En lapp kan i värsta fall göra att hon skäms och mår ännu sämre.

Bättre att "ta tag" i det när hon gråter, kan ju vara så att hon innerst inne önskar att någon ska höra och komma och hjälpa/trösta.

• Anonym (nio)
    Anonym (Justdoit) skrev 2014-11-05 18:50:03 följande:
    Ring på. Möter du henne ogråtandes i trappen på dagtid kanske det känns jobbigt för henne. När hon är sådär hemskt ledsen kanske hon är mer mottaglig tänker jag. Och även om hon inte vill prata så tror jag att hon tycker att din omtanke värmer.
    Låter rimligt. Ok, jag ringer på och om hon inte vill öppna slänger jag in en lapp med mitt nummer på genom brevinkastet.
  • Anonym (nio)
    Anonym (Cry) skrev 2014-11-05 18:50:41 följande:
    Om det var jag som grät på nätterna hade jag hellre velat att du kom då istället för att lämna en lapp eller sa något om vi möttes i trappan.

En lapp kan i värsta fall göra att hon skäms och mår ännu sämre.

Bättre att "ta tag" i det när hon gråter, kan ju vara så att hon innerst inne önskar att någon ska höra och komma och hjälpa/trösta.
    Men om jag bara skriver mitt nummer och något i stil med "plinga om du vill prata", det kan väl inte vara så farligt? Om hon nu inte öppnar när jag ringer på.
  • Anonym (Cry)

Om hon inte öppnar så kan du skriva en lapp att du ringde på och att hon kan höra av sig :) Men prova att ringa på först :)

• Anonym (ring inte på)
    Anonym (nio) skrev 2014-11-05 18:31:53 följande:
    Kanske är bättre att slänga in en lapp genom brevinkastet då? Vi har aldrig mött varandra då jag inte bott här så länge och hon går inte ut så ofta. Har dock sett henne ute ett par gånger men jag tror inte hon har sett mig.
    Om du är nyinflyttad och hon inte vet vem du är och lämnar en lapp i brevlådan så skulle iallafall jag bli jätte snopen. Först skulle det bli pinsamt eftersom du har hört mig gråta och sen en person jag inte känner. Nej, låt det vara och se hur det blir. Hon kanske är inne i en sorgeperiod, en nära anhöriga kanske har dött eller eller ett älskat husdjur. 

Blir du störd av hennes gråt och skrik så din sömn blir förstörd?
  • Litet My

Nä, ingen lapp. Ring på och fråga om du kan göra något för henne

• Anonym (nio)
    Anonym (ring inte på) skrev 2014-11-05 19:18:12 följande:
    Om du är nyinflyttad och hon inte vet vem du är och lämnar en lapp i brevlådan så skulle iallafall jag bli jätte snopen. Först skulle det bli pinsamt eftersom du har hört mig gråta och sen en person jag inte känner. Nej, låt det vara och se hur det blir. Hon kanske är inne i en sorgeperiod, en nära anhöriga kanske har dött eller eller ett älskat husdjur. 

Blir du störd av hennes gråt och skrik så din sömn blir förstörd?
    Har bott här sedan 1:a augusti. Detta har pågått i ett par veckor men jag hör henne inte varje natt. Jag kommer nog ringa på och om hon inte vill öppna är det ju upp till henne. Då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat.

Jag blir lite störd ja, men det är främst henne jag tänker på. Hon lider nog bra mycket mer än vad jag gör.
Svar på tråden Min granne gråter/skriker hjärtskärande om nätterna